اگر در آرزوی دوقلو دار شدن هستید، شاید رویای شما خیلی دور از دسترس نباشد. عوامل متعددی برای داشتن دو کوچولوی شیطان تاثیر می گذارد. از سال ۱۹۸۰ ، ۷۵درصد افزایش در نرخ تولد دوقلوها وجود داشته است، بنابراین می توان گفت که شانس دوقلو دار شدن شما کاملا از محدوده احتمالات خارج نیست.

اگرچه، اگر امیدوارید تا دوقلوهای همسان داشته باشید باید به شما بگوییم که شانس شما بسیار کم است. در این مقاله در مورد ۸ عاملی که احتمال دوقلو داشتن را افزایش می دهد بحث می کنیم.

۱- درمان های ناباروری

داروهای ناباروری خاص،که برای تحریک تخمدان های زنان به کار می رود باعث می شود بیش از یک تخمک آزاد شود. و اگر هر دوی تخمک ها توسط اسپرم بارور شوند در نتیجه منجر به دوقلو شدن نوزادان می شود.

باروری در محیط آزمایشگاه یا همان IVF روش دیگری است که می تواند احتمال دوقلوزایی را افزایش دهد. در طول IVF متخصصان سلامت ممکن است چندین رویان، به داخل رحم انتقال دهند تا احتمال موفقیت در بارداری را بیشتر کنند. اگر هر دوی رویان ها با موفقیت رشد کند می تواند منجر به دو قلوشدن شود.

۲- سن

اگر ۳۰ ساله و یا بیشتر هستید و ناامیدانه می خواهید که دوقلو داشته باشید بدانید که شانس بالایی دارید. زنانی که سن شان بالا رفته است احتمال بیشتری وجود دارد که که در طول تخمک گذاری بیش از یک تخمک آزاد کنند. و اگر هر دو تخمک توسط اسپرم بارور شود دوقلو خواهید داشت.

۳- سابقه خانوادگی

شاید دوقلودار شوید فقط به این خاطر که در خانواده خود سابقه دوقلوزایی دارید. سابقه خانوادگی دوقلو زایی از سمت مادری نسبت به سمت پدری شانس بیشتری برای شما دارد. اگرچه، اگر مادر یا مادر بزرگ شما با داروهای باروری دوقلو دار شده باشند این موضوع برای شما صدق نخواهد کرد.

۴- نژاد

زنان نژادهای آفریقایی-آمریکایی نسبت به زنان سفید پوست اروپایی تبار شانس بیشتری برای دوقلو دار شدن دارند. و زنان اسپانیایی و آسیایی نسبت به گروه های دیگر شانس کمتری برای دوقلوزایی دارند. به طور قابل توجهی، زنان سفید پوست اروپایی که بالای ۳۵ سال دارند شانس بیشتری برای داشتن چندقلوزایی دارند که معمولا سه قلو یا بیشتر است.

۵- بارداری های قبلی

اگر قبلا فرزندی دنیا آورده باشید، احتمال بیشتری وجود دارد که در بارداری بعدی دوقلودار شوید نسبت به زنانی که بارداری اولشان است. شاید این راه طبیعی ای برای برآورده کردن آرزوی بچه تان برای داشتن خواهر یا برادری دیگر باشد. دلیل اینکه چرا بارداری های قبلی شانس دوقلوزایی را افزایش می دهد کاملا مشخص نشده است اما می تواند به این دلیل باشد که در بارداری بعدی سن زن نسبت به بارداری قبلی اش کمی بالا رفته است.

۶- قد

براساس تحقیقات سال ۲۰۰۶، زنان قد بلند احتمال بیشتری برای دنیا آوردن دوقلو نسبت به زنان قد کوتاه داشتند. این مطالعه به این نتیجه رسید که زنانی که قدشان یک اینچ بلند از میانگین جهانی قد است بیشتر احتمال دوقلوزایی دارند.

۷- وزن

زنانی که وزن بیشتری دارند بیشتر احتمال دوقلوزایی دارند. به خصوص، زنانی که BMI بدنشان بالای ۳۰ است شانس بیشتری دارند. و زنانی که BMI بدنشان کمتر از ۱۸٫۵ است کمترین شانس دوقلوزایی را دارند. این با فاکتور رشد شبه انسولین مرتبط است و بر دوقلوزایی تاثیر دارد.

اگرچه، هیچ وقت سعی نکنید که از قصد فقط به خاطر افزایش شانس دوقلوزایی وزن خود را بالا ببرید. با پزشک خود در مورد اینکه چقدر باید در طول بارداری وزن اضافه کنید مشورت کنید. فراموش نکنید چاق شدن، شما را در گروه بارداری های پرخطر قرار می دهد.

۸- رژیم غذایی

براساس تحقیقات قدیمی، رژیم غذایی می تواند بر شانس شما برای دوقلوزایی ۵ برابر تاثیر بگذارد. زنانی که محصولات حیوانی و لبنیات را در رژیم غذایی خود دارند فاکتورهای رشد شبه انسولین(پروتیئن هایی با ساختار مشابه انسولین) بیشتری مصرف می کنند. این فاکتور رشد شبه انسولین در شیر گاو وجود دارد و وقتی شما محصولات لبنی مصرف می کنید می تواند بر روی تولید مثل شما تاثیر خوبی بگذارد.

همچنین مشخص شده است که سیب زمینی های شیرین به خاطر مواد مغذی ای که درونشان دارند هورمون های بدن زنان را تقویت می کنند تا تخمک های بیشتری در طول تخمک گذاری آزاد کنند و باعث افزایش شانس دوقلوزایی می شوند.

قبل اینکه پول دو گهواره بدهید ولباس بخرید بدانید که این عوامل فقط بر افزایش شانس دوقلوزایی تاثیر می گذارند. و هیچ تضمینی ندارند که حتما دوقلو باردار شوید. هیچ فرمول جادویی برای دوقلودار شدن وجود ندارد. اگرچه، ناامید نشوید چون دوقلو داشتن به معنی تحمل سختی بزرگ کردن دو تا بچه است.

پاسخ دهید

نظر خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید