اخیرا تحقیقاتی صورت گرفته که نشان می‌دهد کتاب خواندن برای کودکان بویژه در سنین پیش از دبستان نه تنها مهارت‌های یادگیری آنها را در سال‌های آینده افزایش می‌دهد.

کودکانی که والدینشان در هفته ۲ تا ۳ بار برایشان کتاب می‌خوانند ۲ برابر دیگران در فعالیت‌های یادگیری مهارت کسب می‌کنند و رابطه صداها با حروف را بهتر درک می‌کنند و با دیدن ظاهر کلمات چاپ شده در کتاب معانی آنها را بهتر به یاد می‌آورند.

چنین کودکانی در سنین مدرسه و نوجوانی مهارت‌های با ارزش‌ تری پیدا می‌ کنند. از سوی دیگر اگر این کار به عادت تبدیل شود نوعی ارتباط میان والدین و فرزندان برقرار می‌شود که روابط احساسی و عاطفی میان آنها را تقویت می‌کند و موجب صمیمیت و تعهد بیشتر میان والدین و فرزندان می‌گردد.

فواید کتاب خواندن برای کودکان
فواید کتاب خواندن برای کودکان

فقط به یاد داشته باشید در مراحل اولیه بویژه در سنین پیش از دبستان به کتاب خواندن جنبه آموزشی و کلاس ندهید. زیرا این کار لذت شنیدن داستان را از کودک گرفته و در مقابل باعث ایجاد نوعی اضطراب می‌شود. استفاده از کتاب‌های مصور و رنگی برای کودکان در این سنین جذاب‌تر است و اگر سعی کنید هر بار فقط ۱۰ تا ۱۵ دقیقه هم برای اینکار اختصاص دهید و با اشتیاق برای فرزندتان کتاب بخوانید بسیار مفید خواهد بود زیرا بیشتر از آن ممکن است فرزندتان را خسته کند.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید کودکان از ۶ ماهگی به بعد می‌توانند در کتابخوانی شما شرکت کنند. در ابتدا هر چه مطالب نوشتاری کتاب کمتر باشد و عکس‌ها و تصاویر بیشتر باشد برای کودک جذاب‌تر است. بویژه کتاب‌هایی که تصاویر جالب یا حتی خنده‌دار دارند جذابیت بیشتری برای این قشر از کودکان دارند. از طرفی اگر در لحن خواندن شما ریتم و آهنگ خاصی احساس شود مطلوب‌تر خواهد شد. در سنین بالاتر استفاده از یک موسیقی ملایم و بدون کلام نیز به احساس لذت از کتابخوانی کمک می‌کند.