برخی از ما به هنگام زمستان، در رعایت نکات سلامتی خوب عمل نمی کنیم و حداقل نصف زمستان را مبتلا به عارضه هایی مثل سرفه، عطسه و آبریزش بینی هستیم. یا شاید هم در حال مبارزه با سرماخوردگی، آنفولانزا و ویروس باشیم. البته لازم است تفاوت سرماخوردگی با آنفولانزا را بدانیم.

همچنین ما معمولاً کودکی داریم که حداقل با یک فرد بیمار در تماس است، به واسطه ی او مبتلا می شود و سپس آنرا به دیگران منتقل می کند. به همین راحتی! در اینجا راهنمایی هایی برای چگونگی مبارزه با سرماخوردگی، آنفلولانزا و ویروس ها تا زمانی که کل محیط خانه خود را از آنها پاک کنید، ارائه شده است.

اما ابتدا تفاوت سرماخوردگی با آنفولانزا را بدانیم. جدول زیر در شناسایی علائم مربوطه شما را یاری می دهد .

جدول شناسایی تفاوت سرماخوردگی با آنفولانزا

سرما خوردگی آنفولانزا
کاهش اشتها درد عضلانی
گلو درد تب بالا
عطسه سر درد
سرفه احساس خستگی
استفراغ لرز

۹ موردی که هنگام زمستان باید رعایت شود

امیدواریم این موارد به شما کمک کنند تا زمستان خوبی را پشت سر بگذارید.

۱) لباسهایتان را زیاد بشویید و تند تند عوض کنید

اولین عامل جهت ابتلای شما، حوله و لباس نیمه کثیف است. شما باید همواره شستشو را با مقدار مناسبی از شوینده ها و با آب گرم انجام دهید تا میکروب ها مجالی برای عرض اندام نداشته باشند.

روش شناسایی و درمان سرماخوردگی کودکان
روش شناسایی و درمان سرماخوردگی کودکان

همیشه باید مسواک یدکی در منزل داشته باشید. هنگامی که با یک بیماری روبرو می شوید، باید فوراً مسواک خود را دور انداخته و از دیگری استفاده کنید. سپس، هنگامی که به طور کامل بهبود یافتید، نیز مجدداً آن را دور انداخته و از یک نو استفاده کنید. اگر نمی خواهید مسواک هایتان را دور بیندازید، لااقل همیشه باید به دقت آن را استریل کرده و بجوشانید ( البته اگر مسواک آن را تحمل کند) تا به مکانی برای تجمع میکروب ها تبدیل نشوند. سرما خوردگی

۲) از دستمال استفاده کنید

اگر عطسه ها زیاد باشد، ایده خوبی است که همواره دستمال داشته باشیم. استفاده از دستمال مرطوب بچه برای پاک کردن بینی، عموماً باعث تحریک پوست آن هاست. دستمال کاغذی نرم خیلی بهتر است و به راحتی می توانید یک جعبه از آن را به همراه لوسیون در هر اتاق داشته باشید تا با سرماخوردگی کودک نوپا مقابله کنید.

۳) BRAT

به خصوص در حالتی که یک ویروس معده باعث بروز ناراحتی در ناحیه شکم فرد شود، رژیم BRAT یک راه عالی جهت شروع مجدد خوردن غذا، برای بدن است. BRAT یک رژیم غذایی مطلوب است که موجب ناراحتی معده شما نمی شود و برای جلوگیری از اسهال و ناراحتی بیشتر نیز مفید بوده و به پیشگیری از آن کمک می کند.
BRAT مخففی است از چهار چیز : موز – برنج – سیب زمینی و نان برشته.
این موارد از بیسکویتهای نمکدار بسیار مناسب ترند و معمولاً بچه ها آنها را رد نمی کنند.

۴) سم زدایی

مستقل از اینکه علت ورود میکروب به بدن، غذاهای ناسالم، ویروسها و یا فرسوده تر شدن اندام و کهولت باشد، سم زدایی از بدن به عنوان یکی از راههای اساسی بازسازی از درون، باید انجام شود. سم زدایی کمک می کند تا اگر شما سندرم FLC ، مانند سرماخوردگی، آنفولانزا یا ویروس، دارید به جلوگیری از آن و یا بهبود آن کمک کنید.
یکی از راه های آسان برای سم زدایی، زمانی که در حال بازیابی بدنتان هستید، استفاده از یک حمام ضدعفونی شده است. اینگونه استحمام ها همچنین می توانند باعث ایجاد خواب آلودگی شوند و جهت داشتن یک خواب آرام علی الخصوص برای بچه ها بسیار مفیدند.

۵) استریل کردن

وسایلی که در خانه به طور منظم از آنها استفاده می کنید، ممکن است همواره مورد شستشوی خوب قرار نگیرند و لذا باید استرلیزه شوند. حتی اگر آنها را در گرمای زیاد در ماشین ظرفشویی قرار دهید یا از یک کتری برای جوشاندن آنها استفاده کنید، چیزهایی مانند بطری های آب، شیشه های شیر و پستانک ها همواره مورد حمله میکروب ها هستند.

اگر چه این کار، شما را بلافاصله به حالت ایمنی کامل نمی برد، اما به شما کمک می کند تا از افتادن در چرخه نامطلوب عفونت مجدد، در امان بمانید.

۶) استفاده از داروهای کمکی

برای مقابله با ویروس ها هیچ دارویی وجود ندارد که باعث تسریع روند بهبودی شود. با این حال، اغلب در سرماخوردگی و گلودرد ممکن است برخی داروها را مصرف کنید که علائم شما را از بین می برد. اگر بچه ها در معرض سرفه یا گرفتگی سینه هستند، برای بچه های کوچکتر از کرم ویکس به پاها مالیده و قبل از خواب جوراب بپوشانید. نوجوانان نیز می توانند از شربت سینه استفاده کنند که بعضی از نشانه های مشخص را از بین برده و در بدن آنها فرآیند بهبود را آغاز می کند.

۷)تأمین آب بدن

آب رساندن به بدن زمانی که شما در حال مبارزه با بیماری هستید، به سبب اینکه بدن شما اکثر مایعات بدن را دفع می کند، بسیار مهم است. آب یک انتخاب واضح است و خوب است که هر شخص یک یا دو فنجان را در هر بار تشنگی مصرف کند. نوشیدنی های دیگر مانند انواع شربت نیز بسیار مفید است، زیرا الکترولیت هایی که در بدن شما پس از یک التهاب شکمی تخریب شده اند، جایگزین می شوند.

زنجبیل، اسپرایت و نوشابه خنک نیز البته در این شرایط، پیشنهاد شده است تا به رفع التهاب کمک کند. اگر کودکان شما نمی خواهند بخورند، آنها را مجبور نکنید، دوباره اشتهایشان را به دست خواهند آورد.

۸) استراحت، آرامش و خلاصی از بیماری

اغلب سخت است که یک مادر پر مشغله در خانه بماند و استراحت کند، اما متأسفانه ضروری است. اگر شما باید گاهی برنامه های معمول را رها کنید و بیشتر از حد معمول استراحت کنید، آن را انجام دهید. اگر مجبور شدید وقت بچه ها را با فیلم و کارتون پر کنید، احساس گناه نکنید. در شرایط خاص، اقدامات نیز خاص هستند. هنگامی که دوران بیماری گذشت، می توانید به ریتم طبیعی برگردید.

۹) کمک بخواهید

برای برخی، کمک خواستن از دیگران هنگام سرماخوردگی کودک خیلی سخت است، اما بعضی مواقع و در جهت ضرورت حفظ سلامت، باید ای