چطور با نوزادتان حرف بزنید؟ حرف زدن، یکی از تاثیرگذارترین و بهترین راه های ایجاد ارتباط والدین با کودکان است. والدین باید تا جایی که می توانند در منزل با کودک خود حرف بزنند و بهترین راه انتقال حرف هایشان به کودک، آواز خواندن است. مثلا در حین تعویض پوشک یا موقع غذا دادن به او بهتر است برایش آواز بخوانید، یا جملات خود را با شعر و آواز برای او بیان کنید. با سرسره همراه باشید تا به شما بگوییم که چطور با نوزادتان حرف بزنید :

اول این که باید به شما بگوییم که چرا حرف زدن با کودک برای او مهم است؟ ۸۰ درصد رشد مغزی کودک در ۳ سال اول زندگی او اتفاق می افتد و مغز نیاز به حرف زدن و شنیدن صدا دارد و این کار باعث تقویت حافظه و مغز کودک و در نهایت آموزش حرف زدن می شود.

چطور با نوزادتان حرف بزنید؟
چطور با نوزادتان حرف بزنید؟

[irp posts=”640″ name=”آیا لالایی خواندن در رشد نوزاد تاثیر دارد؟”]

تحقیقات نشان می دهد که اینکه بتوانید زیاد با نوزادتان حرف بزنید توانایی و مهارت یادگیری کودک را بالا می برد و تاثیر چشمگیری روی تقویت حافظه کودک دارد. اگر نوزاد شما به سنی رسید که توانست کلمات را تکرار کند یا حتی بزرگ تر شد و توانست حرف بزند، شما نباید نسبت به حرف های او بی اهمیت باشید. باید با دقت به حرف ها یا کلماتی که به کار می برد گوش کنید و حتما به او پاسخ دهید. این کار باعث می شود او بیشتر برای حرف زدن و به کارگیری کلمات تلاش کند.

۱ تا ۳ ماهگی :

در این سن، کودک شما شروع به صدا سازی می کند و ممکن است زمزمه کند و صداهای نامفهوم ایجاد کند. ولی حتی در این سن هم نیاز دارد که شما با او حرف بزنید. اگر دقت کنید می بینید که دست ها و پاهای خود را برای شما تکان می دهد و این، پاسخی از سمت او برای حرف زدن شماست.

۴ تا ۷ ماهگی :

در این سن، کودک دلبندتان شروع به تقلید کردن صدا می کند. او صداهایی را که می شنود در ذهن خود ضبط می کند و آنها را به کار می برد. همچنین به کلمات اشاره می کند و برای حرف زدن تلاش می کند و به اصطلاح زبان باز می کند. شما در این سن می توانید از کتاب هایی که تصاویر جذاب و رنگی دارند استفاده کنید و کلمات را به او آموزش دهید. این سنی است که کودک حتی اگر نتواند کلمات را کامل تکرار کند حداقل می تواند به آن اشاره کند.

۸ تا ۱۲ ماهگی :

در این سن، نوزاد می تواند آره یا نه بگوید و حتی می تواند کلمات را به کار برد. ممکن است توانایی گفتن کامل کلمات را نداشته باشد اما می تواند به آنها اشاره کند. مثلا جوجه را جوجو می گوید و تلاش می کند مفهوم خود را به شما برساند. شما می توانید از او بخواهید گوشش را به شما نشان دهد، با این کار او در واقع کلمه را یاد گرفته است که می تواند تشخیص دهد گوش چیست.

لازم به ذکر است که به شما بگوییم اگر کودک شما حرف نمی زند اصلا جای نگرانی نیست چون حرف زدن نوزاد ممکن است دیر یا زود باشد فقط زمان آن متغیر است. همه بچه ها از هوش و توانایی کافی برای حرف زدن برخوردار هستند. این ها راه هایی است که بدانید چگونه با نوزادتان حرف بزنید .

[irp posts=”16781″ name=”آموزش بازی کردن با نوزاد”]