طبق یک مطالعه، حرکات سریع و پرش های نوزاد در هنگام خواب برخلاف آن چه عموم مردم تصور می کنند، ممکن است هیچ ارتباطی با رویا دیدن او نداشته باشد.

آیا تا به حال توجه کرده اید که چگونه صورت و بدن کودک شما هر چند وقت یکبار در حالی که خواب است، دچار لرزش می شوند؟ ممکن است تصور کنید که این انقباضات یک واکنش طبیعی نسبت به یک رویاست – اما مطالعه ای است نشان می دهد که ممکن است اینگونه نباشد.

تیمی از محققان دانشگاه آیووا گفتند که این حرکات ممکن است نشان دهنده ی رشد مهارت های حرکتی کودکتان باشد. محققان معتقدند وقتی کودک این حرکات تند چشم را در هنگام خواب انجام می دهد به این دلیل است که مغز در حال فرستادن اطلاعات به بقیه نقاط بدن است. این کار به نوزادان کمک می کند تا یاد بگیرند چگونه از بدن خود در ساعات بیداری استفاده کنند.

پرش های خوش خیم خواب
علت پریدن نوزاد از خواب

این تیم ابتدا تحقیقات خود را با بررسی موشهای صحرایی نوزاد آغاز کردند اما هم اکنون در حال بررسی رابطه ی بین این حرکات و یادگیری مهارت های حرکتی در نوزادان دو هفته تا ۱۸ ماه هستند. آنها در حال یافتن یک رابطه ی مهم هستند : به نظر می رسد یک ارتباطی بین حرکات گردن نوزادان در حال خواب و توانایی او در بلند نگه داشتن سر خود در هنگام بیداری وجود دارد. همچنین، حرکات انگشتان و مچ دست هم با توانایی کودک در گرفتن اجسام ارتباط دارد (پس هر وقت دیدید که این روند شروع شد، حتما اشیای تیز را از کودک دور نگه دارید!).

تحقیقات در مورد پرش های نوزاد در خواب ادامه دارد

مارک بلومبرگ، استاد روانشناسی و علوم مغزی دانشگاه ایالت آیووا ، در یک خبر گفت : ” ما در حال مشاهده ی روابط خیره کننده ای بین این حرکات سریع و مهارت های در حال رشد نوزادن هستیم “.

دانشمندان گروه تحقیقاتی گرتا سوکولوف اضافه کردند : ” هنگامی که نوزادان قادر به ثابت نگه داشتن  سر خود در هنگام بیداری باشند، میزان حرکات سریع گردن نسبت به حرکات دیگر اعضای بدن کاهش می یابد. ما به دنبال روابطی از این قبیل هستیم تا بتوانیم به صورت بالقوه از این حرکات سریع برای پیش بینی مهارت های حرکتی جدید استفاده کنیم و شاید به موقع مشکلات رشدی نوزادان را تشخیص دهیم. ”

محققان معتقدند یادگیری بیشتر در مورد رشد مهارت های حرکتی می تواند به آنها کمک کند تا بیشتر در مورد اختلالات مانند اوتیسم و ​​اسکیزوفرنی بدانند. بلومبرگ گفت : ” اگرچه اغلب نادیده گرفته می شود ، اما در این اختلالات سیستم حسی-حرکتی یک مشکل اساسی وجود دارد.”

پریدن دست و پای نوزاد در خواب

در مقاله ای دیگر، طبق گفته ی محققان نوزادان تنها کسانی نیستند که هنگام خواب دچار تکان می شوند. گاهی اوقات بزرگسالان نیز دچار این حرکات سریع می شوند – با اینکه شما احتمالاً تمام مهارت های حرکتی خود را تا بزرگسالی کسب کرده اید، سیستم حسی حرکتی شما هنوز هم می تواند تغییراتی را در این مرحله انجام دهد.

پرش های نوزاد در خواب گاهی می توانند خطرناک باشند

اما نوع نادری از این پرش ها در نوزاد وجود دارد که نشانه هایی از بیماری تشنج اسپاسم شیرخواران است و می توان گفت از هر ۲۰ هزار کودک تازه متولد شده ، یک نفر به این بیماری مبتلا می شود.

فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: پرش های نوزاد در خواب که مردم اغلب آن را به شکل ترسیدن تعبیر می کنند، یکی از نشانه های بیماری تشنج اسپاسم شیرخواران است.

‘غلامرضا زمانی’ افزود: اشکالات ساختار مغز، بیماری های زمینه ای متابولیک مانند پی.کی.یو (بیماری ژنتیکی کمبود نوعی آنزیم در بدن ) و آسیب های منجر به تاخیر تکاملی کودکان، از عوامل ابتلا به این بیماری به شمار می روند. وی از حوادث قبل، هنگام و پس از زایمان به عنوان یکی دیگر از عوامل ابتلا به تشنج اسپاسم شیرخواران نام برد.

تشنج نوزاد در خواب

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: نوزاد در این بیماری در اوایل صبح، آخر شب و هنگام بیدار شدن از خواب دچار پرش های لحظه ای می شود. این فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان، خواب آلودگی، خم شدن یا بازشدن اندام ها را از دیگر نشانه های بیماری تشنج اسپاسم شیرخواران بیان کرد.

وی یادآور شد: درمان این شیرخواران براساس بیماری زمینه ای کودک ، متفاوت است اما تشخیص و درمان به موقع می تواند بیماری را تا حد زیادی کنترل کند. زمانی تاکید کرد: کنترل بیماری تشنج های کودک به توانبخشی شیرخوار کمک می کند.

پاسخ دهید

نظر خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید