سرگیجه در همه سن ها برای انسان اتفاق می افتد. در هر سن و شرایطی نیز می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. مراقبت از سرگیجه بخصوص در کودکان به دلیل وجود علت های مختلف و بعضا گذرا، امری ضروری و مهم برای والدین است.

سرگیجه بروز احساس سنگینی در سر است. احساسی معادل این که اتاق در حال چرخش است یا اینکه شما در حال حرکت یا سقوط هستید. البته این دقیقاً همان چیزی نیست که سردرد نامیده می شود. در حال سرگیجه شما خود را در حال غش کردن می بینید.

سرگیجه انواع مختلف و دلایل مختلفی می تواند داشته باشد. به همین دلیل هم روش های درمانی متفاوتی برای آن تجویز می شود. خیلی از عوامل مانند داشتن تب، آنفولانزا یا بیماریهای دیگر می تواند کودک شما را دچار سرگیجه کند.

نداشتن مایعات کافی (از دست دادن آب بدن) نیز می تواند باعث ایجاد آن شود. بعضی از بیماری های نادر، مانند مشکلات قلب هم می تواند باعث شود که کودک احساس سرگیجه کند. همچنین بسیاری از داروها می توانند باعث بروز سرگیجه شوند، مانند داروهایی که برای ADHD (اختلال بیش فعالی – کم توجهی) تجویز و مصرف می شوند.

مراقبت از سرگیجه در کودکان

 

علت سرگیجه در کودکان چیست؟

اگر یک دارو باعث ایجاد علائم سرگیجه در کودک شما شود، ممکن است دکتر مصرف آنها را متوقف کند یا تغییر دهد. اگر دلیلی روشن برای علائم کودک شما وجود نداشته باشد، پزشک ممکن است پیشنهاد کند که شواهد را رصد کرده و منتظر باشید.این به این معنی است که انتظار این است که سرگیجه، موقتی و گذرا است و احتمال بهبودی در آن زیاد به نظر می رسد.

مراقبت و پیگیری، بخش مهمی از درمان و ایمنی کودک شما است. اطمینان حاصل کنید که همه جلسات بازبینی های بهداشتی او را بروید و اگر فرزندتان مشکلی داشته باشد، با پزشک او در تماس باشید. این نیز خوب است که نتایج آزمایشهای فرزندتان و داروهایی که مصرف می کند را بدانید.

چگونه مراقبت از سرگیجه را در خانه انجام دهیم؟

– اگر پزشک شما دارو تجویز کرده است، آن را دقیقاً طبق دستور مصرف، به او بدهید. اگر فکر میکنید که فرزندتان مشکل خاصی دارد، با پزشک او تماس بگیرید.
– اجازه ندهید که او در حالی که سرگیجه دارد فعالیت شدید داشته باشد.

مراقبت از سرگیجه در کودکان
مراقبت از سرگیجه در کودکان

چه هنگام باید برای کمک تماس بگیرید؟

هر زمان که فرزندتان به مراقبت اضطراری نیاز داشته باشد، حتماً تماس بگیرید. مانند:

  • ازحال رفتن و از دست دادن هوشیاری
  • سرگیجه و تب، سردرد ممتد و یا زنگ در گوش
  • حالت تهوع و استفراغ
  • سرگیجه از بین نمی رود و دوباره بروز می کند
  • روند بهبودی فرزندتان مطابق انتظار نیست