«روز جهانی پرندگان مهاجر» ۱۰ ماه می ۲۰۱۷ برابر با ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ نام‌گذاری شده است.

«روز جهانی پرندگان مهاجر» نخستین‌ بار در سال ۲۰۰۶ میلادی گرامی داشته شد. از آن سال، هر ساله شعار و موضوعی اعلام می‌شود تا علاقمندان در سراسر دنیا بر اساس آن برنامه‌هایی را برگزار کنند.

شعار امسال روز جهانی پرندگان مهاجر «آینده‌ آن‌ها، آینده‌ ماست» تعیین شده است که بر موضوع توسعه ‌پایدار و بر مسئله نیازمندی ما به کره‌ی زمینی سالم هم برای پرندگان و هم برای انسان‌ها، تاکید می‌کند.

اهمیت «روز جهانی پرندگان مهاجر» از این جهت است که حفاظت از پرندگان برای آینده‌ی ما انسان‌ها نیز حیاتی است و ما باید منابع طبیعی کره‌ی زمین را به شکلی پایدار مدیریت کنیم. فعالیت‌های آگاهسازی در این روز، به مردم رابطه‌ی میان انسان و جانوران مهاجر، به ویژه پرندگان مهاجر را نشان خواهند داد، زیرا که هر دو گروه روی کره‌ای یکسان زندگی می‌کنند و منابع طبیعی محدودی در اختیار دارند.

۲۰ اردیبهشت؛ روز جهانی پرندگان مهاجر
۲۰ اردیبهشت؛ روز جهانی پرندگان مهاجر

کشور ما ایران در مرکز مسیرهای مهاجرت پرندگان از شمال چین، قزاقستان، ترکمنستان، آذربایجان و ارمنستان در آسیا، شرق تا غرب سیبری، شمال اروپا تا کشورهای اسکاندیناوی واقع در شمال غرب اروپا به سمت جنوب تا آفریقاست. تنوع پرندگان در ایران تقریبا برابر تنوع پرندگان در کل قاره اروپاست. اما متاسفانه ادامه نسل بسیاری از پرندگان به دلیل مشکلاتی مانند تخریب زیستگاه یا شکار غیرقانی با خطر مواجه شده است.

به بهانه «روز جهانی پرندگان مهاجر» با کودکان خود درباره پرندگان و نقش آن‌ها در زندگی ما گفت‌وگو کنید. پرندگان شخصیت کتاب‌های داستانی مختلفی هستند. افزون بر این گروه، دسته‌ای دیگر از کتاب‌ها اطلاعاتی علمی درباره‌ی پرندگان به مخاطبان خود ارائه می‌دهند.

پیشنهاد کتابک برای «روز جهانی پرندگان مهاجر»

کتاب‌های زیر پیشنهادهای ما به مناسبت «روز جهانی پرندگان مهاجر» است:

معرفی کتاب چگونه می‌توان بال شکسته‌ای را درمان کرد؟ در سایت کتابک
معرفی کتاب به کبوتر اجازه نده اتوبوس براند در سایت کتابک
معرفی کتاب قورباغه و پرنده در سایت کتابک
معرفی کتاب سار کوچولو نمی تواند پرواز کند در سایت کتابک
معرفی کتاب غازی که نمی‌خواست غاز باشد در سایت کتابک
معرفی کتاب خرس و پرنده در سایت کتابک
معرفی کتاب در پی شباویز در سایت کتابک
خرید کتاب دو پرنده از سایت کتاب هدهد
معرفی کتاب پرنده قرمز در سایت کتابک
همچنین کتاب «فرهنگنامه حیات وحش ایران – مهره‌داران» منتشرشده از سوی نشر طلایی نیز کتابی علمی اطلاعاتی است که به کمک آن با برخی پرندگان ایران آشنا خواهید شد.

۲۰ اردیبهشت؛ روز جهانی پرندگان مهاجر