برای این که به کودک آموزش دستشویی رفتن بدهید نه تنها او، بلکه شما هم باید آمادگی لازم را داشته باشید! آموزش دستشویی رفتن به کودک یکی از اقدامات مهم در مسیر رشد و مستقل شدن کودک است.

در این مسیر وظایف مهمی بر دوش والدین قرار دارد. ما در این مطلب به نکات مهمی اشاره می کنیم که این مسیر آموزشی را برای شما آسان تر خواهند کرد؛ با ما همراه باشید:

آموزش دستشویی رفتن به کودک
زمان مناسب برای آموزش دستشویی رفتن به کودک وقتی است که او بتواند نیازهای جسمی خود را حس کند، آن ها را به زبان بیاورد، مسئولیت کارهای خود را به عهده بگیرد و توانایی جسمی خود را بشناسد. عادت دادن کودک به استفاده از دستشویی معمولا از سن ۲ سالگی آغاز می شود. در این دوران کودک به راحتی به حرف های اطرافیان توجه نکرده و ممکن است درگیری های بسیاری پیش بیاید. زمانی که کودک در مسیر مستقل شدن پیش می رود، تلاش می کند تا تعادلی میان استقلال خود و خواسته های اطرافیان ایجاد کند.

آموزش دستشویی رفتن به کودک
آموزش دستشویی رفتن به کودک

مفهومی که کودک برای بیان ادرار و مدفوع در این دوران به کار می برد نیز متفاوت است. کودکان نسبت به هر چیزی که در بدن شان وجود دارد علاقه نشان می دهند. همان طور که بدن شان برای آن ها مهم است، هر چه که از بدن خارج می شود نیز برایشان از اهمیت برخوردار است. شاید والدین، کودک را برای دستشویی کردن تشویق کنند، اما این موضوع برای کودک کمی گیج کننده خواهد بود. زیرا ممکن است کودک نخواهد از چیزی که برای او مهم است جدا شود!

دستشویی رفتن کودک در واقع برای پدر و مادر مانند یک هدیه است! باید به کودک بگویید که رفتن او به دستشویی برای راحتی و سلامتیش بهتر است، این کار می تواند روند آموزش را برای شما آسان تر کند. کودکی که برای مستقل شدن از طرف پدر و مادر خود به اندازه کافی تشویق شده و شجاعت لازم برای انجام کارها به او داده شده باشد، به خود اعتماد کرده و راحت تر آموزش خواهد دید.

برای آموزش دستشویی رفتن نه تنها کودک، بلکه والدین نیز باید آماده باشند!

بسیار مهم است که پدر و مادر نیز به اندازه کودک برای این کار آماده باشند. گاهی فشارهایی بر روی والدین وجود دارد که هر چه زودتر این آموزش ها را آغاز نمایند؛ فشارهایی مانند: پیشرفت سایر کودکان هم سن در این زمینه، کلاس هایی که فقط کودکانی را ثبت نام می کنند که آموزش دستشویی رفتن دیده باشند و فشار بزرگ ترهای خانواده. آموزش دستشویی رفتن باید زمانی آغاز شود که کودک از نظر فیزیولوژیکی به رشد کامل ماهیچه ها، از نظر کلامی به توانایی بیان کردن نیاز خود و از نظر روحی کاملا آماده باشد.

آموزش دستشویی رفتن به کودک
آموزش دستشویی رفتن به کودک

آموزش دستشویی رفتن به کودک
چه زمانی کودک آماده آموزش دیدن است:
کودک راه می رود.
می تواند بعضی کارهایی که از او خواسته شده است را انجام دهد.
با صحبت کردن نیاز های خود را بیان می کند.
پوشک او در طول روز ۲ تا ۳ ساعت خشک می ماند.
زمانی که پوشک او خیس است می تواند ناراحتی خود را بیان کند.
بهترین زمان برای آموزش دستشویی رفتن به کودک بین ۲۴ تا ۳۶ ماهگی است.
چه زمانی نباید آموزش را شروع کرد:
شرایطی که در بالا ذکر شده است، وجود ندارد.
پرستار کودک تازه تغییر کرده است.
کودک به تازگی صاحب خواهر و یا برادر شده است.
محل زندگی یا اتاق او به تازگی عوض شده است.
فردی که به کودک نزدیک بوده فوت کرده است.
کودک مشکل یبوست دارد.
فردی که می خواهد به کودک آموزش دهد از نظر ذهنی و روحی آمادگی ندارد.
آموزش زود هنگام دستشویی رفتن به کودک باعث بروز اضطراب در او می شود

آموزش دستشویی رفتن در زمانی که کودک آمادگی لازم را نداشته باشد و فشار وارد کردن در این زمینه باعث بروز برخی مشکلات روحی در او می شود. کودک تصور می کند که نمی تواند خواسته های خانواده را برآورده کند و دچار احساس شکست می شود. کودکی که زودتر از موعد مجبور به دستشویی رفتن بشود به این باور خواهد رسید که تمیزی، منظم بودن و توان کنترل کردن باعث بروز احساسات مثبت در پدر و مادر می شود.

در این شرایط کودک گمان می کند که اگر خواسته والدینش را انجام دهد آن ها دوستش خواهند داشت. در نتیجه، زمانی که نتواند خواسته خانواده را به درستی انجام دهد دچار وحشت از دست دادن عشق خانواده و ترک شدن از طرف آن ها می شود. هم چنین آموزش زود هنگام باعث می شود تا کودک تصور کند که بدن او متعلق به خودش نبوده و تحت کنترل دیگران است. آموزش دیر هنگام دستشویی رفتن نیز تاثیرات منفی زیادی بر روند رشد ذهنی کودک خواهد داشت.

آموزش دستشویی رفتن به کودک
آموزش دستشویی رفتن به کودک

هنگام عادت دادن کودک برای استفاده از دستشویی به موارد زیر دقت کنید:

به عنوان پدر و مادر در زمینه آموزش دستشویی رفتن به کودک وظیفه ندارید که تمام مسئولیت ها را به دوش بگیرید. تنها کمک کردن به کودک و تشویق او کافی خواهد بود.
در دوران آموزش به رفتارهای کودک واکنش شدیدی نشان ندهید. زیرا ممکن است سبب پسرفت و ایجاد مشکلاتی در آموزش شود. تحت هر شرایطی صبور باشید و بدون عصبانیت به آموزش ادامه بدهید. اگر کودک بیش از اندازه مقاومت می کند سعی کنید آموزش را به تاخیر بیاندازید تا زمانی که کودک احساس آمادگی کند. بیش از حد به او اصرار نکنید.
برای آموزش کودک را در ساعت های مشخصی از روز به دستشویی ببرید و یا او را بر روی صندلی مخصوص بنشانید؛ حتی زمان هایی که دستشویی ندارد. در ابتدا می توانید با استفاده از یک اسباب بازی مانند عروسک نحوه نشستن در دستشویی را به کودک نشان دهید. در این مدت در مورد سیستم هاضمه و دفع نیز صحبت کرده و روند تبدیل مواد غذایی به شکلی که باید از بدن خارج شوند را برای او توضیح داده و در مورد ادرار و مدفوع با او صحبت کنید.
در دوران آموزش لباس هایی که به راحتی از تن کودک خارج می شوند را انتخاب کنید. اجازه بدهید تا کودک کارهایی مانند: در آوردن لباس، روشن کردن چراغ، استفاده از سیفون و در کل کارهایی که می تواند را به تنهایی انجام دهد. مشارکت کردن کودک باعث می شود تا تصور کند که کنترل کارها را در اختیار دارد.
رفتار کودکان در مورد دستشویی رفتن را زیر نظر داشته باشید؛ آن ها روند مناسب برای آموزش را به شما نشان خواهند داد. به جای این که مدام از کودک بپرسید که آیا دستشویی دارد یا خیر، بهتر است که در زمان های مشخص با هم به دستشویی رفته و این موضوع را کنترل کنید. الگو قرار دادن مادر برای کودک دختر و پدر برای کودک پسر و نگاه کردن به آن ها می تواند روند آموزش را آسان تر کند .

آموزش دستشویی رفتن به کودک
آموزش دستشویی رفتن به کودک

تشویق کردن بیش از اندازه و اغراق آمیز کودک در زمان هایی که در پوشک دستشویی نمی کند، کار بسیار اشتباهی است.
زمانی که کودک در دستشویی کار خود را انجام می دهد از به کار بردن کلمات و جملاتی که احساس خجالت کند، پرهیز کنید.
هر کودکی در طی دوران آموزش ممکن است شلوار خود را کثیف کند. در این شرایط نباید کودک را دعوا و خجالت زده کنید و از دستش عصبانی شوید.
زمانی که آموزش را شروع کردید، دیگر استفاده از پوشک را فراموش کنید. استفاده همزمان از پوشک می تواند روند آموزش را طولانی تر کند.
کنترل کردن دستشویی کودک در طول روز آسان تر از کنترل کردن آن در طول شب است. فراموش نکنید که روند آموزش دستشویی رفتن در هر کودک نسبت به کودک دیگر متفاوت است