والدین معمولاً شکایت دارند که بچه هایشان به مدت طولانی به تلویزیون می چسبند. اما آیا این باید یک عامل برای نگرانی باشد؟ به عنوان پدر و مادر، شما ممکن است در مورد تأثیر تلویزیون بر فرزندان خود چالش داشته باشید. آیا تلویزیون برای بچه ها خوب یا بد است؟ آیا بچه ها باید هر روز تلویزیون تماشا کند؟ چه نوع نمایش های تلویزیونی را می توان تماشا کرد؟ اگر اینها برخی از سؤالات شما هستند، به خواندن این متن ادامه دهید.

بگذارید با این واقعیت مواجه شویم که تلویزیون به این زودیها هیچ جا نمی رود و با خرید یک تلویزیون برای در معرض قرار نگرفتن فرزند شما از عواقب آن، تضمینی وجود نخواهد داشت. او ممکن است تلویزیون را در مدرسه، در خانه دوست یا هر مکان دیگر تماشا کند.

۱۲ مورد از مضرات و فواید تلویزیون برای کودکان (قسمت اول)
۱۲ مورد از مضرات و فواید تلویزیون برای کودکان (قسمت اول)

اما این بدان معنا نیست که شما نمی توانید نفوذ تلویزیون بر فرزندان خود را کنترل کنید. به عنوان یک پدر و مادر با دانستن فواید و مضرات تلوزیون برای کودکان، می توانید تصمیم بگیرید که آنها چطور تلویزیون ببیند.

تأثیرات مثبت تلویزیون در کودکان

تلویزیون هنگام نمایش خوب یا برنامه های مناسب، چیز بدی نیست و فرزند شما می تواند چیزهای خوب یاد بگیرد. تحقیقات نشان می دهد که تلویزیون می تواند تاثیر مثبتی بر روی کودکان داشته باشد. این می تواند به آنها کمک کند رفتار و نگرش خود را به خوبی تغییر دهند. چند زمینه وجود دارد که در آنها تلویزیون میتواند تاثیر مثبتی روی کودکان داشته باشد.

۱- محتوای آموزشی

در اکثر کشورها چند کانال تلویزیونی برای ایجاد محتوای آموزشی و آموزنده برای مخاطبان، به ویژه کودکان اختصاص داده شده است.

چندین کانال وجود دارد که تنها هدف آموزش را پوشش می دهند و شامل موضوعاتی مانند هنر و خلاقیت، علم، تاریخ، جغرافیا و ریاضی است. تلویزیون همچنین رسانه ای عالی است که اطفال را با زبان های مختلف در سراسر جهان آشنا می کند.

اجازه دادن به فرزندانتان برای تماشای کانال های خبری، با کمی راهنمایی، به آنها کمک خواهد کرد تا با امور فعلی و اسامی افراد برجسته در جهان، آشنا و به روز شوند.

۲- سرگرمی

تلویزیون یکی از منابع اولیه سرگرمی برای بچه ها است. صداها و تصاویر رنگی روی صفحه نمایش برای کودکان جذاب است و همچنین توجه آنها را حفظ می کند. فیلم ها، کارتون ها و برنامه های متعددی برای حفظ علاقه کودکان وجود دارد. با این حال، بر اساس سن و سطح درک آنها اطمینان حاصل کنید که محتوای برنامه برای بچه های شما مناسب است.

۳- ورزش

بهترین راه برای تشویق بچه ها به ورزش، تلویزیون است. آنها را به تماشای ورزش های مختلف مانند تنیس، فوتبال، بیس بال و بسکتبال دعوت کنید. در مورد بازی، قوانین و سایر حقایق جالب در مورد ورزش با آنها صحبت کنید. اگر آنها علاقه مندی به هر کدام نشان دادند، آنها را تشویق به بازی یا ورزش کنید.

۴-قرار گرفتن در معرض فرهنگ های مختلف

تلویزیون به شما اجازه می دهد تا در سراسر جهان سفر کنید بدون آنکه مجبور شوید از خانه بیرون بیایید. این کودکان شما را به کشورهای مختلف می برد و به آنها را در مورد فرهنگ های مختلف جهان می آموزد. با انتخاب مناسب برنامه ها، کودک شما می تواند در مورد افراد،سنت ها، شیوه زندگی و نگرش آنها مسائل زیادی یاد بگیرد.

۵- تلویزیون می تواند الهام بخش باشد

نمایش های تلویزیونی با هدف کودکان و نوجوانان نه تنها آموزشی بوده، بلکه الهام بخش نیز هستند. برنامه های تلویزیونی آموزشی، کودکان را تشویق به انجام کارهای جدید می کنند. به عنوان مثال، یک نمایش تلویزیونی در مورد یک سرگرمی خلاق میتواند کودک را امتحان کند تا چیزی جدید را با رنگ یا کاغذ امتحان کند. به همین ترتیب، مستندی درباره دانشمندان معروف، هنرمندان و دیگر شخصیت های محبوب نیز می تواند آنها را به انجام کارهای خوب و یا کسب چیزهای بزرگ در زندگی الهام بخشد.

۶- تلویزیون سه بعدی

برنامه های تلویزیونی سه بعدی یک تجربه پیشرفته را برای بچه ها فراهم می کنند. گرچه محبوبیت تلویزیون D3 در گذشته در حال کاهش بوده است، انجمن آپتومتری آمریکا تایید کرده است که اکثر کودکان برنامه های ۳ بعدی را بیشتر می بینند. اگر فرزند شما دچار مشکل است، حتماً با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

۱۲ مورد از مضرات و فواید تلویزیون برای کودکان (قسمت اول)
۱۲ مورد از مضرات و فواید تلویزیون برای کودکان (قسمت اول)

اثرات منفی تلویزیون در کودکان

تلویزیون بر کودکان تاثیر منفی نیز دارد و متاسفانه این عوارض جانبی به نظر می رسد که از جنبه های مثبت بیشتر است.از جمله:

۱- فعالیت بدنی را محدود می کند

اعتیاد به برنامه های تلویزیونی میزان فعالیت بدنی کودکان را کاهش داده است. گاهی اوقات آنها از انجام هر کاری دیگری اجتناب می کنند، اما تلویزیون را در تمام طول روز تماشا می کنند. فقدان فعالیت بدنی مناسب و گذران زمان بیش از حد روی صفحه تلویزیون می تواند منجر به مشکلات بینایی شود. تحقیقات نیز نشان داده است که ارتباط مستقیم بین زمان دیدن تلویزیون و چاقی در بچه ها وجود دارد.

۲- محدودیت مشارکت اجتماعی

با وجود تلویزیون مشارکت محدود شده و کودکانی که زیاد از حد تلویزیون تماشا می کنند، وقت لازم برای بازی و یا اجتماعی شدن ندارند. تعامل کمتر با همسالان می تواند بر توسعه اجتماعی آنها تاثیر بگذارد.

۳- بر توسعه و رفتار مغز تاثیر می گذارد

تلویزیون ممکن است دارای کارکرد آموزشی باشد اما تماشای بیش از حد آن می تواند بر رشد مغز کودک تاثیر منفی بگذارد، طبق مطالعات چند سال اول زندگی برای رشد مغز بسیار مهم است. محققان ژاپن دریافتند که تماشای تلویزیون بیش از حد می تواند ساختار مغز را تغییر دهد. مطالعه دیگری توسط دانشگاه جان هاپکینز بیان می کند که کودکان نوپایی که بیش از دو ساعت در روز تلویزیون تماشا می توانند مشکلات رفتاری داشته باشند .

۴- قرار گرفتن در معرض خطر

شما نمی توانید چیزی را که تلویزیون نشان می دهد، کنترل کنید. همچنین همیشه قادر به کنترل آنچه کودک در تلویزیون تماشا می کند نیز نیستید. محتوای نامناسب برنامه، می تواند در کودکان چالش و سوال ایجاد کند، پرسشهایی که پاسخ هایش برای آنها بسیار پیچیده است. بدترین قسمت این است که در معرض قرار گرفتن زودهنگام با بعضی صحنه ها حتی می تواند دیدگاه تحریف شده ای از این عناصر در ذهن کودک ایجاد کند.

خشونت هایی که در یک فیلم «مثبت» در فیلم های ابرقهرمان و غیره نشان داده می شود، به آنها ایده ای از خشن بودن می دهد. در بعضی از کودکان، بازخورد این رفتار ممکن است بلافاصله بوده در حالی که در برخی دیگر، در طول سال های بعد رخ دهد.

۵- نمایش دگرگون شده ای از جهان

تلویزیون ممکن است به “سندرم جهان ترسناک” در بچه ها منجر شود. فیلم ها و دیگر نمایشهای تلویزیونی ممکن است واقعیت را اغراق شده نشان دهد و صحنه های بسیار خشونت آمیز آن ممکن است برای بچه ها وحشتناک باشد. میزان خشونت و اسلحه های مورد استفاده در تلویزیون ممکن است برای بچه ها تصور ایجاد کند که جهان یک مکان ناامن برای آنها است.

۶- مصرف گرایی

یکی دیگر از تهدیدات تلویزیونی ایجاد تمایل به مصرف است. تعدادی از تبلیغات که کودک در تلویزیون می بیند، آنها را به انواع مارک ها و محصولاتی که ممکن است نیازی به آنها نداشته باشد، هدایت خواهد کرد. بازرگانان کودکان را تشویق به مصرف غذاهای و نوشیدنی های ناسالم می کنند. کودکان فکر می کنند که فست فود، بستنی و نوشیدنی های گازدار خوب هستند.

والدین قربانی مصرف گرایی می شوند، زیرا بچه ها بر روی خرید چیزی که در تلویزیون می بینند، اصرار می کنند. آنها مجبورند پولی را صرف چیزهایی کنند که فرزندانشان می خواهند، اما واقعاً به آنها نیازی نیست.

پاسخ دهید

نظر خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید