پزشکان می‌گویند تغذیه نوزاد با شیر مادر ، علاوه بر تقویت سلامت کودک به حفظ سلامت مادر نیز کمک می‌کند

پزشکان معتقدند تغذیه نوزاد با شیر مادر موجب تقویت سیستم ایمنی کودک، کاهش خطر ابتلا به لوسمی دوران کودکی (سرطان خون) و همچنین پیشگیری از چاقی، دیابت نوع ۲ و حتی بیماری‌های قلبی و عروقی در بزرگسالی می‌شود. اکنون در نتایج یک پژوهش جدید، به سرپرستی دانشگاه آکسفورد، نشان داده شده است شیردهی در تأمین سلامت قلب مادر نیز نقش بسزایی ایفا می‌کند.

فواید شیردهی برای کودک و مادر
فواید شیردهی برای کودک و مادر

در این پژوهش که نتایج آن بتازگی در نشریه انجمن قلب آمریکا منتشر شد، وضعیت سلامت و سوابق پزشکی حدود ۲۸۹ هزار و ۵۷۳ هزار زن چینی ۳۰ تا ۷۹ ساله در یک بازه زمانی هشت ساله رصد شد. تقریبا تمام شرکت‌ کنندگان در این بازه هشت ساله صاحب حداقل یک فرزند شدند و عده‌ای فرزندشان را با شیر خودشان تغذیه کردند. در پایان مدت پژوهش، مجموعا ۲۳هزار و ۹۸۳ مورد سکته و ۱۶هزار و ۶۷۱ مورد بیماری‌ های قلبی و عروقی شامل حملات قلبی گزارش شد.

گفته می‌شود خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی و همچنین احتمال بروز سکته در مادرانی که تقریبا یک سال فرزندشان را از شیر خودشان تغذیه کرده بودند، به‌ترتیب به میزان ۹ و ۸ درصد کاهش یافت.

البته در این نتایج سعی شد نقش عواملی مانند سن، مصرف دخانیات، فشار خون بالا، سطح فعالیت و اضافه وزن نیز لحاظ شود. همچنین مشاهده شد خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی و نیز احتمال بروز سکته در شرکت‌کنندگانی که تا دو سال به تغذیه نوزاد با شیر مادر ادامه دادند، به‌ترتیب به میزان ۱۸ و ۱۷ درصد کاهش یافت.

به گفته سانه پیترز، اپیدمیولوژیست در دانشگاه آکسفورد، «بارداری موجب ایجاد تغییرات اساسی در سوخت‌وساز بدن زنان می‌شود؛ به این ترتیب که بدن با ذخیره بیشتر چربی، منابع مورد نیاز رشد جنین و سپس شیردهی مادر را فراهم می‌کند. شیردهی موجب می‌شود چربی ذخیره شده سریع‌تر و کامل‌تر از بدن مادر پاک شود.» البته، پژوهشگران تأکید می‌کنند رابطه‌ علت و معلولی ارتباط مشاهده شده در پژوهش فوق هنوز کاملا مشخص نیست و اثبات علت و معلولی این ارتباط مستلزم مجموعه‌ای دیگر از پژوهش‌های تکمیلی است.