به موقع خوابیدن بسیار مهم است زیرا به هم خوردن خواب نوزاد باعث به هم خوردن خواب خود شما و برنامه ی زندگیتان می شود. بنابراین شما باید از هر راه کاری برای تنظیم خواب نوزاد خود استفاده کنید.

با ورود نوزاد، یک فرد جدید به زندگی شما ممکن است بسیاری چیزها تغییر کند و ممکن است حتی مشکلاتی برای شما بوجود آید که حتی برخی از این مشکلات ممکن است برای شما تا حدودی حل نشدنی و بسیار سخت باشند.

بیشتر نوزادها از هفته ی ششم و بین سه تا چهار ماهگی بهتر می خوابند و خوابشان بیشتر می شود ولی اگر هنوز هم نوزاد شما که دیگر تبدیل به یک کودک شده است، یک جغد شب بیدار است.

در هفت روز به موقع خوابیدن را به کودک خود آموزش دهید
در هفت روز به موقع خوابیدن را به کودک خود آموزش دهید

آموزش به موقع خوابیدن کودک در هفت روز:

روز اول:

بسیاری از کودکان بعدازظهرها به مدت طولانی می خوابند و شب بیدار مانده و نزدیک صبح می خوابند. در حقیقت روز و شب خود را گم کرده اند.

شما برای حل این مشکل به موقع خوابیدن باید سعی کنید صبح ها کودک خود را بیدار کنید و بعدازظهرها اجازه ندهید او به مدت طولانی بخوابد. فقط یک چرت کافی است.

تخت کودک خود را کنار پنجره قرار دهید تا یاد بگیرد که با روشن شدن هوا باید بیدار شود و با تاریک شدن هوا بخوابد و زمانی که نیمه ی شب بیدار می شود و تاریکی را می بیند باید بداند که هنوز وقت خواب است و شما نیز کنار او بخوابید و لباس خواب بپوشید تا او شما را با آن لباس دیده و تشخیص دهد که وقت خواب است.

سعی کنید همیشه از آوازهای آرام به عنوان لالایی شبانه برای او استفاده کنید تا باعث آرام شدن و به خواب رفتن نوزاد شما شود.

روز دوم:

حمام بردن و تغذیه ی شبانه تاثیر زیادی روی خواب نوزاد دارند اگر نزدیک شب او را حمام ببرید باعث می شود کودک شب راحت تر بخوابد و به موقع خوابیدن را یاد بگیرد. حتما یکی از وعده های غذایی کودک را شب هنگام قرار دهید زیرا کودکی که سیر باشد شب را خیلی راحت تر می خوابد.

روز سوم:

کاملا به کودک خود شیر دهید و او را سیر کنید سپس کودک خود را درون گهواره اش قرار دهید و شروع کنید به تکان دادن گهواره و لالایی خواندن.

ممکن است کودک شما بی قراری و گریه کند ولی مطمئن باشید اگر کمی تحمل کنید گریه اش بند آمده و به شرایط عادت می کند و براحتی می خوابد.

روز چهارم:

شب گذشته، شب سختی برای مادرها بود اما امشب ممکن است زمان گریه ی کودک کم تر شود ولی با فاصله های بیشتر که با کمی صبر و تحمل، شما می توانید او را به تخت یا گهواره اش عادت دهید.

روز پنجم:

در بین این سه تا پنج روز کودک شما خیلی به تخت خود عادت می کند ولی هنوز هم شما باید کنار او باشید تا هر زمان که از گرسنگی بیدار شد به او شیر بدهید و هنوز این اطمینان به کودک داده شود که مادرش کنار اوست و آرامش خواب او تنظیم شود.

روز ششم:

لباس نرم و راحتی به کودک بپوشانید تا موقع خواب اذیت نشود و یک نور ضعیف چراغ خواب را در اتاق قرار دهید تا کودک از تاریکی مطلق نترسد و براحتی بخوابد.

روز هفتم:

امروز کودک شما براحتی می خوابد و کاملا یادگرفته است که به موقع بخوابد. البته گاهی اوقات ممکن است بعضی از شرایط ها مثل تغییر مکان یا بیماری خواب کودک را به هم بزند ولی تا جایی که امکان دارد قوانین را به کار گیرید تا علاوه بر کودک، خودتان نیز براحتی بخوابید.

برگرفته از: Parents