به گفته کارشناسان و محققان در جوامع امروزی درصد بالایی از کودکان دارای روحیات بسیار حساسی هستند و این کودکان به دلیل همین حساسیت عاطفی، مشکلات روحی و روانی زیادی دارند. البته لازم به ذکر است که حل مشکلات کودک حساس و زودرنج نیز دشوارتر از حل مشکلات کودک معمولی است.

با کودکان حساس چگونه رفتار کنیم؟
با کودکان حساس چگونه رفتار کنیم؟

در این مقاله از سایت سرسره روش هایی برای حل مشکلات کودکانی که روحیه حساسی دارند را به شما ارائه می دهیم:

کودکان حساس نسبت به مسائل جزئی و کوچک خیلی سریع واکنش نشان می دهند، ناراحت و عصبانی می شوند. البته این کودکان نسبت به کودکان معمولی بسیار آسیب پذیرتر هستند و والدین باید سعی کنند حساسیت روحی این کودکان را کم یا درمان کنند که برای این کار راه و روش هایی وجود دارد.

روش هایی برای رفتار با کودکان حساس

اول:

از همه شما باید تشخیص دهید که کودکتان دارای اخلاق و روحیات حساسی می باشد یا خیر؟ برای این تشخیص بهتر است به یک مشاور مراجعه کنید و اگر بنابر تشخیص خودتان و تائید مشاور کودک شما یک کودک حساس بود روش هایی را برای حل مشکلات کودک دلبندتان به کار گیرید.

دوم:

این که برای کم کردن حساسیت روحی و روانی فرزندانتان باید او را از محیط های شلوغ و پر سرو صدا و مکان هایی که احساس می کنید او را اذیت می کند دور کنید تا او آرام شود و به حالت عادی باز گردد. ممکن است عدم تحمل مکان های خیلی شلوغ باعث تشدید حساسیت او شود.

سوم:

این که سعی نکنید تمام مسائل و اتفاقات بد و تلخ زندگی را از کودک خود پنهان کنید و با خود بگویید او حساس است نباید بشنود یا این که فکر کنید با شنیدن این قضایا او ناراحت خواهد شد. اتفاقا باید همه اتفاقات و جریانات زندگی را به او بگویید تا بتواند با حساسیت خود مبارزه کند و خود را قوی کند البته مسائل را یکباره به او منتقل نکنید و قدم به قدم پیش روید. والدین باید نهایت سعی خود را بکنند تا کودکان را با شرایط محیط سازگار کنند و حساسیت آن ها را نسبت به محیط و مسائل اطراف خود کم کنند.

در این زمینه بهترین راه کار استفاده از راهنمایی های متخصصان و مشاوران و همچنین مهر و محبت به فرزندان است زیرا محبت کردن به فرزندان باعث می شود آن ها در کنار والدین خود احساس امنیت کنند و همین حس امنیت و آرامش باعث کاهش حساسیت روحی و روانی فرزندان می شود.