بدن کودک برای رشد، تقویت و مقابله با بیماری‌ ها احتیاج به مصرف مواد غذایی، میوه و سبزیجات تازه و قرار گرفتن به اندازه کافی در برابر اشعه خورشید نیاز دارد.

با رعایت این راهکار‌ها دیگر نیازی به مصرف انواع مکمل‌ های تغذیه‌ ای نیست، اما برخی از والدین با اصرار از متخصصین تقاضا می‌کنند که برای فرزند آن‌ها مکمل تجویز کنند، البته برخی از کودکان نیز به دلیل مشکلات سلامتی باید حتماً از مکمل استفاده کنند.

مکمل‌ها به انواع اشکال وجود دارند از جمله تزریقی، مایع، جامد (گچی جویدنی) و نسل جدید که به شکل پاستیل‌ های خوراکی است.

ویتامین‌ های پاستیلی خوب یا بد؟
ویتامین‌ های پاستیلی خوب یا بد؟

گروهی از دانشمندان پاستیل‌ میوه ای مولتی ویتامین را مانند رقبای شیرین خود تهیه کرده‌اند که حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی به استثنای آهن است.

دراین محصولات از طعم دهنده‌های شیرین و نیز رنگ‌های مختلف استفاده شده و ظاهری شبیه به پاستیل‌ های خوراکی معمولی دارد، اما در اصل یک فرآورده دارویی است.

به دلیل شکل و مزه خاص این نوع پاستیل‌ ها، کودکان علاقه بیشتری به مصرف آن‌ها از خود نشان می‌دهند، اما مصرف این مکمل‌ها با انتقاداتی از سوی برخی کارشناسان مواجه شده است.

در وهله اول به دلیل استفاده از طعم دهنده‌های شیرین امکان چاقی و بالارفتن قند خون کودک وجود دارد، همچنین کارشناسان با بررسی برروی وضعیت دندان‌ های کودکانی که از این نوع مکمل‌ها استفاده می‌کردند دریافتند میزان کرم خوردگی و خرابی دندان‌ ها در آن‌ها بسیار بیشتر ازسایر کودکان است.

این محصولات به دلیل ساختار خود به دندان و لثه‌های کودکان می‌چسبند و می‌توانند باعث خرابی و آسیب دندان‌ها شوند بویژه اگر کودک خردسال باشد و مراقبت از دندان‌های خود را بلد نباشد.

مسئله دوم که بسیار جدی تراست وجود حجم بالایی از ویتامین‌ها و مواد معدنی دراین نوع مکمل از جمله ویتامین A، D، نیاسین و کلسیم وجود دارد و مصرف بیش از حد آن می‌تواند باعث مسمومیت دارویی در کودکان شود.

برخی از مواد معدنی و ویتامین‌ها در صورت مصرف بیش ازحد باعث ایجاد سم در بدن و ابتلا به بسیاری از بیماری‌های خطرناک از جمله آلرژی، نارسایی قلبی و کلیوی و حتی سرطان می‌شوند.

شکل و ظاهر متنوع و جذاب این مکمل باعث اشتیاق کودکان به مصرف بیش از حد آن‌ها می‌شود و در این زمینه والدین باید نظارت دقیقی برفرزند خود داشته باشند تا دچار مصرف بیش از اندازه و عوارض شیمیایی ناشی از آن نشود.

کارشناسان بهترین زمان برای مصرف این نوع مکمل‌های دارویی در صورت تجویز و صلاحدید پزشک را قبل از صرف وعده غذایی می‌دانند تا میزان چسبندگی آن به دندان‌ها و لثه‌ها کمتر شود.

دور از دسترس کودک قرار دادن این مکمل‌ها هم باید تحت نظارت دقیق والدین انجام شود و تنها به میزان مجاز مصرفی در هر روز استفاده شود.

در کل دانشمندان اعتقاد دارند مصرف مواد غذایی طبیعی و سالم بهتر از هر مکمل درمانی با هر قیمت می‌تواند پاسخگوی نیاز بدن کودک به رشد و تکامل باشد.