خون به جز این واقعیت است که اهدا یا دریافتش از دیگران حیات بخش است، حقایق دیگری نیز دارد. گروه خون شما می تواند به پزشکان کمک کند تا درک کنند که کدام دسته از مشکلات بهداشتی در شما بیشتر آسیب پذیر است.

در سال های اخیر، محققان متوجه شده اند که به جز ژن ها و شیوه زندگی شما، نوع خون شما هم می تواند نقش مهمی در توسعه انواع خاصی از بیماری ها ایفا کند. چهار گروه مختلف خونی در انسانها وجود دارد که عبارتند از : A ،AB ،B و O. نوع AB دارای کمترین فراوانی است و نوع O رایج ترین است.

۵ نکته جدید درباره سلامتی که از گروه خون می توان فهمید
۵ نکته جدید درباره سلامتی که از گروه خون می توان فهمید

در زیر پنج واقعیت جالب وجود دارد که گروه خون شما می تواند در مورد سلامتی تان بگوید:

۱- سرطان معده

مطالعات نشان می دهد که افراد دارای گروه خونی A و AB در مقایسه با انواع B و O، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان معده هستند.

به گفته محققان، افراد دارای خون A و AB پاسخ با ایمنی بیشتری به باکتری های H. Pylori هستند و این باعث می شود که افراد دارای خون AB دارای احتمال ۲۶٪ و نوع A دارای احتمال ۲۰٪ بیشتر از بقیه برای ایجاد سرطان معده باشند.

۲- حمله قلبی

بسیاری از مردم از این واقعیت آگاه نیستند که یکی از ساده ترین راه ها برای پیش بینی احتمال و رفع حمله قلبی، نگاه کردن به سابقه خانوادگی است. درست است؛ افرادی که بستگانی با سابقه حمله قلبی دارند، احتمال بیشتری دارد تا دچار حمله قلبی شوند. راه دیگر برای تخمین این احتمال، نگاه کردن به گروه خون شماست. به گفته انجمن اروپایی قلب و عروق، افراد دارای گروه خون به غیر از O دارای ۹ درصد خطر ابتلا به حمله قلبی بیشتری هستند.

[irp posts=”4837″ name=”علائم کمبود پلاکت خون در کودکان”]

۳- زخمهای معده و روده و …

همانطور که H. Pylori می تواند شانس ابتلا به سرطان معده را در افراد دارای گروه خونی A و AB افزایش دهد، می تواند احتمال ابتلا به زخم را هم در افراد دارای گروه خونی O افزایش دهد. طبق گزارش مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی ایالات متحده (NCBI)، سیستم ایمنی بدن این افراد علیه H. Pylori به شدت حمله می کند. از نتایج این حملات شدید ایجاد تورم، التهاب و زخم معده است.

۴- کاهش شناختی

افراد دارای خون AB باید دقت کنند. به گفته محققان، این گونه افراد به میزان ۸۲ درصد، بیشتر امکان از دست دادن حافظه با بالا رفتن سن در مقایسه با بقیه افراد را دارند.

۵- سرطان پانکراس

در مطالعه موسسه سرطان دانا-فاربر، افراد دارای انواع گروه خونی A،B و AB بیشتر از O در معرض خطر سرطان پانکراس هستند. در مقایسه با گروه خونی O، افراد دارای گروه خون A مقدار ۳۲ درصد، گروه خون AB مقدار ۵۱ درصد و گروه خون B به میزان قابل توجه ۷۲٪ ، بیشتر دارای خطر ابتلا به سرطان پانکراس هستند.

پس از خواندن این مقاله نباید احساس ناراحتی کنید. اگر چه گروه خون شما می تواند اشاره ای به این بیماری ها داشته باشد، اما رژیم غذایی و شیوه زندگی شما نقش مهمی در پیشگیری از این بیماری ها ایفا می کند.