‌مدیرعامل انجمن حامیان کودکان کار و خیابان گفت: از سال ۸۱ که این انجمن تاسیس شده است تا کنون حدود ۶ هزار کودک و والدین کودکان تحت پوشش توسط این سازمان مردم نهاد از نعمت سواد و مهارت‌های زندگی برخوردار شده‌اند.

‌هما عارف قدم گفت: انجمن حامیان کودکان کار و خیابان از سال ۱۳۸۱ با مجوز وزارت کشور و موافقت اصولی سازمان بهزیستی فعالیت خود را در راستای توانمندسازی و کمک به کودکان نیازمند به خصوص خارج از بستر آموزش، با حداقل امکانات و منابع مالی و انسانی آغاز کرد.

۶ هزار کودک در انجمن حامیان کودکان کار و خیابان با سواد شدند
۶ هزار کودک در انجمن حامیان کودکان کار و خیابان با سواد شدند

عارف قدم اعلام کرد: انجمن حامیان کودکان کار و خیابان، نهادی انسان‌ دوستانه، غیرسیاسی، غیردولتی و غیرانتفاعی است و با گرد هم آمدن افرادی که سال‌ها تجربه کار در زمینه ترویج پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک را داشته‌اند، شکل گرفته است.

این فعال اجتماعی افزود: حال با گذشت ۱۵ سال از تاسیس این انجمن، چهار مرکز خانه مهر در این انجمن شکل گرفته است تا سالانه حدود ۷۰۰ مددجو را تحت حمایت‌های مختلف خود قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: حاصل این فعالیت‌ها بهره‌مندی حدود ۶ هزار کودک و والدین کودکان تحت پوشش این سازمان مردم نهاد از نعمت سواد و مهارت‌های زندگی بوده است که این را با سربلندی اعلام می‌کنیم.

این فعال اجتماعی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: این انجمن در سال ۱۳۹۰ موفق به دریافت استاندارد SGS از کشور سوییس نیز شد.

وی افزود: علاوه بر این انجمن حامیان کودکان کار و خیابان از سال ۹۵ دارای مقام مشورتی در شورای اقتصادی-اجتماعی سازمان ملل متحد(اکوسوک) است.

عارف قدم در ادامه به مهمترین اهداف این سازمان اشاره کرد و گفت: هدف از تاسیس انجمن در مرحله اول اطلاع‌رسانی به آحاد جامعه جهت معرفی نابرابری اجتماعی و دست یافتن به یک خرد جمعی به منظور پیشگیری از رشد بی‌رویه آن و در مرحله بعد کمک رساندن به کودکان آسیب‌دیده و در معرض آسیب اعم از کودکان کار، خیابان، پناهنده، محروم، نیازمند و به خصوص کودکان زباله‌گرد و قبرشور که چه بسا نان‌آور خانواده هستند،‌ است.

وی ادامه داد: این انجمن همچنین در زمینه‌های رشد جسمی، روانی، عاطفی، اجتماعی و تعلیم و تربیت، ارتقاء سطح زندگی و ایجاد قابلیت جامعه‌پذیری برای ورود به عرصه‌های اجتماعی فعالیت می‌کند.

عارف قدم در پایان اضافه کرد: همه کودکان فارغ از تفاوت‌های ملیتی، جنسیتی و مذهبی می‌توانند از تمامی امکانات موجود در این انجمن به صورت رایگان استفاده کنند، تاکید ما نیز بر انتخاب آزادانه خود کودکان جهت مراجعه به خانه‌های مهر است.