تولد زود‌تر از موعد نوزادان یکی از دغدغه‌های مهم زوجین به ویژه مادرانی است که برای اولین بار حس زیبای مادر شدن را دارند که اغلب مواقع استرس‌های این موضوع باعث می‌شود این حس زیبای مادرانه کم رنگ و بوی ترس به خود بگیرد.

معمولاً درصد کمی از نوزادان قبل از موعد طبیعی متولد می‌شوند که در گروه نوزادان نارس قرار می‌گیرند.

تاثیر استرس بر زایمان چیست؟
تاثیر استرس بر زایمان چیست؟

نوزادان نارس در مقایسه با نوزادان دیگر در هفته اول تولد شش برابر و در سال اول تولدشان سه برابر نوزادان دیگر با خطر آسیب پذیری یا مرگ روبه‌رو می‌شوند که البته ابتلا به مشکلات تنفسی در این نوزادان بسیار زیاد است. نوزادان نارس ممکن است در روند رشد مغزیشان با مشکل روبه‌رو شوند، از این رو زایمان زودرس می‌تواند عوارض متعدد و نگران کننده‌ای برای والدین نوزاد به همراه داشته باشد.

سن بارداری به طور معکوس با خطر مرگ و میر نوزادان ارتباط مستقیم دارد، احتمال مرگ‌ و‌ میر به میزان قابل‌ توجهی در نوزادانی که پیش از هفته ۳۲ بارداری متولد شده‌اند بالا‌تر است. متاسفانه با وجود پیشرفت‌های فراوانی که در مراقبت‌های مامایی صورت گرفته اما این روند رو به افزایش است که البته علت زایمان زودرس دقیقاً مشخص نشده است.

فواصل کم بین بارداری‌ها، لاغری مادر و استرس‌ هایی که مادر را درگیر می‌کند از عوامل موثر در زایمان زودرس است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ بیماری‌هایی مانند عفونت‌های داخل رحمی، مصرف سیگار و جفت سرراهی نیز از دیگر عوامل زایمان زودرس شناخته شده است.