درباره کتاب خرگوش ها: داستانی تصویری ست که می توان از آن برای آموزش اهمیت محیط زیست به کودک استفاده کرد اگر چه این همه پیام این کتاب نیست و به مسائل مهم دیگری همچون عدم اجازه تجاوز به حریم شخصی و همچنین بیشتر تفکر کردن درباره هر فکری که تحمیل میشود را آموزش میدهد.

معرفی کتاب خرگوش ها
معرفی کتاب خرگوش ها

نویسنده: جان مارزدن

تصویر گر: شان تن

مترجم: مسعود ملک یاری

ناشر: آفرینگان

گروه سنی: ۱۰سال به بالا

سال نشر: ۱۳۹۳

این کتاب با زبانی ساده و با تصویر گری های بینظیر شان تن داستان دنیای مارا روایت میکند دنیایی که گاهی در آن افرادی در ظاهر دوست در کنار ما حاضر میشوند ما آن ها را در کنار خود می پذیریم رفتار آن ها به دلیل نو بودن برای ما جذاب است و این جذابیت باعث میشود تا به آن ها بدون فکر کردن درباره شان اعتماد کنیم اما بعد از مدتی از این اعتماد بدون فکر پشیمانمان میکنند.شاید در نگاه اول به نظر برسد این کتاب بی اعتمادی را ترویج میکند در حالیکه این کتاب با دیدی کاملا بدون قضاوت و بدون برداشت قبلی نوشته شده و پایان باز آن این موضوع را تایید میکند. همچنین تمرکز ویژه این کتاب بر مقوله اهمیت محیط زیست و برگشت ناپذیر بودن منابع طبیعی می باشد.

خلاصه کتاب خرگوش ها
خرگوش ها از چند نسل قبل شروع به وارد شدن به دنیا میکنند و در آن تکثیر میشوند مردم به آن ها اعتماد میکنند و آن ها را با احترام در دنیای خودشان راه میدهند .تا اینکه متوجه میشوند خرگوش ها قصد دیگری غیر از دوستی دارند آن ها شروع به از بین بردن تالاب ها دریاها ،درخت ها، کره زمین و محیط زیست میکنند…..

گزیده کتاب خرگوش ها
آن موقع نمی دانستیم چه فکری در سر دارند.کمابیش شبیه ما بودند.زیاد نبودند و رفتارشان دوستانه بود . ولی بزرگ تر ها به ما هشدار دادند : مراقب باشید !

جنس خرگوش ها خرده شیشه داشت و روراست نبودند. کم کم خرگوش های بیشتری آمدند……

فعالیت هایی که میتوان در رابطه با این کتاب انجام داد:

  • از کودک بپرسید آیا تابه حال شده نظر دوستی را بدون فکر کردن درباره آن بپذیرد و بعد پشیمان شود؟ اگر خودتان خاطره ای دارید که برای او قابل بیان است با او راجع به آن صحبت کنید.
  • با کودک به پارک و یا فضای سبز بروید با مثال زدن با او درباره ی اینکه گیاهان و تمام موجودات زنده تنها یک بار فرصت زنده بودن دارند صحبت کنید .
  • با زبانی ساده نقش درختان را تصفیه هوا برای او توضیح دهید.
  • درباره اینکه کره زمین مادر ماست و ما نباید آن را آلوده کنیم با او صحبت کنید و در پایان از او بخواهید تا با نقاشی چند ایده برای آلوده نشدن کره زمین ارایه دهد .

به دنبال کتاب مناسب برای گروه سنی متناسب کودکتان هستید؟ بخش معرفی کتاب سایت سرسره را دنبال کنید…

[irp posts=”17279″ name=”معرفی کتاب کریسمس سبز”]