فیجت اسپینر یا فرفره بی قراری، اسباب بازی است که از یک بلبرینگ فلزی یا پلاستیکی در مرکز، به همراه چند پره تشکیل شده و مبتنی بر چرخش در امتداد محور با فشار کم طراحی شده است.

فیجت اسپینر در آوریل ۲۰۱۷ به یک اسباب بازی محبوب تبدیل شد، در حالی که دستگاه های مشابه آن در سال ۱۹۹۳ اختراع شده بودند. محبوبیت این اسباب بازی در میان کودکان و نوجوانان برخی از مدارس را مجبور کرده است تا استفاده از اسپینرها در کلاس را به جهت جلوگیری از بروز حواس پرتی ممنوع کنند، در مدارس دیگر نیز استفاده به شکل علنی مجاز نیست.

فیجت اسپینر

این اسباب بازی برای کمک به افرادی که نگرانی و استرس روانی دارند، مفید تلقی می شود. ادعا می شود که یک Fidget Spinner می تواند در آرام کردن افرادی که از اضطراب و اختلالات عصبی مانند ADHD (بیش فعالی) و اوتیسم رنج می برند، استفاده شود. با این حال هنوز تا به حال، شواهد علمی برای صحت این ادعا ارائه نشده است.

همه چیز در مورد فیجت اسپینر
همه چیز در مورد فیجت اسپینر

طراحی

فیجت اسپینرها، اسباب بازی هایی هستند که بر خلاف یو یو یا سایر اسباب بازی های مبتنی بر مهارت، با کمی تلاش کاربر آن، می چرخد. فیجت اسپینر ساده از دو یا سه پره با یک یاتاقان در مرکز یک پد دایره ای تشکیل شده است. کاربر استفاده کننده پد مرکزی را در حالی که اسباب بازی می چرخد، نگه می دارد.

Fidget Spinner ها از مواد مختلف از جمله برنج، فولاد ضد زنگ، تیتانیوم، مس، آلومینیوم و پلاستیک ساخته شده اند. یاتاقان به طور کلی از سرامیک، فلز (فولاد ضد زنگ یا کروم) است، و برخی از آنها دارای ترکیبی مانند توپ های سرامیکی با انواع ضد زنگ هستند.

فیجت اسپینر

هر فیجت اسپینر همچنین دارای دو یا بیشتر وزنه در خارج است که باعث می شود چرخش آن سریع تر و ماندگار تر شود. بلبرینگ می تواند بر حسب تنظیم زمان چرخش، ارتعاش و نویز متفاوت باشد و بازخورد حسی منحصر به فردی را ایجاد می کند.

فیجت اسپینر در اصل به عنوان یک نوع وسیله چرخشی از جنس ژیروسکوپ، اثرات مشابهی به وجود می آورد که می تواند یک بازیکن را به انجام حرکات مختلف ترغیب کند. فیجت اسپینر می تواند در بالای انگشتان قرار گیرد، پرتاب و یا گرفته شود.

مخترع فیجت اسپینر کیست؟

وضعیت ثبت اختراع آن نامشخص است و با اینکه در سال ۲۰۱۷ هستیم هنوز چیز زیادی از آن نمی دانیم و ثبت اختراع دقیقی از آن صورت نگرفته است.

کاترین هتینگر، مهندس شیمی، در ابتدا توسط تعدادی از رسانه های خبری از جمله گاردین، نیویورک تایمز و نیویورک پست، به عنوان مخترع فرفره بی قراری (فیجت اسپینر) معرفی شد. هتینگر یک پرونده حق ثبت اختراع برای یک “اسباب بازی چرخشی” در سال ۱۹۹۳ دریافت کرده بود، اما به سبب آنکه نتوانسته بود یک شریک تجاری پیدا کند، ثبت اختراع را به سال ۲۰۰۵ موکول کرد. در ماه مه ۲۰۱۷ میلادی اخبار بلومبرگ، نشان داد که هتینگر مخترع آن نبوده که البته به تایید وی نیز رسیده بود.

اسکات مک کوشری در مصاحبه ای که در روز ۴ مه سال ۲۰۱۷ در NPR انجام داد، توضیح داد که چگونه در سال ۲۰۱۴ یک دستگاه چرخشی فلزی اختراع کرد تا بتواند در جلسات و کنفرانس های فناوری اش، بر بی قراری خود غلبه کند. در پاسخ به درخواست های یک انجمن آنلاین، او شروع به فروش دستگاه کرد که آن را Torqbar نامید.

همه گیر شدن فیجت اسپینر

با افزایش سریع محبوبیت فیجت اسپینر در سال ۲۰۱۷، بسیاری از کودکان و نوجوانان شروع به استفاده از آن در مدرسه کردند و برخی از مدارس نیز گزارش دادند که این ابزار وسیله داد و ستد در بین کودکان شده است.

در نتیجه استفاده مکرر توسط دانش آموزان، بسیاری از مدارس استفاده از آن را ممنوع اعلام کردند. بعضی از معلمان ادعا می کنند که اسپینرها دانش آموزان را از تحصیل دور می کنند. براساس یک نظرسنجی که توسط الکسی روی انجام و در ماه مه سال ۲۰۱۷ منتشر شد، ۳۲ درصد از ۲۰۰ مرکز عمومی و خصوصی آموزشی آمریکا، آن را ممنوع اعلام کردند.

فواید و مضرات فیجت اسپینر برای کودکان

در سال ۲۰۱۷ و زمانی که فیجت اسپینرها به محبوبیت رسیدند، بسیاری از نشریات مردمی، درباره مفید بودن آنها برای افرادی که مبتلا به ADHD (بیش فعالی)، اوتیسم یا اضطراب بودند، صحبت کردند. با این حال، شواهد علمی وجود ندارد که فرفره های بی قراری به عنوان درمان برای کودکان مبتلا به اوتیسم یا ADHD موثر باشند.

همه چیز در مورد فیجت اسپینر
همه چیز در مورد فیجت اسپینر

فیجت اسپینرها چطور کار می کنند؟

دلیل چرخش فیجت اسپینر به سادگی با قواعد فیزیک قابل توجیه است. کودکان آنها را چرخانده و باز می چرخانند، در حالی که برای پدر و مادر ممکن است درک اینکه چرا این اسباب بازی بومرنگ شکل، با چنین نیروی قابل توجهی حرکت می کند، سخت باشد. اما دلایل واقعی فیزیکی، برای توضیح اینکه این دستگاه های اغوا کننده چگونه عمل می کنند، وجود دارد.

چند وقت پیش پروفسور کنت برچر از دانشگاه بوستون به پل دهرتی، یک فیزیکدان در کاوشکده سانفرانسیسکو قصد یافتن توجیه و دلیلی برای کارکرد این فرفره ها بیان داشت.

برای دوهرتی نیز قطعاً اسپینرها به دلایل دیگری که حاوی توجیه علمی آنهاست جالب هستند و نه صرفاً برای چرخششان. بلبرینگ اصطکاک را کاهش داده و اجازه می دهد که پره ها به مدت طولانی به صورت آزاد بچرخند.

بلبرینگ کلید کارکرد این اسباب بازی چرخشی است. برای درک دلیل آن، این مورد را امتحان کنید: یک قطعه از چوب را در کف زمین سر دهید. سپس با سنگ مرمر هم همین کار را انجام دهید و آنرا سر دهید. مشخصاً سنگ مرمر بیشتر می رود و این به این دلیل است که اصطکاک غلتیدن معمولاً کمتر از اصطکاک سر خوردن است.

فیجت اسپینرها چطور کار می کنند

این اصل را می توان در مورد فیجت اسپینر نیز قبول داشت. بنا به گفته دهرتی، در مرکز و بر روی هر یک از سه پره فیجت اسپینر، یک بلبرینگ وجود دارد که یک کانال دایره ای حول توپ های کوچکی است که با اصطکاک کمی غلت می ��ورند.

برای چرخش هر جسم، باید یک نیروی چرخشی، موسوم به گشتاور، روی آن اعمال کنید. در یک فیجت اسپینر، مرکز بلبرینگ را نگه می دارید، غلتک بیرونی بلبرینگ چرخش می کند و قسمت های بیرونی فرفره نیز با آن می چرخند.

به گفته دوهرتی، یک تلنگر با یک انگشت و یا چرخش سریع مچ دست، فرفره را به حرکت در می آورد و به علت اصطکاک کم، این حرکت ادامه پیدا می کند و هنگامی که به چرخش می آید، شکل مهم است. اگر بلبرینگ را در مرکز دیسک قرار دهید، چرخاندن را از فشار روی قسمت بیرونی باید شروع کنید. دهرتی با اشاره به این واقعیت که مرکز جرم باید در مرکز جسم قرار داشته باشد، گفت : مرکز جرم نقطه ای است که جسم در آن نقطه تعادل کامل دارد، مثل نقطه ی محوری یک الله کلنگ.

با این حال، اگر شیء نا متقارن باشد، بنابراین بلبرینگ در مرکز جرم قرار ندارد و شما می توانید آن را با یک تلنگر بچرخانید.

برای درک چگونگی این کار، دوهرتی یک مثال ساده ارائه داد. یک بلبرینگ را در یک سر یک چوب بستنی کوتاه و ضخیم تصور کنید. بلبرینگ را بین انگشت شست و اشاره خود نگه دارید و بگذارید چوب پایین بیافتد. دست خود را موازی زمین به جلو حرکت دهید و سپس به طور ناگهانی متوقف کنید. خواهید دید که چوب در یک مسیر دایره ای به چرخش در خواهد آمد.

چگونه فیجت اسپینر بسازیم

همانطور که در بخش های قبل در مورد اجزای تشکیل دهنده فیجت اسپینر صحبت کردیم، این وسیله از قطعات زیاد و پیچیده ای ساخته نشده است. به همین دلیل می تواند به عنوان کاردستی در منزل نیز ساخته شود. با استفاده از خلاقیت کودکان می توانیم در مدل ها و طرح و رنگ های مختلف این وسیله سرگرمی و اسباب بازی را بسازیم. در سرسره هم روش ساده ای برای ساخت یک فیجت اسپینر ساده و زیبا راهنمایی کردیه ایم . پیشنهاد می کنیم حتما به عنوان سرگرمی آنرا برای خود بسازید.

ترفندهای فیجت اسپینر

بازی کردن با فیجت اسپینر خیلی ساده است. تنها با فشار آوردن به پره فیجت اسپینر، این اسباب بازی می چرخد. نگاه کردن به چرخش معمولا آرامش بخش خواهد بود و همین اتفاق است که بسیاری از افراد را درگیر خود کرده! با این حال بسیاری از کودکان و نوجوانان به دنبال سافاده بیشتر از این اسباب بازی ساده هستند.

می توانید با این اساباب بازی کارهای زیادی انجام دهید که هم می تواند به شما حس بهتری دهد و هم خلاقیت شما را افزایش دهد. به علاوه اینکه شما را در مقابل افراد دیگر متمایز می کند.

اگر دوست دارید ترفند ها و فوت و فن های بیشتری از بازی کردن با فیجت اسپینر یاد بگیرید پیشنهاد می کنیم مطلب “آموزش چند ترفند فیجت اسپینر” را بخوانید.