یکی از بهترین چای‌‌ها و نوشیدنی‌های گرمی که می‌توانید جایگزین چای، قهوه و شیرکاکائوهای حاوی کافئین در طول روز کنید، چای گیاهی است. بهترین چای‌های گیاهی برای کودکان چای بابونه است.

اگر شما اهل نوشیدن چای یا قهوه هستید و در طول روز چندین فنجان می‌نوشید بی‌تردید کودک خردسال شما نیز به تقلید از عادت‌ها و رفتارهای شما علاقه زیادی به نوشیدن پیدا می‌کند و دیر یا زود تمایلش به نوشیدن چای یا قهوه را با شما در میان می‌گذارد.

اگر چه نوشیدن چای یا قهوه به دلیل وجود کافئین می‌تواند موجب افزایش میزان انرژی، هوشیاری و تمرکز در زمان انجام کار یا برنامه‌های روزانه‌ شود، اما باید بدانید که همین ماده می‌تواند تاثیرات معکوسی بر سلامت کودکان و خردسالان داشته باشد که از میان آن‌ها می​توان کاهش تمرکز، کاهش توانایی‌های حرکتی و ناهماهنگی عضلات را نام برد.

چای برای کودکان مفید است؟
چای برای کودکان مفید است؟

کاهش وزن کودک با چای

بی‌ اشتهایی ناشی از مصرف چای و قهوه یکی از عواملی است که کارشناسان به سبب آن مصرف این نوشیدنی‌های کافئین​دار را برای کودکان و خردسالان ممنوع یا محدود اعلام می​کنند. مصرف بیش از یک فنجان چای یا قهوه در طول روز برای کودک موجب کاهش اشتها و بی‌میلی او به مصرف مواد غذایی و خوراکی‌های مغذی می‌شود که برای رشد و سلامت او واجب است.

همین مسئله موجب شده کارشناسان برای کودکان زیر ۸ سال تنها مصرف یک فنجان چای یا یک فنجان قهوه را توصیه کنند و به خانواده‌ها توصیه کنند در طول روز از میان چای یا قهوه تنها اجازه نوشیدن یک فنجان از یکی از آن‌ها را به کودک​شان بدهند.

اختلال در ساعت خواب کودک

نوشیدن چای در ساعات پایانی روز به دلیل کافئین موجود در آن ۲ عارضه برای کودک شما به همراه دارد که هر دوی آنها موجب اختلال در ساعت خواب کودک می‌شود. خاصیت ادرار آوری و تحریک کنندگی چای موجب می‌شود تا کودک در زمان خواب نتواند تمرکز کافی برای استراحت داشته باشد و به این ترتیب با مشکل بی‌خوابی روبه​رو شود. با بهم‌ریختگی ساعت خواب کودک ممکن است اختلال‌های دیگری مانند بی‌اشتهایی و خستگی و بی‌حالی در طول روز برای کودک به وجود آید که تاثیر نامناسبی بر رشد کودک داشته باشد.

کودکان را با هم مقایسه نکنید

گاهی پدر و مادرها کودکان‌شان را با یکدیگر مقایسه می‌کنند و تصور می‌کنند اگر یکی از فرزندان​شان با نوشیدن ۲ فنجان چای یا قهوه دچار هیچ یک از اختلال​های بی‌اشتهایی یا بی​خوابی نشد این روند برای فرزندان دیگرشان نیز تکرار می‌شود و گاهی از روی بی‌اطلاعی به خانواده‌های دیگر توصیه می‌کنند نوشیدن ۲ تا ۳ فنجان چای تاثیر منفی بر سلامت کودک‌شان نداشته و آن‌ها نیز می‌توانند همین روند را ادامه دهند.

در حالی که مقایسه کودکان با یکدیگر کار اشتباهی است زیرا میزان حساسیت هر کودک به کافئین موجود در چای یا قهوه متفاوت است و ممکن است یک کودک به خاطر شرایط و توانی که دارد مقاومت بیشتری در برابر کافئین موجود در این نوشیدنی‌ها یا هر نوشیدنی کافئین​دار دیگری مانند انواع نوشابه‌های کافئین‌دار داشته باشد.

چگونه برای کودکتان چای تهیه کنید؟

به اعتقاد محققان یکی از بهترین روش‌های تهیه چای برای کودکان و خردسالان این است که برای آن‌ها در قوری جداگانه چای دم کنیم و به جای آن‌که طبق روال معمول ۶ تا ۸ دقیقه چای را روی حرارت بگذاریم، برای کودکان زیر ۸ سال یک قاشق چای را به مدت ۳ تا ۴ دقیقه دم کنیم.

این چای در مقایسه با چایی که برای بزرگسالان آماده می‌کنیم و برای مدت زمان طولانی‌تری روی حرارت قرار می‌دهیم کافئین و اثرات جانبی کمتری برای کودک دارد. بنابراین بهتر است همان یک تا ۲ فنجان چایی که در طول روز برای کودک​مان آماده می‌کنیم تحت این شرایط باشد تا اطمینان بیشتری از سلامت فرزندان​مان داشته باشیم.

چای‌ گیاهی را جایگزین چای سیاه کنید

یکی از بهترین نوشیدنی‌های گرمی که می‌توانید جایگزین چای، قهوه و شیرکاکائوهای حاوی کافئین در طول روز کنید، چای گیاهی است. بهترین آن ها برای کودکان چای بابونه است که می‌توانید آن را از دم‌کردن گل بابونه و برگ‌های آن تهیه کنید.

نوشیدن چای گیاهی بابونه علاوه بر خواص درمانی که برای کودک دارد می‌تواند میزان اضطراب کودکان و خردسالانی که نسبت به جدا شدن از والدین برای رفتن به مهدکودک یا پیش‌دبستانی دارند، به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد. از این رونوشیدن این نوشیدنی و جایگزین کردن آن و دیگر نوشیدنی های گیاهی با مشاوره یک متخصص طب سنتی می‌تواند تاثیر بسیار خوبی بر سلامت و تندرستی فرزندتان داشته باشد.