هنگامی که شما به یک فرد مبتلا به سردرد فکر می کنید، احتمالاً تصویر یک بزرگسال در ذهن شما نقش می بندد. اما بسیاری از بچه ها نیز سر درد دارند و برخی از دلایلش نیز مشابه بزرگسالان است. به هنگام سر درد کودکان بسیار اهمیت دارد که والدین در مواجهه با سردرد کودکان چگونه رفتار کنند تا بنوانند سر درد کودک را راحت تر کنترل کنند و به فرزندشان آرامش دهند. در این مقاله از سایت سرسره راهنمایی هایی برای والدین در مواجهه با سردرد کودکان ارائه داده ایم.

کودکان و نوجوانان نیز می توانند سردردهای تنشی و یا میگرن را تجربه کنند. در میان کودکان ۵ تا ۱۷ ساله در ایالات متحده آمریکا، ۲۰ درصد (۱۰٫۳ میلیون نفر) مبتلا به سردرد می شوند. تقریباً ۱۵٪ از این بچه ها دارای سردردهای تنشی هستند و ۵٪ نیز با میگرن مقابله می کنند.

تشخیص سردردهای مزمن یا مکرر می تواند سخت باشد و در جوانی سخت تر هم می شود، به خصوص اگر دور و برتان کسی که آن را تجربه کرده، نداشته باشید.

والدین در مواجهه با سردرد کودکان باید با این موضوعات آشنا باشند

با گذشت زمان تا دوران دبیرستان، اکثر جوانان نوعی سردرد را تجربه کرده اند. خوشبختانه، کمتر از ۵ درصد سردردها، نتیجه بیماری های جدی یا مشکلات ارگانیک مانند تومور، آبسه یا ترومای سر است.

راهنمایی هایی برای والدین در مواجهه با سردرد کودکان
راهنمایی هایی برای والدین در مواجهه با سردرد کودکان

اکثر سر درد ها از نوع تنشی، نتیجه استرس، مسائل مربوط به خواب و یا در برخی موارد، متاثر از محیط زیست یا مواد غذایی است. حدود ۵ درصد سردردهای عود کننده به عنوان میگرن تشخیص داده می شوند.

سردردهای اپیزودیک آنهایی هستند که بیش از چند بار در ماه اتفاق می افتند.

سردرد مزمن با تعدد بسیار بیشتر، چندین بار در هفته رخ می دهد. اگر کودکی که سردرد گاه به گاهش (یک یا دو بار در ماه) رو به بیشتر شدن است (دو، سه یا چهار بار در هفته)، باید این موارد را مد نظر قرار داده و در صورت نیاز به پزشک مراجعه کنید.

یکی از عوامل مهم سردرد مزمن، استرس است. اجتناب از عوارض شناخته شده دیگر معمولاً ساده تر از اجتناب از استرس است. جوانان می خواهند در امتحانات و مدرسه خوب عمل کنند و می خواهند در مراسم مهم شرکت کنند. اما یک مسابقه ریاضی یا رقابت موسیقی، یا انتظار مشتاقانه برای یک مهمانی یا حضور در یک بازی در مدرسه، می تواند موجب اضطراب یا هیجان شده و برای برخی از بچه ها، به سردرد منجر شود.

تا ۴ درصد از کودکان قبل از رسیدن به مدرسه ابتدایی، سردرد می گیرند در حالیکه هنوز نمی دانند چگونه درد را توصیف کنند. اگر یک کودک مدام گریه می کند یا چیزی نمی خورد، یا ناگهان بی قرار و کج خلق شده است، با پزشک خود در مورد پیدا کردن منبع ناراحتی یا درد، مشورت کنید.

اکثر متخصصین و مدرسان بهداشت مدرسه و والدین در مواجهه با سردرد کودکان، در مورد علل، علائم، پیشگیری و درمان و اهمیت آموزش آن به کودکان در جهت حفظ کیفیت زندگی آنها، دوره هایی گذرانده و مطالبی می دانند.

اهمیت یک تشخیص

تعیین علت و نوع سردرد می تواند حتی برای یک پزشک باتجربه نیز چالش برانگیز باشد.
به منظور ایجاد یک تشخیص دقیق، فرآیند ارزیابی باید به همراه یک سابقه بسیار دقیق از کودک و والدین در مواجهه با سردرد کودکان (که باید با پزشکان خود در طول فرآیند تشخیص و درمان همکاری داشته باشند)، یک معاینه فیزیکی کامل و یک معاینه عصبی کامل انجام شود.

هنگامی که یک عارضه دارای سابقه است، پزشک خانواده یا پزشک متخصص اطفال به یک کارآگاه تبدیل می شود که به دنبال سرنخ ها است.

– احساس سردرد چگونه حسی است؟
– محل درد کجاست؟
– شدت آن چقدر است؟
– آیا بدون هشدار ظاهر می شود یا نشانه هایی از آن وجود دارد؟
– آیا ضعف، حالت تهوع، حساسیت به نور یا سر و صدا، حمله ناگهانی و سرگیجه وجود دارد؟
– آیا اوهام چراغ های روشن، نقاط تاریک و احساس تغییر در بینایی وجود دارد؟
– سردرد چقدر طول می کشد؟ آیا پس از خوردن غذاهای خاص یا نوشیدنی (نوشیدنی های کافئین دار، پیتزا یا شکلات) رخ می دهند؟
– آیا شرایط خاص، حوادث یا فعالیت جسمانی سردرد را ایجاد می کنند؟
– آیا علائم سردرد کودک مشابه مواردی است که توسط سایر اعضای خانواده نیز تجربه شده است؟

البته اینها فقط تعدادی از سوالهاست. معاینه فیزیکی و عصبی برای آزمایش ضعف عضلانی، اختالالت بینایی یا تعادل و سایر نشانه های عصبی که می توانند به تشخیص سردرد مزمن یا عودکننده کمک کنند، انجام خواهند شد.

اگر نشانه ها همچنان ادامه داشته باشند یا از دارو و یا درمان بدون دارو جواب درستی نگیرید، باید به متخصص اطفال مراجعه کنید.

آیا والدین در مواجهه با سردرد کودکان باید مشاوره بگیرند؟

هنگامی که برای اولین بار در مورد سردرد کودک با پزشک خانواده خود صحبت کردید، در مورد برنامه و زمان بندی آن صحبت کنید. سپس اگر علائم سردرد با وجود درمان و رویکردهای مختلف ادامه پیدا کند یا بیشتر شود، از پزشک خانوادگی یا متخصص اطفال خود برای ارجاع به یک متخصص درخواست کنید: برای کودکان، یک متخصص مغز و اعصاب اطفال و برای نوجوانان، یک متخصص سردرد. با تشخیص مناسب و برنامه درمان هدفمند، یک فرد جوان می تواند از زندگی پر شور خود لذت ببرد.

تأثیر سر درد کودک در مدرسه

هنگامی که کودکان درد مزمن را تجربه می کنند، در خانه و مدرسه آنها را تحت تاثیر قرار می دهد. موفقیت آنها در زندگی نه تنها به تشخیص صحیح و درمان موثر بستگی دارد، بلکه درک پاسخ های والدین، مربیان و متخصصین مراقبت های بهداشتی نیز حائز اهمیت است. بخش زیر به والدین و مدرسان ، بینش و راهنمایی لازم برای کمک به جوانان در مقوله سردرد را ارائه می دهد.

والدین در مواجهه با سردرد کودکان

پدر و مادر می خواهند فرزندان خود زندگی عادی، فعال و شاد داشته باشند. پس از آنکه کودک یا نوجوان شما مبتلا به نوعی سردرد یا میگرن تشخیص داده شد، نگران نباشید.

اگر سردرد میگرن باشد، بعضی از والدین احساس گناه می کنند زیرا ممکن است فرزندشان این شرایط را به ارث برده باشد. اگر یک والد دارای میگرن باشد، شناسایی این مسئله می تواند در پروسه کمک به کودک مفید باشد.

به عنوان یک والد، البته باید به سردرد فرزندتان حساس باشید، نه تنها در مورد خود درد، بلکه در مورد این واقعیت که کودک بعضی وقت ها از فعالیت های خانوادگی، مدرسه یا دوستان خود بی خبر می ماند، زیرا سردرد کودک را از مشارکت باز می دارد. نگرانی های آنها را مهم بشمارید، اما به یاد داشته باشید، توجه بیش از حد و یا غافل بودن، مقابله سازنده ای نیست. واکنش بیش از حد به کودک کمک نمی کند، بلکه سردرد را در کانون توجه قرار می دهد و می تواند مشکلاتی را برای دیگر خواهر و برادر و یا دوستان بچه ایجاد کند.

هنگامی که متخصص اطفال یا متخصص مغز و اعصاب اطفال، سردرد را تشخیص داده و علل ارگانی را رد می کند، باید به کودک یاد بدهید تا قدردان باشد.

معلمان و مدرسین بهداشت

شما می خواهید فرزندانتان از نظر علمی و برای شرکت در فعالیت های مدرسه مهیا باشند. درست است که سردردهای مزمن، میگرن یا تنشی می توانند بر تمرکز، عملکرد و مشارکت نوجوان تا حدودی تاثیر بگذارند، اما با این وجود، یک جوان مبتلا به سردرد می تواند، با کمک شما، در مدرسه بسیار خوب عمل کند.

استرس

سردرد تنشی تقریباً همیشه ناشی از استرس عاطفی است و میگرن می تواند از طریق استرس تشدید شود. بنابراین، مهم است بدانید که چه عواملی منجر به استرس فرزند شما و حتی خودتان می شود و چطور می توانید دو تایی آن را مدیریت کنید. مشاوره در شناسایی استرس (که مخصوصاً در سردردهای تنشی کاملاً مرتبط است) و تدریس به کودک که چگونه می تواند به طور موثر با سردرد در زندگی روزمره مقابله کند، بسیار مفید است. اگر مشاوره در دسترس است، حتماً آن را امتحان کنید. اگر برنامه مراقبت های بهداشتی خودتان (HMO) آن را پوشش ندهد، یک برنامه از متخصص اطفال کودک گاهی می تواند بر این مشکل غلبه کند. بچه های شما نمیتوانند از استرس اجتناب کنند، زیرا در همه جا وجود دارد. اما اگر والدین فرزندان خود را برای مقابله با استرس تربیت کنند، به آنها کمک خواهند کرد مهارتهای لازم مدیریت زندگی را بیاموزند.

والدین در مواجهه با سردرد کودکان در خانه

هنگامی که کودک شما احساس سردرد می کند، یک اتاق کم نور، دارو و یک بسته یخ روی صورت قابل توصیه است. احساسات و برخوردتان را با این فرزند مانند یک بیمار تنظیم نکنید و مانند دیگر فرزندان و عادی با او برخورد کنید.

شیوه زندگی سالم و مناسب

کنترل موفق و مدیریت سردرد شامل استفاده از غذاهای مناسب و مغذی (به ویژه صبحانه)، الگوهای خواب منظم و خواب کامل، ورزش های فیزیکی، فعالیت ها و اجتناب از محرکهای غذایی یا محیطی است. با این حال، در خلال یک سردرد، بچه ها باید فعالیت بدنی را به حداقل برسانند؛ زیرا ممکن است سردرد را تشدید کند.

راهنمایی هایی برای والدین در مواجهه با سردرد کودکان
راهنمایی هایی برای والدین در مواجهه با سردرد کودکان

مدرسه و ارتباطات

برای والدین و خود نوجوانان مهم است که در مورد سردرد با متخصصین بهداشت مدرسه صحبت کنند. دکتر فرزند شما می تواند نامه ای در مورد سردرد یا میگرن بنویسد و اهمیت درمان را در هنگام شروع سردرد در مدرسه توضیح دهد. داروها و دستورالعمل ها را برای بهیار مدرسه بفرستید. به هر معلم، توضیح دهید زمانی که کودک احساس علائم هشدار دهنده ای از سردرد می کند، باید مجاز به ترک کلاس، رفتن به دفتر بهیار برای صرف دارو و استراحت تا زمانی که نشانه ها کاهش یابد، باشد.

از دست دادن ایام مدرسه

زمان هایی وجود خواهد داشت که یک سردرد سبب شود فرزند دیر به مدرسه برود، مدرسه نرود و یا حین روز مدرسه را ترک کند، اما بچه شما نباید بیش از چند روز را در طول سال از دست بدهد. اگر یک کودک بیش از حد غیبت کند، خود این موضوع، باعث استرس او خواهد شد. تحصیل در خانه به طور کلی نباید به عنوان یک راه حل جایگزین مطرح شود.

پزشکان و والدین در مواجهه با سردرد کودکان

بعضی از کودکان، هنگامی که مبتلا تشخیص داده می شوند، با درمان های تجویزی تسکین می یابند. در برخی بچه ها، پزشک ممکن است قبل از رسیدن به موفقیت، چند روش را امتحان کند و تعداد کمی از نوجوانان هستند که کاملاً تسکین پیدا خواهند کرد، اما هیچگاه درمان کاملاً موفق نیست. به طور کلی، با این وجود، اگر نشانه ها با وجود بهترین تلاش پزشک یا متخصص اطفال، همچنان ادامه پیدا کند، وقت آن است که از دکتر خانوادگی خود برای امکان ارجاع به متخصص مغز و اعصاب اطفال بپرسید.

فعالیت ها

اگر یک فعالیت خاص موجب سردرد می شود، در صورت امکان از آن اجتناب کنید و اگر انجام آن اجتناب ناپذیر است، بحث کنید که چگونه ممکن است کنترل شود. متخصص اطفال، روانشناسان، معلمان یا سایر بچه های مبتلا ممکن است پیشنهاداتی برای فعالیت های متناوب داشته باشند.

راهنمایی هایی برای معلمان و والدین در مواجهه با سردرد کودکان

این بیماری کاملاً طبیعی است. سردردهای مزمن کودک یا نوجوان، پاسخهای واقعی (و نه بهانه ) به استرس یا چالش های شخصی، خانوادگی و یا مدرسه هستند. این سردرد ها همچنین می توانند از عوامل غذایی یا محیطی ناشی شود.

استرس را شناسایی کنید

مهم است که منابع استرس یک کودک در مدرسه شناسایی شوند، به عنوان مثال، مشکلات یادگیری ریاضی، علوم و یا امتحانات. تشخیص، درک و یاری معلم ، می تواند به یک فرد جوان مبتلا به سردرد کمک کند.

از دست دادن مدرسه

اگر یک کودک مبتلا به سردرد بیش از حد مدرسه را از دست می دهد، باید با دانش آموز و والدینش صحبت کنید. هنگامی که یک دانش آموز جوان بداند که محیط مدرسه او را درک کرده و از او حمایت می کند، دلیلی برای نرفتن به مدرسه (بیش از زمان نرمال) وجود ندارد. هنگامی که یک کودک در طول مدرسه سردرد می گیرد، او را تشویق کنید تا در اتاق بهیار بماند تا زمانی که علائم آن به میزان قابل کنترل کاهش یابد و پس از آن به کلاس برگردد.

ارتباطات

هنگامی که یک کودک (یا والدینش) شما را از وجود سردردهای مزمن او آگاه می کنند، به او کمی حساس باشید (اما نه بیش از حد)، به گونه ای که او در مقابل سایر هم کلاسیانش برجسته نشود. اگر، با این حال، کودکی بارها و بارها از سردرد رنج می برد، معلم یا مددکار مراقبت های بهداشتی باید این وضعیت خاص را با والدین در میان بگذارد.

درمان سریع

کودکان مبتلا به میگرن در نهایت علائم هشدار دهنده را یاد می گیرند. این گاهی اوقات سرگیجه، حالت تهوع و حساسیت به نور و صدا را شامل می شود. سردرد واقعی ممکن است با استفراغ همراه باشد. اگر در یک کلاس یک کودک توضیح می دهد که باید دارو مصرف کند، او را به رفتن به دفتر بهیار تشویق کنید، زیرا مصرف دارو به محض اینکه اولین علائم سردرد ظاهر می شود بسیار مهم است. چنین عارضه ای انتظار می رود تا پایان کلاس، یک فرد جوان را در یک موقعیت آسیب پذیرتر قرار دهد و مجبور شود روزهایی از مدرسه را از دست بدهد.

دوره های سردرد

با گذشت زمان، دختران مبتلا به میگرن به علت تغییرات هورمونی، سردرد بیشتری خواهند داشت.

نگرش

کودکان مبتلا به سردرد مزمن را به همان شیوه ای که هر کودک دیگری را درمان می کنید، درمان کنید و نگذارید احساس کنند بیماری ویژه ای دارند.