«پروین اعتصامی» از شاعران نامدار دوره معاصر ایران، است که به زبان شعر، به تعلیم خصوصیات ارزشمند انسانی پرداخته و تا به حال آثار زیادی بر اساس اشعار او برای کودکان و نوجوانان منتشر شده است.

«پروین اعتصامی» شاعر نامدار دوره معاصر ایران، به زبان شعر، به تعلیم خصوصیات ارزشمند انسانی پرداخته و در کنار آن ویژگی‌های غیرانسانی را مورد سرزنش قرارداده است. شاعری که در زبان تعلیم از سعدی وام گرفته و ملک الشعرای بهار مشوق او بوده، آثاری را به جای گذاشته که خواندن آنها برای کودکان خالی از لطف نیست، اما باید زبان ادبی آن برای گروه سنی کودک و نوجوان ساده و روان شود تا نسل امروز با آموخته‌های بانوی شعر و ادبیات تعلیمی ایران، آشنا شوند.

کتاب «قصه‌ های پروین اعتصامی» برای کودکان و نوجوانان با بازنویسی مهناز طاهری ازجمله این آثار است که به تازگی از سوی انتشارات سپهرین در قالب ۹۶ صفحه با شمارگان هزار نسخه و قیمت ۵۰ هزار ریال منتشر شده است. در این کتاب قصه‌هایی از اشعار دیوان پروین اعتصامی به زبان ساده برای استفاده کودکان و نوجوانان و همه علاقه‌مندان بازنویسی شده است.

انتشار قصه‌ هایی از پروین اعتصامی برای کودکان و نوجوانان
انتشار قصه‌ هایی از پروین اعتصامی برای کودکان و نوجوانان

مثلا قصه «بلبل و مورچه» بر اساس شعر بلبل و مور، «مرغ حنایی و روباه دم بریده» بر اساس شعر دکان ریا، «کبوتر سفید و زاغ مهربان» بر اساس شعر سپید و سیاه، «طاووس زیبا در مزرعه سبز» بر اساس شعر عیبجو، «گنجشک و کبوتر» بر اساس شعر حدیث مهر، «ماهی‌های کوچولو و مرغ ماهیخوار» بر اساس شعر تیمارخوار و «کودک و لباس سرخ» بر اساس شعر جان و تن نوشته شده است.

بلبل و مورچه، مرغ حنایی و روباه دم بریده، کبوتر سفید و زاغ مهربان، طاووس زیبا در مزرعه سبز، گنجشک و کبوتر، ماهی‌های کوچولو و مرغ ماهیخوار، کودک و لباس سرخ، الماس درخشان، سکه‌های طلا، سگ باوفا و گرگ ناقلا، مرغ دانا و جوجه‌های بازیگوش، خروس پرطلایی، گل سرخ، گربه بازیگوش، لطف حق، فیل و مورچه، طوطی و کیسه شکر، عشق به خدا، گربه پیر، سیر و پیاز، خوان کرم و آیین آیینه عنوان قصه‌های ارائه شده در این کتاب است.

آثار زیادی برگرفته از اشعار پروین اعتصامی به صورت شعر و داستان برای گروه‌های مختلف سنی منتشر شده است. مجموعه ‌دوازده جلدی «قصه‌های تصویری از پروین اعتصامی» را مژگان شیخی نوشته است‌ و در نشر قدیانی چاپ شده است. «طوطی و دزدان»، «مورچه‌ای که می‌خواست فیل باشد»، «ماهی‌ها و ماهی‌خوار»، «بگو مگوی نخ و سوزن»، «روباه دُم بریده»، «گربه شیر نمیشه»، «مرد فقیر و سکه‌های طلا»، «مورچه و سلیمان»، «آرزوی پرواز»، «پیغام گرگ به سگ گله»، «گنجشک و خانم کبوتر» و «چوپان خواب و گرگ بیدار» عنوان‌ قصه‌های این مجموعه است.

هم‌چنین کتاب مصور «بلبل و مورچه» را مهناز طاهری بر اساس اقتباسی از آثار پروین اعتصامی بازنویسی کرده و در نشر سپهرین چاپ شده است. این کتاب برای گروه‌های سنّی «الف» و «ب» تدوین شده است و اهمیت آینده‌نگری در زندگی را آموزش می‌دهد.

مجموعه چهار جلدی «داستان‌ هایی از پروین اعتصامی» نیز اثر دیگری است که با اقتباس از دیوان پروین اعتصامی با بازنویسی فاطمه قیومی از سوی انتشارات قیوم منتشر شده است. کتاب‌ های «خروس پرطلایی» و «طاووس زیبا در مزرعه سبز» نیز از آثاری است که به قلم مهناز طاهری و نیوشا اصغری با اقتباس از دیوان پروین اعتصامی از سوی نشر سپهرین منتشر شده‌اند

نویسنده کتاب «قصه‌ های پروین اعتصامی» در مقدمه درباره پروین اعتصامی می‌نویسد: «پروین در سال ۱۲۸۵ خورشیدی در شهر تبریز به دنیا آمد. پدر او مردی فاضل و اهل ادب و از ادیبان بزرگ زمان خود بود. او در کودکی همراه پدر به تهران آمد و زیرنظر او پرورش یافت. او ادبیات فارسی و عربی را در خانه از استادان مخصوصی که داشت فراگرفت و در مدرسه آمریکایی‌ها دوره زبان انگلیسی را گذراند. به همین دلیل سروده‌ها و اشعار نخستین او به گونه‌ای بود که باعث شگفتی شاعران بزرگی چون ملک‌الشعرای بهار شد. شعر پروین شعری است حکیمانه. در ایران که کان سخن و فرهنگ است اگر شاعرانی از جنس مرد پیدا شده‌اند که مایه‌ی حیرت‌اند جای تعجب نیست. اما تاکنون شاعری از جنس زن که دارای این قریحه و استعداد باشد و با توانایی، اشعاری چنین نغز و نیکو بسراید، از نوادر محسوب می‌شود و جای بسی تعجب و شایسته‌ هزاران تمجید و تحسین است.»