کارشناسان مردد هستند که آیا فیجت اسپینر به کاهش اضطراب و کنترل ADHD کمک می کند یا خیر؛ شما امروزه می دانید که فیجت اسپینر چیست. وسیله ای با سه پره که با کمک بلبرینگ می چرخد. با این حال، بر خلاف خیلی از اسباب بازیها که سرگرمی تنها دلیل ساختشان است، این مورد با یک هدف کارا طراحی شده است: از بین بردن استرس.

اگرچه پایه اختراع فوق توسط یک مهندس شیمی به نام کاترین هتینگر در اوایل دهه ۹۰ میلادی بود، اما فیجت اسپینرها در سالهای اخیر است که تبدیل به ابزار محبوب کودکان شده اند. در ماه دسامبر، “فوربس” آنها را در زمره اسباب بازی های “بایدی” به معنای این که در فرهنگ استفاده مردم، خرید و استفاده اش تبدیل به باید شده، توصیف کرد. آنها راه خود را از Reddit و YouTube آغاز کرده و در نهایت، به جیب های بچه مدرسه ای ها راه پیدا کرده اند. گسترش آنها کاملاً مشهود بوده است.

فیجت اسپینر به کاهش اضطراب و کنترل ADHD کمک می کند؟
فیجت اسپینر به کاهش اضطراب و کنترل ADHD کمک می کند؟

ادعای کاهش اضطراب و کنترل ADHD

اما آیا آنها، بنا به ادعای بسیاری، واقعاً اضطراب را کاهش می دهند و ADHD را محدود می کنند؟

کارشناسان، چنین اعتقادی ندارند.

اسکات کالینز، روانشناس بالینی و استاد دانشگاه دوک، اخیرا به NPR گفت : “بسیاری از اسباب بازی های مشابه وجود دارد که تعداد زیادی از آنها و محصولات دیگر برای افرادی که ADHD (بیش فعالی) دارند به بازار عرضه می شود و اساساً هیچ مدرکی علمی وجود ندارد که آنها واقعاً در راستای ادعایشان به کاهش اضطراب و کنترل ADHD کمک می کنند یا خیر.”

“برای والدین و معلمان کودکان مبتلا به ADHD، مهم است بدانند که درمان های بسیاری شناخته شده و مورد مطالعه است و روشهای درمان سریع و آسان مانند خرید یک اسباب بازی وجود ندارد.” او اضافه کرد : “این مهم است که مردم وقتی در حال انجام درمان هایی هستند که می توانند به این بچه ها در کاهش اضطراب و کنترل ADHD کمک کنند، نمی توان به این موارد اعتنا کرد.”

با این وجود، عرضه آنها به بازار تقریباً در هر فهرستی با برچسبهای آرامش دهنده و عناوین مشابه همراه است.

باور عمومی در کاهش اضطراب و کنترل ADHD

فیجت اسپینر به کاهش اضطراب و کنترل ADHD کمک می کند؟
فیجت اسپینر به کاهش اضطراب و کنترل ADHD کمک می کند؟

باور مثبت عمومی برای استفاده از فیجت اسپینر، بدون شک تصمیم والدین بی شماری را برای خرید اسباب بازی فوق برای فرزندانشان به همراه داشته است. بیش از شش میلیون کودک در آمریکا مبتلا به ADHD تشخیص داده شده اند و اگر یک ذهن بیش از حد فعال و روشن بتواند از این وضعیت یک استفاده تجاری بکند، نمی توان تبلیغ و مانور روی چنین باورهایی را عجیب دانست.

مدیر بخش نظام مندی برنامه ها در موسسه MIND یو اس دی دیویس، جولی شویتزر، گفت : “شواهدی برای کمک فیجت اسپینر به ADHD وجود ندارد. راه های دیگری برای انجام این کار وجود دارند که از این اسباب بازی ها مفیدتر هستند. من نمی توانم بگویم که آنها مطمئناً کار نمی کنند، اما هیچ مدرکی برای حمایت از آنها وجود ندارد و واضح است که دیگران نیز با این باورها منحرف و گیج خواهند شد.”

این نکته آخر که به ترویج یک ذهنیت انحرافی اشاره دارد، تبدیل به یک مشکل عمده شده است و تقریباً ثابت شده است که آنها به جای کمک کردن، به توانایی کودک برای تمرکز، آسیب می رسانند. آنها در کلاس های دبیرستان فراگیر شده اند، جایی که بچه ها قطعاً از آنها استفاده نمی کنند تا توجه شان معطوف به درسشان شود بلکه بازی با آنها فقط تمرکزشان را از بین می برد.