فرفره های بی قراری (فیجت اسپینر) محبوب، که به نظر می رسد در اختیار نیمی از کودکان در ایالات متحده قرار دارد، به طور بالقوه خطرناک هستند.

قطعات پلاستیکی و فلزی کوچک موجود در این فرفره ها که از قبل نیز در بسیاری از مدارس به دلیل ایجاد حواس پرتی و پریشانی دانش آموزان ممنوع شده بود، می توانند تکه تکه شده و قطعات کوچک آن خطر خفگی ایجاد کنند.

فیجت اسپینر در لیست اسباب بازی های خطرناک کودکان
فیجت اسپینر در لیست اسباب بازی های خطرناک کودکان

بچه های زیادی در ایالات تگزاس و اورگان به تازگی در اثر خفگی ناشی از خوردن قطعات اینگونه ابزارها به بیمارستان منتقل شده اند و جراحی برای نجات آنها لازم تشخیص داده شد. مقامات گمرکی آلمان هفته گذشته ۳۹ تن از این فرفره های دستی (اسپینر فیجت) را به علت وجود نگرانی های امنیتی قبل از توزیع در کشورشان نابود کردند.

به گفته یکی از دست اندر کاران مربوطه در گروه تحقیقاتی فوق: “به احساس امنیت دروغین این اسباب بازیها فکر نکنید. یک اسباب بازی صرفاً به خاطر محبوبیت، تضمین امنیت ندارد.” این گروه همچنین درباره خطرات آتش سوزی باتری های لیتیوم در اسکوترهای برقی و پتانسیل آسیب های ناشی از تیراندازی با سلاح های پلاستیکی نیز هشدار داد.

لارنس، که به عنوان “مادر ایمنی اسباب بازی” شناخته می شود، اشاره کرد که اسکوتر ها، تحت تعریف های قانونی فدرال اسباب بازی نیستند.

انجمن اسباب بازی آمریکا ماه گذشته دستورالعمل های خود را برای والدین در مورد خرید اسپینر فیجت (fidget spinners) مبنی بر اینکه در بسته بندی شان حتماً باید محدوده سنی درج شده، خرید فقط از مراکز مجاز انجام شود و بازرسی دائم برای چک کردن و شل شدن قطعات انجام شود، صادر کرد.