برفک یا کاندیدیاز دهانی توده ای از قارچ کاندیدا آلبیکنس در دهان است که باعث پیدایش زخم می شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی علائم نگران کننده برفک دهان نوزاد بپردازیم.

برفک دهان بیشتر شبیه پنیر دلمه شده است و سفیدی شیری رنگ معمولی ای که بر اثر خوردن شیر مادر یا شیر خشک روی زبان نوزاد ایجاد می گردد. این قارچ معمولا در دهان همه وجود دارد اما در کودکان به دلیل ضعف سیستم ایمنی غالبا ایجاد می شود.

علائم نگران کننده برفک دهان نوزاد کدامند؟

مادرانی که با پستان به کودک شیر می دهند در خطر ابتلا به برفک هستند چون عفونت به پستان مادر انتقال یافته و بر عکس مادر نیز می تواند باعث انتقال آن به کودک شود و باعث درد و ناراحتی جدی شود. استفاده از کرم مخصوص نوک پستان در این مورد بسیار مفید است. شما باید علائم برفک دهان نوزاد را بشناسید و اینکه چه زمانی باید به پزشک مراجعه نمایید. برای تشخیص ابتلای کودک به برفک فقط باید دهان، لب و زبان نوزاد را با دقت بررسی کنید و به چگونگی غذا خوردن او دقت کنید.

علائم نگران کننده برفک دهان نوزاد کدامند؟
علائم نگران کننده برفک دهان نوزاد کدامند؟

علائمی که باید باعث نگرانی شود عبارتند از:

  • زخم های سفید بر روی زبان و لب نوزاد. این زخم ها نقطه های برجسته با پوششی ضخیم و یا آماس (ورم یا برآمدگی) کلی بافت دهان است.
  • کاهش اشتهای نوزاد
  • ناراحتی نوزاد هنگام شیر خوردن

زخم در دهان نوزاد ممکن است باعث درد و کاهش چشایی شود، بنابراین کودک بهانه گیر می شود.

زمانی که برفک به مادری که با پستان به کودک خود شیر می دهد سرایت می کند، علائم زیر را بروز می دهد:

  • نوک سینه معمولا قرمز، ترک خورده، حساس یا دچار خارش می شود.
  • هنگام شیر دادن احساس درد می کند.
  • با هر بار شیردهی نوک سینه زخم می شود.

اگر چه همه مادرانی که با پستان به کودک شیر می دهند می دانند بعضی اوقات شیردهی دردناک است، اما درد ناشی از برفک شدیدتر و عمیق تر از حد معمول است و بعد از هر بار شیردهی هم رفع نمی شود.