اگر چه داشتن طیف وسیعی از انواع شخصیت و ذات درونی در یک کلاس درس خیلی خوب ، هیجان انگیز و البته طبیعی است، اما در مورد کودکی که همواره آرام است، معلمان و والدین به طور طبیعی نگران هستند. چند راه برای کمک به دانش آموزان خجالتی در کلاس درس، برای آموزگاران وجود دارد و البته بسیاری از این نکات در شرایط دیگر نیز کار خواهند کرد:

معلم و دانش آموزان خجالتی و گوشه گیر

۱- علاقه مندی های این دانش آموزان خجالتی را کشف کنید. می توانید از خودشان بپرسید، از فهرست های موجود تناسب شخصیت و علاقه مندی استفاده کنید و … . متوجه شوید که چه لباس با چه طرحی را دوست دارند.

از آنها بخواهید یک کتاب در مورد خودشان بنویسند، تصاویری از خانه شان برایتان بیاورند و … . خلاصه از اطلاعاتی که به عنوان نقطه شروع مکالمه یا فعالیت های آموزشی می توان استفاده کرد، بهره بگیرید.

۲- آنها را به کار با بچه های دیگر کلاس که بیشتر اهل جوشش هستند، تشویق کنید. این کار ممکن است به ترویج تعامل و دوستی های جدید کمک کند.

۳- از نقاط قوت او بهره ببرید. اگر یک دانش آموز خجالتی در ریاضی پیشرفت و استعداد خوبی دارد، از او بخواهید برای یک شاگرد دیگر که در این حوزه نیاز به کمک دارد، نقش معلم را ایفا کند.

۴- چیدمان کلاس. چیدمان میز و صندلی را به گونه ای تنظیم کنید که بچه های خجالتی با بعضی از بچه هایی که می شناسند یا بچه هایی که حس تعامل بالا دارند، گروه بندی شوند.

۵- چگونگی پیوستن به فعالیت های گروهی را به آنها آموزش دهید. به عنوان مثال، در زمین بازی، کودک پیش قدم شده و سوال کند: “آیا من هم میتوانم با شما بازی کنم؟”

۶- یک وظیفه به آنها محول کنید که باعث تحرکشان در کلاس و تعاملشان با دیگران خواهد شد. به آنها چیزی که حس می کنند مهم است را بسپارید، مانند پاک کردن تخته سیاه یا نصب کاردستی بر روی تخته عمومی.

۷- هر روز با دانش آموزان خجالتی در ارتباط باشید. آنها را در مکالمه درگیر کنید. اگر آنها بتوانند با شما رابطه گرم برقرار کنند، ممکن است احساس امنیت بیشتری داشته و نسبت به مواضع قبلیشان در کلاس درس، ریسک پذیرتر باشند.

۸- قرار ندادن این کودکان در شرایط استرس زا. از قرار دادن فرزندان خجالتی در شرایطی که ممکن است، آنها را خجالت زده تر کرده و یا در معرض استرس بیش از حد قرار دهد، اجتناب کنید.

۹- این کودکان را آموزش دهید که با اذیت و آزار دیگران مقابله کنند. اگر چه برخی از اذیت ها اجتناب ناپذیر است، اما سیاست مدارا در مورد قلدری دیگران را نپذیرید.

۱۰- ارتباط با والدین را حفظ کنید. از آنها بپرسید که بچه ها در خانه درباره مدرسه چه می گویند. اگرچه کودک ممکن است در کلاس درس آرام باشد، اما ممکن است در مورد مدرسه کاملاً مثبت صحبت کند.

۱۱- هر زمان که امکان دارد، والدین را تشویق کنید تا به صورت داوطلب در کلاس درس حاضر شوند. داشتن یک والد بازدیدکننده از کلاس، حداقل در کلاسهای پایین تر، می تواند منبع غرور برای کودکان باشد.

۱۲- در نظر داشته باشید که برخی از کودکان خجالتی ممکن است والدین خجالتی داشته باشند. در صورت امکان آنها را به همراه پدر و مادرشان بررسی کنید. در صورت احراز این شرایط، مراجعه به پزشک ضروری است.

۱۳- از منابع و مددکاران مدرسه استفاده کنید. آنها ممکن است کتاب ها و بازی هایی داشته باشند که می تواند به ارتقاء اعتماد به نفس و مهارت های اجتماعی کمک کند.

۱۴- نشانه های هشدار دهنده را متناوب رصد کنید. مانند: کودک هرگز صحبت نمی کند یا فقط به شکل زمزمه صحبت می کند، از اتاق خواب استفاده نمی کند، ناهار نمی خورد، غالباً غمگین است و اغلب وقت خود را هدر می دهد، ظاهراً مضطرب به نظر می رسد، به ندرت با دیگران بازی می کند، از درد معده و یا سردرد شکایت دارد و غیره.

اگر نگرانی دارید و هیچ بهبودی را حس نمی کنید، از والدین بخواهید که با مشاور متخصص بهداشت روانی مشورت کنند.

2 نظرات

پاسخ دهید

نظر خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید