یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که بهترین راه برای اطمینان از داشتن یک نوزاد شاد و سرحال، خواندن لالایی در زمان پیش از تولد است. بررسی‌ها روی ۱۶۰ زن نشان می‌دهد مادرانی که هم در دوران بارداری و هم پس از تولد برای فرزندانشان لالایی می‌خوانند، بچه‌های آرام‌تری دارند که کمتر گریه و بی‌تابی می‌کنند.

در این پژوهش زنان به دو دسته تقسیم شدند که به دسته اول گفته شد قبل و بعد از تولد نوزادان‌شان برای آنها لالایی بخوانند و از دسته دوم خواسته شد که این کار را انجام ندهند. نتایج این پژوهش نشان داد نوزادانی که در گروه اول قرار داشته و مادرانشان برای آنها آواز می‌خواندند.

محققان در یک پژوهش علمی که “اندازه گیری پیوند مادر به نوزاد” نام داشت، ساعت خواب نوزاد ، گریه و حملات کولیک را نیز مورد بررسی قرار دادند.

تاثیر خواندن لالایی مادر در دوران بارادری
تاثیر خواندن لالایی مادر در دوران بارادری

کولیک معمولا با گریه‌ های مکرر و روزانه نوزاد همراه است و ظاهراً با درد شکمی ارتباط دارد. این حمله معمولاً ناگهان آغاز می‌شود و اغلب پس از شیر خوردن رخ می‌دهد. گریه کودک در این حملات بلند و مداوم است. این حملات معمولاً یک تا چهار ساعت طول کشیده و در نتیجه آن صورت کودک برافروخته و قرمز می‌شود. شکم کودک گاهی اوقات ورم کرده و برآمده می‌شود. پاها به نوبت خم و کشیده می‌شوند، پاهای کودک اغلب سرد و دست‌ها گره شده است.

در هفته‌های پس از تولد مشخص شد که میزان پیوند بین مادر و نوزاد در بین مادرانی که برای نوزادانشان آواز می‌خواندند ۱٫۹۶ و برای مادران دیگر ۱٫۲۸ بود. محققان این پژوهش بر این باورند که لالایی مادران، پیوند مادر و نوزاد را بهبود بخشیده و همچنین دارای اثرات مثبت بر رفتار نوزاد و استرس‌های مادر است.

این پژوهش توسط محققان دانشگاه میلان انجام شده و در مجله Women and Birth منتشر شده است.