عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: خرخرکردن کودکان درخواب و خوابیدن با دهان باز از مهمترین نشانه‌های بزرگی لوزه است که در صورت عدم درمان بر رشد عقلی و هوشی کودک اثر می‌گذارد.

بابک ساعدی با اشاره به اینکه لوزه یکی از بخش‌های سیستم دفاعی بدن است و از دو سالگی شروع به رشد کردن می‌کند، اظهار داشت: ‌والدین باید دقت کنند خرخرکردن در تمام افراد، امری غیر عادی محسوب می‌شود اما در کودکان، لوزه سوم مهمترین علت بروز آن است و همچنین عفونت‌های مکرر گوش بیش از ۵ بار در سال و وقفه‌های تنفسی هنگام خواب از دیگر علائم بروز این عارضه است.

خرخرکردن کودکان درخواب نشانه کدام بیماری است؟
خرخرکردن کودکان درخواب نشانه کدام بیماری است؟

وی با اشاره به اینکه حداکثر رشد لوزه در سن ۶ تا ۷ سالگی است، افزود: در صورت درمان نشدن لوزه‌ها علاوه بر تأثیر بر رشد عقلی و هوشی کودک، در موارد شدید رشد فرم دندانی صورت را تحت تأثیر قرار داده و موجب عفونت‌ های مکرر گوش و جمع شدن ترشح و چرک پشت پرده گوش می‌شود که در صورت ادامه بیماری، روی قلب بیمار نیز تأثیر خواهد گذاشت.

ساعدی تصریح کرد: درمان این عارضه در درجه اول به کمک آنتی‌ بیوتیک‌ هاست که ۵۰ درصد بیماران به این نوع درمان پاسخ می‌دهند و چنانچه بیماری بهبود نیابد جراحی صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: عمل جراحی لوزه سوم، عمل ایمنی است و تنها مشکلی که به عنوان عارضه بعد از آن به وجود خواهد آمد، تورم لوزه‌های پس از عمل است که با درمان‌های طبیعی قابل حل است و توصیه می‌شود پس از عمل ابتدا فرد مایعات سرد بنوشد و تا مدتی از خوردن غذاهای سفت پرهیز کند.

این متخصص گوش حلق و بینی خاطرنشان کرد: علت اصلی بزرگ شدن لوزه‌ها هنوز مشخص نیست اما، عفونت‌ های مکرر گوش، مسائل ژنتیکی و مصرف مواد آلرژن و حساسیت‌ زا از مهمترین عوامل مستعدکننده ابتلای فرد به این عارضه است.

وی توصیه کرد: والدین باید در خصوص عفونت‌ های گوش، درمان را به طور کامل و تا رسیدن به نتیجه نهایی و بهبودی کامل دنبال کنند.