خانه کودک سلامت کودک خرخرکردن کودکان درخواب نشانه کدام بیماری است؟

خرخرکردن کودکان درخواب نشانه کدام بیماری است؟

0

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: خرخرکردن کودکان درخواب و خوابیدن با دهان باز از مهمترین نشانه‌های بزرگی لوزه است که در صورت عدم درمان بر رشد عقلی و هوشی کودک اثر می‌گذارد.

بابک ساعدی با اشاره به اینکه لوزه یکی از بخش‌های سیستم دفاعی بدن است و از دو سالگی شروع به رشد کردن می‌کند، اظهار داشت: ‌والدین باید دقت کنند خرخرکردن در تمام افراد، امری غیر عادی محسوب می‌شود اما در کودکان، لوزه سوم مهمترین علت بروز آن است و همچنین عفونت‌های مکرر گوش بیش از ۵ بار در سال و وقفه‌های تنفسی هنگام خواب از دیگر علائم بروز این عارضه است.

خرخرکردن کودکان درخواب نشانه کدام بیماری است؟

وی با اشاره به اینکه حداکثر رشد لوزه در سن ۶ تا ۷ سالگی است، افزود: در صورت درمان نشدن لوزه‌ها علاوه بر تأثیر بر رشد عقلی و هوشی کودک، در موارد شدید رشد فرم دندانی صورت را تحت تأثیر قرار داده و موجب عفونت‌ های مکرر گوش و جمع شدن ترشح و چرک پشت پرده گوش می‌شود که در صورت ادامه بیماری، روی قلب بیمار نیز تأثیر خواهد گذاشت.

ساعدی تصریح کرد: درمان این عارضه در درجه اول به کمک آنتی‌ بیوتیک‌ هاست که ۵۰ درصد بیماران به این نوع درمان پاسخ می‌دهند و چنانچه بیماری بهبود نیابد جراحی صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: عمل جراحی لوزه سوم، عمل ایمنی است و تنها مشکلی که به عنوان عارضه بعد از آن به وجود خواهد آمد، تورم لوزه‌های پس از عمل است که با درمان‌های طبیعی قابل حل است و توصیه می‌شود پس از عمل ابتدا فرد مایعات سرد بنوشد و تا مدتی از خوردن غذاهای سفت پرهیز کند.

این متخصص گوش حلق و بینی خاطرنشان کرد: علت اصلی بزرگ شدن لوزه‌ها هنوز مشخص نیست اما، عفونت‌ های مکرر گوش، مسائل ژنتیکی و مصرف مواد آلرژن و حساسیت‌ زا از مهمترین عوامل مستعدکننده ابتلای فرد به این عارضه است.

وی توصیه کرد: والدین باید در خصوص عفونت‌ های گوش، درمان را به طور کامل و تا رسیدن به نتیجه نهایی و بهبودی کامل دنبال کنند.

خروج از نسخه موبایل