نوزادان زمانی که به دنیا می آیند بیشتر اوقات یا خواب هستند و یا مشغول شیر خوردن اما بعد از گذشت حدود یک ماه از تولد تغییراتی در فرزندتان مشاهده می کنید که ممکن است باعث نگرانی شما شود اما این تغییرات طبیعی هستند و جهش رشدی نامیده می شوند، در ادامه چندین نشانه اصلی را برای آگاه شدن ارائه می کنیم. در ادامه پیرامون این موضوعات مطالعه خواهید کرد: افزایش اشتها، نق زدن و بدخلقی، تغییرات در خواب، تغییرات شخصیتی.

جهش رشدی نوزاد چیست و چه نشانه هایی دارد
جهش رشدی نوزاد چیست و چه نشانه هایی دارد

جهش رشدی نوزاد چیست و چه نشانه هایی دارد افزایش اشتها نوزاد شما اکثر اوقات در حال شیر خوردن است، گاهی هر ۲۰ دقیقه شیر می خورد، این موضوع طبیعی است و تصور نکنید که شیر شما کم است، ممکن است دائما و چندین بار به خصوص در شب شیر بخورد. بر عکس ممکن است اشتها نداشته باشد اما در هر بار شیردهی از پستان مادر مقدار زیادی شیر بخورد. ممکن است پستان مادر را بدون اینکه شیر زیادی بخورد بگیرد، اما بعدا اشتهای کم خود را با خوردن زیاد جبران می کند. چون تولید شیر بر اساس چرخه عرضه و تقاضا است، شیر خوردن نوزاد موجب افزایش تولید شیر شده تا با بزرگ شدن کودک تطبیق پیدا کند. نق زدن و بدخلقی ممکن است نوزاد هر چه بزرگ تر می شود بدخلق تر شده و نیاز به آرامش دادن و نوازش کردن داشته باشد. بسیار خودش را به مادر می چسباند و خواستار ارتباط فیزیکی نزدیک با مراقبان است. برخی از والدین شک پیدا می کنند که آیا نوزادشان دچار باد شکم (کولیک یا قولنج) یا ریفلاکس معده شده، اما بعدا متوجه می شوند که وضعیت او در روزهای بعد تعدیل می یابد.

تغییرات در خواب نوزاد بیشتر اوقات چرت می زند اما چندین بار در شب برای شیر خوردن بیدار می شود، درست همین موقع متوجه خواهید شد که روال همیشگی نوزاد تغییر کرده است. پژوهش ها نشان می دهد هورمون های عامل رشد، هنگام خواب تولید می شوند؛ بنابراین در روزهایی که چرت زدن کودک افزایش پیدا می کند ممکن است شاهد تفاوت مشخصی در اندازه نوزاد باشید، اما خواب شب در روزهای پیش رو ممکن است منقطع باشد. تغییرات شخصیتی ممکن است نوزاد کنجکاو و بازیگوش شما یک مرتبه دیگر دوست نداشته باشد از پیش شما دور شود. نسبت به دیگران بسیار مردد است و می ترسد. ممکن است آن را نشانه ای از پس رفت رشد یا مشکلات وابستگی برداشت کنید، که در واقع این طور نیست و کاملا طبیعی می باشد. در کل، بی قراری مکرر، گرسنگی و دلبستگی همراه با تغییرات کلی در خواب عادی با رشد استخوان و مغز همراه است. توجه کنید زمانی که این رفتارها در اثر جهش رشدی در نوزاد نمود می کند معمولا ۲ الی ۳ روز طول می کشد.