مصطفی رحمان‌ دوست در جشنواره یک‌ روزه لاک‌ پشت پرنده گفت: دو عامل می‌تواند بچه‌ها را با کتاب آشنا و آنها را در اصطلاح کتابخوان کند؛ یکی این‌که آثار در معرض دید آن‌ها قرار گیرد و دوم این‌که کتاب‌ها برای آن‌ها خوانده و نقد شود.

جشنواره یک‌ روزه لاک‌ پشت پرنده با برنامه‌های ویژه‌ برای خردسالان، کودکان و نوجوانان، در فروشگاه مرکزی شهر کتاب برگزار شد.

در طبقه زیر هم‌ کف فروشگاه مرکزی شهر کتاب، بالش‌های رنگی چیده‌اند و بچه‌ها روی آن‌ها نشسته‌اند. رویا میرغیاثی و ندا حیدری برنامه‌ را با بازی‌های شاد کودکانه آغاز می‌کنند. بعد از مدتی هم نوبت به کتاب‌ خوانی می‌رسد.

جشنواره یک‌ روزه لاک‌ پشت پرنده برگزار شد
جشنواره یک‌ روزه لاک‌ پشت پرنده برگزار شد

جشنواره یک‌ روزه لاک‌ پشت پرنده برگزار شد
کتاب «جورابی که دنبال پا می‌گشت»، اثر محمدرضا شمس را با اجرایی جذاب برای بچه‌ها ‌خوانده می‌شود. توجه بچه‌ ها داستان‌ خوانی جلب شده است. بعد از پایان کتاب‌ خوانی، بچه‌ها به درست کردن کاردستی و نقاشی می‌پردازند و نویسنده مهمان کتاب‌هایی را که برای رده سنی چهار تا شش سال نوشته‌اند برای پدرها و مادرها معرفی می‌کنند. شور و شوق بچه‌ها و سر و صدای‌شان، اجازه نمی‌دهد به راحتی حرف‌ ها را بشنوند. در ادامه برنامه نویسندگان و مترجم‌ هایی مانند لاله جعفری، زهرا موسوی، شیدا رنجبر، مژگان شیخی، حمید اباذری و معصومه یزدانی کتاب‌ های‌ شان را برای بچه‌ ها امضا می‌ کنند.

سرور کتبی، دیگر نویسنده‌ حاضر در این برنامه است. کتاب «بیا توی تونگ» این نویسنده در فهرست آثار برگزیده «لاک‌ پشت پرنده» قرار دارد. این نویسنده معتقد است:« چنین برنامه‌ هایی در ایران جدید هستند اما در دنیا سال‌هاست که برخی مراکز و موسسه‌ها به صورت منظم فهرست‌ هایی را برای معرفی آثار برتر ویژه کودکان و نوجوان‌ ها منتشر می‌ کنند و والدین با آگاهی، کتاب‌ های مناسب را برای فرزندان‌ شان تهیه می‌کنند برای مثال یکی از معروف‌ ترین آنها فهرست «کلاغ سفید» کتابخانه مونیخ است. سالیانه‌ یک‌ صد کتاب برتر منتشر شده در دنیا را به کودکان و نوجوان‌‌ ها معرفی می‌ کند.»

به گفته او هر حرکتی برای معرفی کتاب‌ های خوب در جامعه قابل دفاع و تحسین‌برانگیز است.

همچنین در این برنامه حمید اباذری، نویسنده کتاب «اژدهای عینکی کله‌ اره‌ ای» اثرش را برای بچه‌ها ‌خواند. کتابخوانی که تمام می‌شود تعدادی از نویسندگان و مترجم‌ها آثارشان را به بچه‌ها و پدر و مادرهای‌شان معرفی می‌کنند و کتاب‌ها را برای آن‌ها امضاء می‌کنند. از جمله شخصیت‌هایی که در این بخش حضور دارند می‌توان به پیام ابراهیمی، اعظم مهدوی، لیلا دیانی، سعید متین، میترا امیری، مژگان شیخی، مرضیه ورشوساز، نیلوفر امن‌زاده و نگار عباس‌پور اشاره کرد.

حضور مصطفی رحمان‌ دوست پدر و مادرهای جوان را بیش‌تر از کودکان به سر ذوق آورد. آن‌ها با گرفتن عکس و امضاء از این نویسنده و شاعر از خاطره‌ های‌ شان از شعر‌های این شاعر در کتاب‌های درسی سال‌های دهه‌ شصت یاد کردند.

جشنواره یک‌ روزه لاک‌ پشت پرنده برگزار شد
جشنواره یک‌ روزه لاک‌ پشت پرنده برگزار شد

مصطفی رحماندوست در پاسخ به پرسش درباره برگزاری جشنواره یک‌ روزه لاک‌ پشت پرنده را در گسترش کتابخوانی موثر می‌داند و می‌گوید: «دو عامل می‌تواند بچه‌ها را با کتاب آشنا و آنها را در اصطلاح کتابخوان کند؛ یکی این‌که آثار در معرض دید آن‌ها قرار گیرد و دوم این‌که کتاب‌ها برای آن‌ها خوانده و نقد شود. در چنین مراسمی هر دو اتفاق با هم رخ می‌دهد. این برنامه در سال‌های ابتدایی‌اش قرار دارد، در ادامه کیفیت آن می‌تواند بیشتر شود. برای مثال گروه‌بندی‌های سنی باید دقیق‌تر انجام شود تا هر نویسنده با مخاطب‌ها واقعی خود دیدار کند.»

در ادامه این بخش، کودکان در کارگاه کاردستی هدی حدادی، تصورگر کتاب‌های کودکانه شرکت ‌کردند. این کارگاه بر اساس کتاب «کرم شلوارپوش» اثر احمد اکبرپور برگزار ‌شد. ذوق و شوق حدادی در برگزاری این کارگاه و موضوع جالب آن که ساختن دو کرمی است که می‌خواهند شلوار بپوشند، به بچه‌ها منتقل شد و آن‌ها با علاقه در آن مشارکت کردند.

حدادی گفت: «برگزاری چنین برنامه‌ای برای ملاقات نویسندگان و کودکان ایده خوبی است؛ اما به مدیریت و برنامه‌ریزی دقیق‌تری نیاز دارد برای مثال قرار بود گروه سنی ۷ تا ۹ سال در این کارگاه حضور داشته باشند اما بچه‌های خیلی کوچک‌تر با بزرگ‌تر هم اینجا بودند. مکان و مدت زمان نیز برای برگزاری چنین کارگاهی با شرکت این تعداد از بچه مناسب نبود. فضا به اندازه کافی در اختیار ما قرار نداشت و من فرصت خواندن داستان هم را هم پیدا نکردم. ضمن آن‌که نیروها برای کنترل بچه‌ها کم بودند. این مراسم می‌تواند در دوره‌های بعد هدف‌مندتر و منظم‌تر برگزار شود و البته بهتر است پدرها و مادرها حضور نداشته باشند تا بچه‌ها با فراغ بال بیشتر و بدون استرس برای زودتر تمام کردن کار خود در کارگاه‌ها مشارکت کنند.»

همچنین در بخشی دیگر از برنامه نویسندگان و مترجم‌ ها، سحرالسادات رخصت‌پناه، روناک ربیعی، آنیتا یارمحمدی، محمد رمضانی، رضا اسکندی و رامتین فرزاد، آثار‌شان را معرفی کردند و پس از آن کتاب‌ ها را برای بچه‌ها امضا ‌کردند. در ادامه کودکان و نوجوان‌ها در دو کارگاه آموزشی به طبقه هم‌کف رفتند. نخستین کارگاه را معصومه انصاریان، نویسنده و منتقد سرپرستی ‌کرد.او با مشارکت بچه‌ها به آنها آموزش ‌داد چگونه کتاب بخوانند. همچنین کودکان و نوجوانان در این کارگاه آموختند، چگونه کتاب مورد علاقه‌شان را انتخاب کنند، در چه شرایطی کتاب بخوانند و چگونه غرق مطالب آن شوند.

در پایان برنامه حدیث لزرغلامی، شاعر و نویسنده، کارگاه شعر را برگزار کرد.