تغذیه نوزاد تازه متولد شده شامل مقادیر زیادی از انواع شیرخشک است که بخشی از آن توسط والدین فراهم میشود. والدین باید بدانند که نوزادان باید با چه چیزهایی تغذیه شوند و با چه چیزهایی نباید تغذیه شوند. همچنین باید از فواید و در عین حال دردسر های تغذیه نوزاد با شیر خشک آگاه باشند. هر چند که این یک حقیقت است که در مقایسه با شیرخشکی که برای نوزاد استفاده میشود، شیر مادر مناسب ترین و مفیدترین تغذیه برای کودک است، اما اگر مادر نمیتواند با شیر خود نوزاد را تغذیه کند میتواند از شیرخشک استفاده کند. این یک حقیقت مشخص است که بچه ها باید منحصراً به مدت ۶ ماه از پستان مادر تغذیه کنند و اگر مادر و نوزاد به این روش علاقه مند هستند این تغذیه تا یک سال میتواند ادامه پیدا کند.

بسیاری از خانمها با شیر دادن به نوزاد راحت نیستند؛ و نوع زندگی هم می تواند روی تصمیم گیری مادران در مورد تغذیه نوزاد با شیرخودشان تاثیر بگذارد. فواید و مضرات تغذیه نوزاد با شیر خشک بیشتر بخوانید …   آیا شیر خشک برای نوزادان حساسیت زا است؟ در صورتی که تغذیه نوزاد با شیر خشک را انتخاب می کنید، اطمینان پیدا کنید که تمام مواد مغذی ضروری برای نوزاد به وسیله آن شیر خشک تامین می شود. شیر مادر حاوی بسیاری از مواد مغذی است که نمی توان آنها را در هیچ ترکیبی به دست آورد. هیچ اشتباهی در ترکیب غذایی شیر مادر نیست، به هر حال انواع بسیاری از شیر خشک ها توسط شرکت های تجاری در دسترس هستند. مواد غذایی تجاری نوزاد حاوی آهن و بسیاری از ترکیبات مغذی دیگر است. تولید کنندگان شیر خشک نوزاد را در شرایط استریل فراهم می کنند. تولید کنندگان، غذای نوزاد را با ترکیبی از شکر، پروتئین، ویتامین و چربی ها درست می کنند و درست کردن چنین ترکیب غذایی در خانه بسیار سخت است.

فواید و مضرات تغذیه نوزاد با شیر خشک
فواید و مضرات تغذیه نوزاد با شیر خشک

ترکیب مواد غذایی برای نوزاد در خانه عاقلانه نیست به این علت که بیشتر مواقع بهداشت مورد نظر را نمیتوان در خانه رعایت کرد. این یکی از مهمترین علت نگرانی های پزشکی است که پزشکان اصرار دارند خانم ها به جای استفاده از شیر خشک با شیر خودشان نوزاد را تغذیه کنند. انعطاف پذیری، راحتی، رژیم غذایی، زمان و تعداد دفعاتی که باید نوزاد را تغذیه کرد، تمام اینها دلایلی است که خانم ها شیر خشک را برای تغذیه نوزاد انتخاب می کنند. اگر خانم ها به جای این که از شیر خودشان به نوزاد بدهند از شیر خشک استفاده کنند، احتیاجی نیست که مراقب تغذیه خودشان باشند. تغذیه با شیر خشک مشکلات خودش را دارد. مسائل بسیاری است که والدین باید پیش از و بعد از شیر دادن به نوزاد رعایت کنند.

شیر خشک باید با آب استریل به صورت مایع در بیاید. در غیر این صورت احتمال وارد شدن باکتری به شیر خشک کودک وجود دارد. سر شیشه و شیشه شیری که برای تغذیه نوزاد از آن استفاده می شود باید بسیار بهداشتی باشد. برای نگه داشتن شیر خشک نوزاد که به صورت مایع در آمده باید از ظروف استریل استفاده کرد. شیر خشک باید به اندازه ای باشد که همان موقع مصرف شود در غیر این صورت مقدار زیادی از آن دور ریخته می شود. شیر خشک باید در لحظه استفاده درست شود و نباید بیش از ۲۴ تا ۴۸ ساعت در یخچال نگه داشته شود. شیشه ای که برای تغذیه کودک استفاده می شود پیش از غذا دادن به کودک باید گرم شود حتی برای کودکانی که ترجیح می دهند شیشه شان سرد باشد. برای گرم کردن شیشه نباید از مایکروفر استفاده کرد چرا که احتمال دارد نقاطی از شیشه داغ بشود. فواید و مضرات تغذیه نوزاد با شیر خشک هنوز یک حقیقت دیگر این است که در شیر مادر یک آنتی بادی (پروتئینی که سیستم دفاعی بدن برای نشان دادن عکس العمل در برابر پروتئین های خارجی قوی می سازد) وجود دارد که در هیچ کدام از ترکیبات غذایی کودک وجود ندارد. این آنتی بادی ها از کودکان در برابر عفونت های احتمالی و بیماری ها محافظت می کنند. به همین دلیل، کودکانی که با شیر خشک تغذیه می شوند یا در همان نوزادی یا بعداً در خطر ابتلای به عفونت و بیماری قرار دارند. تغذیه نوزاد با شیر خشک همیشه پر هزینه است و در میان آن ها شیر خشک هایی که به صورت پودر هستند گرانقیمت تر هستند.

پس از مدتی شیر خشک باید به صورت غلیظ تر برای نوزاد درست شود و باید شیر خشک بیشتری را برای تغذیه نوزاد فراهم کرد که این کار هزینه بیشتری را در بردارد. مخصوصاً شیر خشک هایی که مانند هایپوآلرژنیک hypoallergenic (کم حساسیت زا) و شیر سویا هستند، پر هزینه تر از شیر خشک های عادی می باشند. در مقایسه با شیر مادر هنگامی که از شیرخشک برای نوزاد استفاده میشود، احتمال نفخ و یبوست در نوزادان بیشتر است. ترکیباتی که در شیر مادر است را هرگز نمیتوان در شیر خشک به دست آورد. پیش از انتخاب شیر خشک حتماً با یک دکتر مشورت کنید. اگر از شیر خشک برای تغذیه نوزادتان استفاده می کنید نظرات و تجربیات خودتان را با سایت سرسره و مادران دیگر که این مطلب را میخوانند به اشتراک بگذارید. در مقاله ی دیگری در همین سایت تک تک نشانه هایی که خبر از حساسیت نوزادتان به شیر خشک می دهد را بررسی کرده ایم. نشانه ها را مطالعه کنید و تجربیات خودتان در این زمینه را به آن اضافه کنید. امیدوارم با دقت به تغذیه ی نوزادتان زندگی سالمی را برای دلبندتان بسازید. بیشتر بخوانید …   ۶ نکته برای شیر خشک دادن به نوزاد