کودک فوق العاده جسور شما علائم دندان درآوردن را نشان می دهد. یاد بگیرید دنبال چه چیزی باشید و بهترین درمان برای دهان کوچک او چیست.

چه زمانی اولین دندان سفید مرواریدی شکل او شروع به در آمدن می کند؟ اکثر نوزادان دندان های خود را حدود ۶ ماهگی در می آورند ، اما ممکن است دندان کودک شما خیلی زود در ۳ ماهگی یا خیلی دیر تا ۱۴ماهگی ظاهر شوند بستگی به عواملی مثل این دارد که کی پدر و مادرش دندان درآورده اند یا بچه شما نارس باشد یا نباشد (بچه هایی که زودتر متولد می شوند دیرتر دندان در می آورند). تجربه دندان درآوردن بچه ها خیلی طولانی می تواند باشد. بعضی از بچه ها هفته ها قبل از اینکه دندانی ظاهر شود علایم دندان درآوردن دارند-مثل آبریزش شدید دهان و بداخلاقی- در حالیکه دیگران ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند.

ترتیب و زمان رشد دندان کودک؛ هر آنچه باید بدانید
ترتیب و زمان رشد دندان کودک؛ هر آنچه باید بدانید

جدول زمانی دندان کودک

به طور معمول ، نوزادان دندان های خود را هنگامی که جفت هستند می گیرند. ابتدا دو دندان وسطی پایین در می آید. یک ماه بعد یا کمی بعدتر، دو دندان وسطی بالا در می آید. با این حال، اینکه کودکی با چهار دندان در پایین و هیچ دندانی در بالا بینیم یا بالعکس چیز عجیبی نیست. یک جدول زمانی کلی:
۶ ماهگی : دندان پیشین مرکزی پایینی
۸ ماهگی: دندان پیشین مرکزی بالایی
۱۰ ماهگی : دندان های پیشین جانبی بالا و پایین
۱۴ ماهگی : دندان آسیاب اولیه
۱۸ ماهگی : دندان های نیش
۲۴ ماهگی : دندان های آسیاب ثانویه

علائم دندان درآوردن

به طور خلاصه فرآیند دندان در آوردن برای هر شخص با بقیه متفاوت است بعضی ها ممکن است علایم زیر را داشته باشند:

نیاز به گاز گرفتن و جویدن چیزی

فشار دندان در حال رشد در زیر لثه ها ممکن است از طریق فشار جهت مخالف رفع شود، به همین دلیل نوزادان اغلب می خواهند چیزی را گاز بگیرند یا بجوند. غریزه جویدن نیز ممکن است پاسخی به احساسات عجیب و غریبی که اتفاق می افتد باشد.

لثه های باد کرده

قبل اینکه دندانی در بیاید نواحی قرمز رنگ و باد کرده و کبود شکلی در لثه به وجود می آید. گاهی اوقات هم لثه به همراه دندانی که ظاهر می شود ورم می کند که شما کمی از آن را روی پوست می بینید( البته اگر بتوانید نوزادتان را راضی کنید که دهانش را کمی باز کند)

آبریزش شدید دهان

افزایش آب دهان بچه می تواند نشانه ای ازپیدایش یک دندان جدید باشد- اما این مرحله طبیعی از رشد کودک است ، پس هر آبریزش دهانی را دندان درآوردن نپندارید. هیچ راهی وجود ندارد که بفهمیم آب دهان نوزاد نشانه دندان در آوردن است یا نه بنابراین اگر دندانی دیدید مطمئن شوید.

ترتیب و زمان رشد دندان کودک؛ هر آنچه باید بدانید
ترتیب و زمان رشد دندان کودک؛ هر آنچه باید بدانید

بی قراری به خصوص در شب ها

پیدایش دندان- به خصوص وقتی که دندان از استخوان و لثه بیرون می آید-مراحلی دارد که فعالیت بیشتری در شب نسبت به طول روز دارد بنابراین نوزاد شما شب ها بیشتر اذیت می شود.

گوش درد

در حالیکه گوش درد می تواند نشانه ای از عفونت گوش باشد اما می تواند نشانه ای از دندان درآوردن نیز باشد. درد از سمت فک شروع می شود و تا مجرای گوش ادامه پیدا می کند.

تغییر در عادات غذایی

نوزادانی که غذاهای جامد می خوردند ممکن است بیشتر شیشه شیر بخواهند چون قاشق لثه متورم شان را بیشتر اذیت می کند. دیگران ممکن است برعکس عمل کنند بیشتر از قبل بخورند چون فشار متقابل جویدن حس خوبی به آنها می دهد. و نوزادانی که هنوز شیشه شیر یا شیر مادر را باعلاقه فراوان می خوردند دیگر اینطور رفتار نمی کنند چون مکیدن باعث می شود به لثه ها و مجرای گوششان فشار وارد شود.

راه هایی برای کاهش درد

شاید نیاز داشته باشید تا روش های مختلفی را امتحان کنید تا ببینید که کدام به کار نوزادتان می آید.
استفاده از یک پارچه خیس ، یخ زده (سمت دیگر پارچه خشک باشد تا نوزاد بتواند آن را راحت بگیرد)
یک پارچه ضخیم حس خوبی می دهد و قسمت یخ زده اش لثه های متورم را بی حس می کند. یک اسباب بازی دندانگیر که در فریزر خنک شده هم به درد می خورد اما اسباب بازی های یخ زده ممکن است کمی سفت و خشن برای لثه های حساس نوزاد باشد.

ترتیب و زمان رشد دندان کودک؛ هر آنچه باید بدانید
ترتیب و زمان رشد دندان کودک؛ هر آنچه باید بدانید

ماساژ

اگر دندان در عمق پایینی لثه است و هنوز کبودی دردناکی در آن شکل نگرفته ، فشار متقابل یا مالش جایی که دندان در می آید نتایج شگفت آوری خواهد داشت. سعی کنید روی لثه را با یک انگشت تمیز مالش دهید.(با انگشت خالی یا پیچیده شده در دستمال)

داروهای کاهش دهنده درد

استامینفون و ایبوپروفن داروهای مناسبی برای کاهش درد موقت به خصوص برای دردهای موضعی دهانی هستند تا زمانی که از مقدار توصیه شده فراتر نروید.

حواس پرتی

درد دندان همانند سر درد است – باعث درد مزمن و ناراحتی می شود. شما می توانید خیلی راحت با حواس پرت کردن درد او را کمتر کنید. زمان بیشتری را با او باشید یا به او اسباب بازی جدیدی بدهید. و قدرت درمانی بغل کردن و لمس کردن را دست کم نگیرد. کمی بغل کردن بیشتر او باعث می شود حواس نوزاد از درد دهانش پرت شود.

حقه هایی که نباید از آن استفاده کنید.

۱-استفاده از غذاهای سفت مثل نان سوخاری ، نان تست و نان شیرینی های یخ زده ، هویج ، موز فریز شده. این غذاها می توانند تمایل کودک به جویدن را زیاد کنند اما چون جویدن این غذاها وقت زیادی می برد می تواند مشکلات دیگری مثل خطر خفه شدن با یک تکه بزرگ مواد غذایی به وجود بیاید.

۲-مالیدن کمی برندی (نوعی نوشیدنی الکلی) به لثه. حتی مقدار خیلی کم از الکل می تواند باعث مسمویت نوزاد شود.

ترتیب و زمان رشد دندان کودک؛ هر آنچه باید بدانید
ترتیب و زمان رشد دندان کودک؛ هر آنچه باید بدانید

چه وقت با دکتر صحبت کنیم.

چون خیلی از نشانه های دندان درآوردن می تواند نشانه ای از بیماری باشد. اگر علائم بدتر شوند(برای مثال درجه حرارت بدن کمتر یا بیشتر از ۱۰۱ درجه فارنهایتشود) یا اینکه علائم بیش از چند روز در بدن بماند با دکتر تماس بگیرید. اگر بعد از ۱۵ ماهگی هیچ دندانی درنیامد از پزشک اطفال بخواهید برای آزمایش ایکس ری دندان نوزادتان شما را به دندانپزشک معرفی کند.

فرآیند دندان درآوردن تا دو سالگی طول می کشد اما بعد اینکه اولین دندان درآمد برای دندان های بعدی درد کمتری وجود دارد (متخصصان هنوز دلیلش را نمی دانند) وقتی اولین دندان ظاهر شد سعی کنید که آن را یکی دو مرتبه در روز با مالش آرام با یک پارچه خیس تمیز کنید. هر کاری که می خواهید انجام دهید بدهید اما هرگز وقتی دندان نوزادتان در می آید او را بایک شیشه شیر در رختخواب قرار ندهید چون باعث خرابی دندان می شود.

به هرحال دندان درآوردن زمان سختی برای نوزاد و شما است اما با کمی کمک شما زندگی او پر از لبخندهای شادی بخش خواهد شد.

پاسخ دهید

نظر خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید