معاون فضای مجازی سپاه ناحیه جوادالائمه (ع) گفت: بازی اینترنتی نهنگ سفید را جدی بگیرید چرا که این یک بازی سیاسی و غربی است که خود آزاری فرد را به همراه خواهد داشت.

آرش بارانی با اشاره به گرایش فراوان کودکان و نوجوانان به بازی‌ های اینترنتی گفت: بازی نهنگ آبی که در ایران به نهنگ سفید معروف است، از سال ۲۰۱۲ در کشور روسیه رواج پیدا کرده است که این بازی، بر اساس الگوی انگیزه سازی و ترغیب کاربر برای ورود به مراحل و ادامه بازی طراحی شده است که متاسفانه به تازگی نوجوانان ایرانی نیز به کاربران این بازی اینترنتی پیوسته‌ اند.

هشدار مراقب بازی اینترنتی نهنگ سفید باشید
هشدار مراقب بازی اینترنتی نهنگ سفید باشید

وی در خصوص نحوه این بازی افزود: شیوه اجرای بازی اینترنتی نهنگ سفید به گونه ای است که ابتدا کاربر را با سووالات انگیزشی و تلقینی، تهییج کرده و وی را مشتاق اجرا و ادامه بازی می‌ کند. بارانی در ادامه بیان داشت: برای شروع بازی از کاربر خواسته می‌شود که مکان یاب گوشی خود را روشن کند و طی ۵۰ مرحله بازی، کاربران که اکثراً کم سن و سال هستند و متوجه نیستند که بازی گردان‌ ها از روی مکان یاب گوشی کاربر به راحتی موقعیتش را می‌یابند، تهدید می‌شوند که اگر خواسته‌های مجری بازی را عملی نکنند، افرادی به آن‌ها صدمه خواهند زد.

این مسوول اظهار داشت: اصولاً وظایفی که در مراحل این بازی از کاربر خواسته می‌شود به نوعی خود آزاری (مازوخیسم) را در بر می‌ گیرد که برایم مثال می‌ توان گفت در مرحله اول بازی باید طرح یک نهنگ را بر روی پوست دست با وسیله ای تیز به تصویر کشید.

بارانی افزود: در مراحل دیگر باید خود زنی کند و یا در مناطقی حضور یابد که برای فرد آزار دهنده باشد، نهایتاً در آخرین مرحله بازی از کاربر خواسته می‌ شود که از یک مکان مرتفع (ساختمان، پل و…) اقدام پرش (سقوط آزاد) را انجام دهد که متاسفانه در اغلب موارد به مرگ آن فرد ختم می‌ شود.

وی با اشاره به مخاطرات این بازی افزود: با توجه به این که هدف طراح این بازی نوجوانان هستند، این امر تا به حال موجب خودکشی تعداد زیادی کودک و نوجوان در آسیای شرقی شده است اما خوشبختانه در ایران هنوز اقدام به خودکشی انجام نشده است در حالی که کودکان و نوجوانان زیادی در حال حاضر این بازی را دنبال می‌ کنند.

بارانی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: طبق آخرین اخباری که در این حوزه به دست آمده است، حدود ۱۳۰ نفر در خارج از کشور به دنبال این بازی خودکشی کرده‌ اند و بیشترین افرادی که قربانی این گیم شده‌اند بین ۱۰ تا ۱۶ سال داشته‌ اند. وی در پایان گفت: آشنایی والدین با تکنولوژی دنیای مجازی و مشارکت با نوجوانان خود به عنوان یک دوست در فعالیت‌ های مجازی و همچنین نظارت بر افعال فرزندان خود می‌ تواند از کجروی احتمالی آنان جلوگیری کند.