یک روان‌پزشک گفت: تمایل نداشتن کودک برای رفتن به مدرسه و چسبیدن بیش از حد به مادر از علائم وجود اضطراب در کودکان است که نباید نسبت به آن بی‌توجه بود.

دکتر عارفه مبشر اظهار داشت: بروز اضطراب در کودکان در مقایسه با بزرگسالان متفاوت است و علائم خاص خود را دارد. ولی باید توجه داشت که نباید نسبت به اضطراب کودکان بی‌توجه بود و والدین، کودکان مضطرب را به حال خود رها نکنند.

وی افزود: افت تحصیلی، تمایل نداشتن برای رفتن به مدرسه، تغییر رفتار، جویدن ناخن، کندن پوست بدن، گوشه‌گیری، چسبیدن بیش از حد به والدین، بی‌قراری، شب‌ادراری، گذاشتن انگشت در دهان و نافرمانی از دستورات والدین از مهمترین علایم وجود اضطراب در کودکان است.

علائم اضطراب کودکان

مبشر با بیان این‌ که دلایل مختلفی موجب بروز استرس و اضطراب در کودکان می‌شود، تصریح کرد: ژنتیک از دلایل بروز اضطراب در کودکان است و برخی کودکان بنا به دلایل ژنتیکی بیش از کودکان دیگر به استرس و اضطراب مبتلا می‌شوند.

این روان‌پزشک خاطر نشان کرد: درگیری با همسالان، وجود مشکلات خانوادگی و درگیری والدین، جدا شدن از یک دوست و یا تغییر مکان زندگی از عواملی است که می‌تواند موجب بروز اضطراب در کودکان شود.

وی بیان کرد: علایم استرس و اضطراب اگر اندک باشد نگران‌کننده نیست ولی اگر این علایم افزایش یافت به والدین توصیه می‌شود حتما درباره کودک خود با مشاور صحبت کنند.

مبشر گفت: رفتار والدین با یکدیگر و پرخاشگری در محیط خانواده از مهمترین عواملی است که می‌تواند کودکان را مضطرب کند به همین دلیل به والدین توصیه می‌شود در مقابل کودک با هم مشاجره نکنند.