نوزاد، فرد جدیدی است که وارد زندگی شما می شود و نیاز به توجه و رسیدگی خاصی دارد علاوه بر اینها چگونگی ارتباط خوب و موثر والدین با کودک که به زودی رشد کرده و بزرگ می شود بسیار مهم است. با ما در سرسره همراه باشید تا راه های آسان و کوتاه برقراری ارتباط با کودک را به شما ارائه دهیم:

۳۰ روش برای ارتباط خوب و موثر والدین با کودک
۳۰ روش برای ارتباط خوب و موثر والدین با کودک

۱- شیردادن به کودک، یکی از راه های برقراری ارتباط می باشد زیرا کودک پوست مادر خود را لمس می کند، عطر و بوی مادر خود را احساس کرده و به آرامش می رسد پس شیر مادر حائز اهمیت خاصی می باشد.

۲- زمانی که به کودک شیر می دهید چه شیر مادر و چه شیر خشک حتما به چشم های او خیره شوید تا شما را بشناسد و به آرامش برسد و نوعی ارتباط چشمی برقرار شود.

۳- ماساژ دادن کودک علاوه بر آرامش دادن به کودک باعث احساس نزدیک بودن و همچنین برقراری ارتباط با کودک می شود.

۴- زمانی که با کودک خود هستید تلفن همراه خود را از کودک دور کنید و توجه خود را به او جلب کنید تا بهتر بتوانید رابطه برقرار کنید.

۵- با کودک خود به آیینه نگاه کنید وقتی با هم به آیینه نگاه می کنید یک رابطه ی عاطفی بین شما برقرار می شود.

۶- به صدای قلب کودک خود گوش کنید ، یادتان می آید وقتی سونوگرافی می رفتید و صدای قلبش را می شنیدید چه احساسی داشتید؟

۷- حتما سعی کنید زمانی که کودک شما خواب است ، شما نیز بخوابید و استراحت کنید زیرا کودک نیاز به یک مادر شاداب و پر انرژی دارد و اگر بی خواب باشید نمی توانید ارتباط خوبی با کودک خود برقرار کنید.

۸- ارتباط خوبی با همسر خود برقرار کنید ، کودک زمانی که پدر و مادرش ارتباط خوبی با هم داشته باشند براحتی با آن ها ارتباط خوب برقرار می کند.

۹- در زمان رشد کودک استرس نداشته باشید که چرا مثلا کودک من دیر دندان درآورده است و غیره زیرا این احساسات شما به کودک القا می شود. باید بدانید همه چیز روند طبیعی خود را خواهد داشت ممکن است کمی دیر یا زود باشد.

۱۰- کودک خود را زیاد لمس کنید ارتباطی که از طریق پوست به پوست ایجاد می شود یک ارتباط عاطفی قوی می باشد.

۱۱- زمانی که کودک گریه می کند حتما به او جواب دهید و او را در آغوش بگیرید تا از وجود شما احساس آرامش و امنیت کند و بداند که شما هستی. بخصوص کودک در سه ماهه ی اول زندگی نیاز بخصوصی به توجه به صدای گریه اش دارد.

۱۲- قنداق و محل خواب او را بسیار گرم و نرم تهیه کنید تا در حین خواب به آرامش برسد.

۱۳- به نحوه ی تنفس نوزاد اهمیت دهید و توجه کنید که کودکتان براحتی نفس می کشد یا نه. زیرا کودکی که نتواند براحتی نفس بکشد نمی تواند براحتی شیر بنوشد و یک اختلال بزرگ در ارتباط کودک با تغذیه اش ایجاد می شود.

۱۴- کودک از تاب خوردن در گهواره لذت می برد. او را به آرامی تاب دهید و اتاق خواب او را کم نور و تاریک کنید تا در آرامش بخوابد.

۱۵- کودک شما یک فشن شو نیست که هر روز لباس های جدید به او بپوشانید سعی کنید تنها از لباس هایی استفاده کنید که راحت و نرم باشند و کودکتان را آزار ندهند.

۱۶- عکس ها و رفتارهای کودک خود را تا یک سالگی ثبت کنید و برایش یک مجله درست کنید این کار باعث می شود بعد از یک سال خاطرات کودک خود را برایش بازگو کنید.

۱۷- حیوانات را به کودک خود نشان دهید و اجازه دهید حیوانات اهلی را لمس کند. این کار باعث می شود بتواند ارتباط برقرار کردن با آن ها را یاد بگیرد.

۱۸- هنگام بازی با کودک خود از صداهای مختلف استفاده کنید تا او بتواند براحتی صداها را تشخیص داده و تفاوت صداها را احساس کند.

۱۹- زمان گریه ی کودک خود را نگران نکنید و باعث نشوید که او بیشتر گریه کند و بترسد. شما باید سعی کنید علت گریه ی او را پیدا کنید و او را آرام کنید.

۲۰- کودکان خیلی سریع به شرایط عادت می کنند. شما باید بهترین ها را برای کودکتان در نظر بگیرید و عادات غذا خوردن و خوابیدن او را بدرستی تنظیم کنید.

۲۱- مکان هایی را که قبلا تنها می رفتید و خاطرات خوبی داشتید را انتخاب کنید و با کودک خود به آن جا بروید تا احساس محدودیت با وجود نوزاد خود نکنید.

۲۲- کودک خود را با نام های مستعار عروسکی صدا بزنید تا ارتباط خوب و موثر والدین با کودک برقرار شود.

۲۳- برای کودک خود آهنگ های شاد گذاشته و بازی هایی با او انجام دهید که با شعر و آهنگ باشد.

۲۴- عکس هایی از خودتان را به کودک نشان دهید و سعی کنید از بین عکس ها تصاویر شما را پیدا کند و تشخیص دهد این کار قدرت تشخیص او را بالا می برد.

۲۵- زمانی که کودک شما شش ماهه می شود و کم کم شروع به خوردن غذاها ی جامد می کند، ممکن است در حین غذا دادن به کودک خانه ی شما کثیف شود. اصلا از بهم ریختگی و کثیف شدن خانه احساس ناراحتی و نارضایتی نکنید و بجای آن از غذا خوردن کودک دلبندتان لذت ببرید.

۲۶- برای خنداندن کودک خود از حرکات دست و گوش و زبان استفاده کنید و آنقدری تلاش کنید تا بالاخره او را بخندانید.

۲۷- بیشتر زمان خود را صرف کودک کنید و در منزل با او بازی کنید. زیرا زمانی که صرف کودک می شود بسیار مهم تر از زمانی است که صرف نظافت منزل می شود.

۲۸- روزهای اولیه ی زایمان ممکن است مادر افسردگی یا استرس داشته باشد بنابراین خیلی مهم است که اطرافیان و همسر او را از نظر عاطفی حمایت کنند تا مادر نیز بتواند با کودک دلبند خود ارتباط خوب و موثر والدین با کودک برقرار کند.

۲۹- ممکن است تعویض پوشک کودک برای مادرها ناخوشایند باشد ولی برای این که بتوانید با این مسئله براحتی کنار بیایید بهتر است هنگام تعویض پوشک آواز بخوانید و این کار را سرگرم کننده و شاد برای خود جلوه دهید تا این موضوع باعث نشود که شما از کودک خود دل آزرده شوید.

۳۰- کودک خود را زیاد ببوسید. بوسیدن کودک باعث می شود که یک ارتباط بسیار صمیمی بین والدین و کودک برقرار شود.