آشنا کردن کودکان با مناسبت های تاریخی، و آداب و رسوم کهن از وظایف پدر و مادر و مربیان و معلمان است. آشنا شدن با این مناسبت ها و آداب و رسوم به شکل گرفتن هویت اجتماعی کودک بسیار کمک میکند و در آینده باعث ثبات شخصیت کودک میشود.

شب یلدا، ۳۰ ام آذرماه، آخرین شب پاییز و بلندترین شب سال است. ما ایرانیان به رسم عادت قدیمی این شب را در خانه پدربزرگ مادربزرگ ها یا بزرگ خانواده میگذرانیم و با قصه گویی بزرگترها، گرفتن فال حافظ و خوردن تنقلاتی همچون هندوانه، انار، لبو، آجیل و … طولانی ترین شب سال را سپری میکنیم.

برای پررنگ تر کردن این شب در ذهن کودک و داشتن خاطره ای خوب، درست کردن کاردستی در خانه یا مهدکودک ایده ی بسیار خوبی خواهد بود. میتوانید به عنوان نماد شب یلدا کاردستی هایی با مضمون هندوانه، آدم برفی، انار و… درست کنید.

ساخت آدم برفی با جوراب ؛ کاردستی های شب یلدا
ساخت آدم برفی با جوراب ؛ کاردستی های شب یلدا

کاردستی شب یلدا: آدم برفی

یک شیوه ی ساده برای درست کردن یک آدم برفی کوچولو و بانمک استفاده از یک جوراب سفید است. اگر جورابی در خانه دارید که یک لنگه ی آن گم شده میتوانید به راحتی یک آدم برفی داشته باشید. همانطور که در عکس زیر نشان داده شده است جوراب را از زیر قسمت پاشنه به دو قسمت برش میزنیم. حالا قسمتی که دو سر آن باز است را برداشته و ته آن را با نخ میبندیم.

دقت کنید که آن سمتی را با نخ ببندید که به پاشنه نزدیک است. حالا جوراب را با برنج پر کنید و سر آن ر با نخ ببندید. شکلی گلابی مانند خواهید داشت، گلوی گلابی را با نخ ببندید تا سر و بدن آدم برفی مشخص شود. حالا قسمت دیگر جوراب را برداشته و به صورت کلاه روی سر آدم برفی میگذاریم. بصورت دلخواه آن را تزئین کنید. آدم برفی شما آماده است.

ساخت آدم برفی با جوراب ؛ کاردستی های شب یلدا
ساخت آدم برفی با جوراب ؛ کاردستی های شب یلد