احساس عطش و نوشیدن آب زیاد در دوران بارداری طبیعی است. همیشه به زنان باردار گفته می شود که آب بدن خود را حفظ کنند. آنها احتمالاً از این توصیه ها که دائم باید آب بنوشند چون در رشد کودک نقش اساسی دارد خسته شده اند. با این شرایط برخی از مادران همواره نگران هستند که آیا آب کافی می نوشند یا خیر. شاید برخی هم فکر کنند که مصرف این همه آب می تواند مضر هم باشد. لذا در این پست جهت رفع نگرانی خانمهای باردار همه چیزهایی که شما باید در این باره بدانید برایتان ذکر کرده ایم.

در بارداری چقدر آب بخوریم

چرا باید در دوران بارداری آب بیشتری بنوشید؟

ما می دانیم که آب برای همه مهم است. اما اگر باردار هستید بیشتر از یک فرد معمولی نیاز به نوشیدن آب دارید. اما چرا؟ آب نقش اساسی در رشد سالم جنین دارد. این ماده به تشکیل جفت کمک می کند تا کودک بتواند تمام مواد مغذی را از مادر دریافت کند. کیسه آمنیوتیک نیز توسط آب تشکیل می شود. بنابراین نوشیدن آب کافی اجازه نمی دهد سطح مایعات آمنیوتیک کاهش یافته و رشد کودک را مختل کند. کم آبی همچنین می تواند باعث زایمان زودرس شده و بر تولید شیر مادر نیز تأثیر منفی بگذارد.

میزان آب مورد نیاز بدن در بارداری

عدم آب رسانی کافی به بدن در دوران بارداری می تواند به کمبود آب بدن منجر شده و مشکلات زیر را ایجاد کند:

  • یبوست و مدفوع سفت
  • بواسیر
  • سرگیجه
  • کمبود مواد مغذی برای کودک
  • نقص لوله عصبی جنین
  • انقباضاتبراکستون هیکس (انقباضات کاذب زایمانی)

نوشیدن چه مقدار آب در دوران بارداری ضروری است؟

در بارداری چند لیوان اب بخوریم

در حالت ایده آل از خانمها خواسته می شود که هر روزه بین ۸ تا ۱۰ لیوان آب بنوشند. با این حال در دوران بارداری بدن شما برای پشتیبانی از رشد و نمو جنین و گردش حجم خون بالاتر به آب بیشتری احتیاج دارد. اینکه یک زن باردار چه مقدار آب باید بنوشند، در افراد مختلف متفاوت است. به عنوان مثال اگر در محیط دارای آب و هوای گرم و مرطوب زندگی می کنید بیشتر عرق خواهید کرد و قاعدتاً برای جبران آن به نوشیدن آب بیشتری نیاز دارید.

اگر فردی از نظر جسمی زیاد فعال است و تحرک بالایی دارد و یا ناگهان به محلی گرمتر نقل مکان کرده است، ممکن است مجبور شود میزان مصرف آب خود را افزایش دهد تا دچار کمبود آب نشود. افرادی که از اختلالات خوردن مانند بولیمی (نوعی پرخوری عصبی که در آن فرد ابتدا مقدار زیادی غذا می‌خورد و سپس با ایجاد استفراغ عمدی یا مصرف ملین یا مدر می‌کوشد از افزایش وزن خود جلوگیری کند) رنج می برند در معرض کمبود آب بدن هستند و ممکن است نیاز به افزایش مصرف آب داشته باشند.

بیشتر زنان باردار به ویژه در سه ماهه اول بارداری خود از بیماری صبحگاهی (تهوع و استفراغ) رنج می برند که حدود ۸۰% از زنان باردار را درگیر می کند. بالا آوردن مداوم باعث می شود بدن به اندازه کافی آب جذب نکند که به نوبه خود منجر به کم آبی بدن می شود. از این رو مهم است که اگر در دوران بارداری دچار تهوع و استفراغ هستید، مصرف آب خود را افزایش دهید.

زنان باردار همچنین در معرض خطر عفونت مجاری ادراری (UTI) بین سه ماهه اول و دوم هستند و برخی از خانمها حتی ممکن است در سه ماهه سوم آن را تجربه کنند. UTI یک عفونت باکتریایی است که در درجه اول در مجاری ادراری رخ می دهد و اگر درمان نشود، بعداً می تواند در کلیه ها نیز ایجاد شده و باعث عفونت کلیه شود. یکی از راه های جلوگیری از UTI ، آبرسانی به بدن با نوشیدن مقدار زیادی آب و شربت های غیر شیرین است.

برای رفع تشنگی در دوران بارداری

نکاتی مفید برای افزایش مصرف آب در دوران بارداری

برخی از خانمها با نوشیدن آب یاد مشکل دارند به ویژه اگر خیلی عادت به آب خوردن نداشته باشند. در اینجا نکاتی ذکر شده که می تواند به افزایش میزان مصرف آب کمک کند:

  • حتماً خود را به نوشیدن یک لیوان آب درست بعد از بیدار شدن در صبح عادت دهید.
  • سوپ و آش و انواع غذاهای آبکی را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا مصرف مایعات شما بیشتر شود.
  • هر جایی که می روید، یک بطری آب با خود داشته باشید و هر چند وقت یک بار مقدار کمی آب بنوشید.
  • به عنوان میان وعده از اسموتی و آب میوه های بیشتری در رژیم غذایی خود استفاده کنید.
  • اگر طعم آب معمولی را دوست ندارید، برخی از طعم دهنده ها مانند انواع توت ها یا مقداری برگ نعناع در آن بریزید تا کمی عطر و طعم به آن اضافه شود.
  • از مصرف کافئین خودداری نموده یا آن را محدود کنید زیرا این امر می تواند به کم آبی بدن منجر شود.

رعایت نکته ساده ای مانند نوشیدن آب زیاد می تواند تأثیر شگفت انگیزی در بارداری و رشد کودک داشته باشد. تنها مشکل در مورد نوشیدن آب زیاد فقط دست شویی رفتنهای بیشتر است و اگر این مورد آزارتان می دهد کافی است مصرف آب عصر گاهیتان را کمی کاهش دهید.

پاسخ دهید

نظر خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید