در این مقاله از سایت سرسره قصد داریم ۸ علامت افسردگی یا اضطراب کودک که معمولاً متوجه آنها نیستید را مطرح کنیم که توجه به آنها در فرزندتان بسیار حائز اهمیت است.

بچه ها بسیاری از رفتارهای تفکر بر انگیز و نا سازگار را دارند، به همین دلیل ممکن است تشخیص موارد خارج از مرز و عبور کرده از خطوط قرمز که باید توجه بیشتری به آنها کنید دشوار باشد. با این حال، عادت هایی که حاوی علائم ظریفی از اضطراب و افسردگی در بچه ها هستند، وجود دارند که معمولاً متوجه آنان نیستید.

شناخت این رفتارها می تواند به شما کمک کند تشخیص دهید که آیا فرزند شما فقط در یک فاز مقطعی است یا علائم یک ناراحتی عمومی پایدار را در خود دارد. دانستن علائم افسردگی یا اضطراب در کودک می تواند به شما آرامش خاطر دهد و کمک کند که راهکار درست مقابله با آن را اتخاذ کنید.

گزارش آکادمی آمریکایی روانپزشکی کودکان و نوجوانان (AACAP)، برآورد می کند که از هر ۲۰ کودک و نوجوان، یک نفر افسرده است.

علائم اضطراب در کودکان

به خاطر داشته باشید که ضرورت مبارزه با غم و اندوه و یا اضطراب ناشی از یک وضعیت پایدار، به این معنی نیست که دائماً و به طور خودکار باید نگران اضطراب یا افسردگی باشید. در عوض، علائم و رفتارها را در طول زمان رصد کنید.

اگر علائم منفی همچنان ادامه می یابند و باعث اختلال در فعالیت های روزمره، دوستی یا زندگی خانوادگی می شوند، می توانید به مبارزه فکر کنید. مدت زمان تعیین شده برای ارزیابی افسردگی ادامه پیدا کردن علائم به مدت دو هفته یا بیشتر می باشد.

دانستن علائم و نشانه ها، کلید مداخله و حل زودهنگام مساله است. به خصوص اینکه درمان افسردگی و اضطراب در دوران کودکی بسیار پیچیده است.

به علاوه، کودکان مبتلا به افسردگی اغلب با مشکلات دیگری مانند اضطراب، اختلال های رفتاری و غیره نیز مواجه می شوند. بنابراین، اگر متوجه نشوید و برخی از نشانه ها در طول زمان ادامه یابند، به نظر می رسد بتوانند مشکلات دیگر را ایجاد کنند. لذا به پزشک خود مراجعه کنید تا گام های بعدی خود را پیدا کرده و درست بردارید.

معرفی ۸ علامت افسردگی یا اضطراب کودک

خشم غیر معمول. با توجه به WebMD، یکی از نشانه های برجسته افسردگی یا اضطراب در کودکان، خشم یا آستانه پایین تحریک پذیری است. هرچند بروز حوادث ناگهانی یا ناامیدی مقطعی به این معنا نیست که بچه شما از افسردگی یا اضطراب رنج می برد، اما ممکن است در مواردی یک درگیری دائمی یا غیر معمول با خشم و ناامیدی وجود داشته باشد.

خستگی بیش از حد. روانپزشک نوجوانان دکتر الیزابت ردی به مرکز روانشناسی گفت که کودکان مبتلا به افسردگی، به طور مداوم تحریک پذیر، بی نظم و بی حوصله می شوند. این بدان معنی است که خستگی مزمن یا کمبود انرژی در دراز مدت می تواند نشانه افسردگی در کودکان باشد.

غم و اندوه. اگر فرزند شما ناراحتی یا گریه بیش از حد معمول دارد و اگر این نشانه ها باعث اختلال در عملکرد او می شوند، باید قضیه را پیگیری کنید. گرچه کج خلقی و گریه غیر معمول نیست، اما بروز تغییر عمده در شخصیت می تواند باعث نگرانی شود.

از دست دادن علایق. مقدمه مقاله WebMD می گوید که بعضی از کودکان ممکن است در محیط های ساختاری عملکرد خوبی داشته باشند، اما بعضی اوقات کودکان دارای افسردگی یا اضطراب عمده، تغییر قابل ملاحظه ای در فعالیت های اجتماعی، به ویژه از دست رفتن علاقه یا عدم تمایل به مشارکت دارند.

علائم افسردگی کودکان

بی اشتهایی. با توجه به مطالعات سلامت کودکان، افسردگی و اضطراب می تواند اشتها و عادات غذایی را تحت تاثیر قرار دهد. افسردگی، به ویژه، می تواند سبب شود بچه ها به خوردن غذا علاقه نشان ندهند یا بی دلیل اظهار سیری کنند.

حساسیت بالا. واشنگتن پست گفت که حساسیت شدید به شکست یا مردود شدن ممکن است ناشی از افسردگی در بچه ها باشد. اگر متوجه تغییر ناگهانی و غیر نرمال حساسیت موجود در فعالیت های طبیعی آنها شدید، با پزشک او برای ارزیابی وضعیتش صحبت کنید.

احساس درد همیشگی. یک نشانه شایع از افسردگی کودک یا نوجوان، درد و شکایت از آن است که به طور مداوم بر سلامت هر روز تأثیر می گذارد. علائمی مانند سردرد مزمن، معده درد و یا حتی اختلال هضم بدون دلیل منطقی می تواند به معنی افسردگی و اضطراب فراگیر باشد.

ناهنجاری مضر نسبت به خود و دیگران. مرکز مطالعات خاطر نشان کرد که اگر یک کودک به بهانه شرکت در بازی به خود یا به دیگران آسیب برساند، گاهی اوقات علامت افسردگی است. علائم اضطراب همچنین می تواند در قالب اشکال دیگر بروز کند. برای مثال، اگر بچه شما علائم وسواس، ترس و حملات ناشی از هراس را نشان می دهد، این نشانه هایی قوی از در معرض اضطراب بودن آنهاست.