اگر وزن بدن ۲۰ درصد بیشتر از مقداری باشد که در جداول وزن – قد استاندارد نشان داده شده چاقی تلقی می‌شود. ما در این مقاله قصد داریم ۲ راه اصلی برای کاهش وزن کودکان را به شما ارائه دهیم زیرا با افزایش تدریجی سن کودک، چاقی ممکن است به یک مشکل بهداشتی تبدیل شود. یکی از معایب واضح آن، انگ چاقی به کودک در جامعه است. معمولا کودکان چاق به بزرگسالانی چاق تبدیل می‌شوند و چاقی کودک را باید در زمره‌ی مخاطرات بهداشتی آتی نیز به شمار آورد.

۲ راه اصلی برای کاهش وزن کودکان
۲ راه اصلی برای کاهش وزن کودکان

نگرانی بسیاری در مورد اندازه‌ ی بدن، اختلالات خوردن و رژیم گرفتن به وجود آمده است. روزنامه‌ها، فیلم‌های تصویری و تلویزیون افراد جوان را با برنامه‌های ورزشی و رژیمی بمباران می‌کنند، این نگرانی‌ها قبلا در میان نوجوانان و بزرگسالان جوان شیوع داشتند، ولی اکنون در میان خردسالان نیز روزبه‌روز رواج بیشتری پیدا می‌کنند.

یافته‌های مطالعات انجام شده ما را به سوی این نتیجه‌گیری هدایت می‌کنند که انگیزه برای رژیم چندان ربطی به وزن واقعی فرد ندارد بلکه درک فرد از شکل بدنش و نگرش‌های منفی او نسبت به برخی از ساختارهای آن در تصمیمش برای کاهش میزان غذای مصرفی نقش اصلی را ایفا می‌کند. درک فرد از بدنش از اندازه‌ی واقعی بدن او اهمیت بیشتری دارد که در مطالعات انجام شده روی عزت نفس کودکان به وضوح نشان داده شده است.

در گستره‌ی سنی ۳ تا ۱۲ سال عدم همبستگی وزن واقعی بدن به عزت نفس کودک به اثبات رسیده است. در واقع، درک کودک از خودش به عنوان فردی چاق، وجود احساسات منفی درباره‌ی وضعیت ظاهری یا اعتقاد آن موضوع که والدین احساساتی منفی نسبت به اندازه‌ی بدن او دارند، عوامل پیش‌بینی کنند‌ه‌ی عزت نفس پایین در کودکان هستند. کلیشه‌ی فرهنگی «چاقی بد است» به رغم ساختار بدن خود کودک، در میان هر دو جنس، نفوذ کرده است.

کودکان چاق هنگام شیرخواری زیبا به نظر می‌رسند ولی وقتی بزرگ‌تر می‌شوند احساس بدنی نسبت به خود پیدا می‌کنند. والدین نباید فرزندان چاق خود را تحت رژیم‌های سخت قرار دهند، چون گرچه ممکن است در ابتدا وزن از دست بدهند، ولی این کاهش وزن دائمی نیست. از دو راه می‌توان به کودکان کمک کرد تا وزن خود را کاهش دهند.

۲ راه اصلی برای کاهش وزن کودکان
۲ راه اصلی برای کاهش وزن کودکان

راه نخست آن است که به آن‌ها کمک کنیم عادت‌های غذایی خود را به تدریج تغییر دهند؛ برای مثال، از نگهداری خوراکی مضر در خانه پرهیز و غذاهای سالم برای آنان تهیه کنیم.

راه دوم آن است که فعالیت فیزیکی کودکان را افزایش دهیم تا کالری بیشتری بسوزانند. علاوه بر این، والدین هم می‌توانند کنار فرزندان خود ورزش کنند تا هم الگوی نقش درستی را در پیش روی آنان نهاده باشند و هم خود لذت ببرند. آن‌ها همچنین، می‌توانند فرزندان‌شان را تشویق کنند تا از ساعت‌های تماشای تلویزیون خود بکاهند. قبل از اینکه فرزندان عازم مدرسه شوند باید صبحانه خوبی میل کنند در این صورت، رفتار بهتر و بی‌قراری کمتر، دقت و سازگاری بیشتری خواهند داشت و یادگیری‌شان بالاتر می‌رود. مصرف ناکافی مواد غذایی شامل پروتئین، کالری، ویتامین و مواد معدنی، که کودک برای نمو و حفظ سلامت خود به آن‌ها نیازمند است، از عوامل سوءتغذیه است.