یک متخصص تغذیه گفت: کودکان مبتلا به کم‌خونی یادگیری کمتری دارند و ضریب هوشی این کودکان ۵ تا ۱۰ درجه کمتر از حد طبیعی برآورد شده است.
تغذیه صحیح با تأمین منابع مورد نیاز رشد و نمو کودکان از طریق ریزمغذی‌ها و اثرات مهمی در توانمندی ذهنی کودکان دارد. توانمندی ذهنی نیز تأثیر زیادی بر چگونگی یادگیری و کسب و بکارگیری مهارت‌های آموزش داده شده دارد.

وی گفت: مطالعات مختلفی در دنیا نشان داده است که سوء تغذیه میزان یادگیری کودکان در مدرسه و موفقیت‌های بعدی آن‌ها را در طول دوران زندگی تحت تأثیر قرار می‌دهد و ضریب هوشی کودکانی که در ۲ سالگی مبتلا به سوء تغذیه پروتئین‌ و انرژی و کوتاه قدی شدید بوده‌اند در مقایسه با کودکان طبیعی سنین ۸ تا ۱۱ ساله، ۱۱ امتیاز کمتر بوده است.

درمان فقر آهن در کودکان، کاهش ضریب هوشی
درمان فقر آهن در کودکان، کاهش ضریب هوشی

این متخصص تغذیه اضافه کرد: کمبود برخی از ریزمغذی‌ها بر توانایی ذهنی مؤثر است از جمله کمبود آهن می‌تواند در تمام مراحل زندگی سبب کاهش قدرت ادراک و یادگیری شود. کودکان مبتلا به کم خونی در مدرسه یادگیری کمتری دارند و ضریب هوشی این کودکان ۵ تا ۱۰ امتیاز کمتر از حد طبیعی برآور شده است.

صفوی افزود: کمبود “ید ” نیز باعث کاهش آموزش پذیری، فراگیری کودکان شده و ضریب هوشی آن‌ها را به میزان ۵/۱۳ امتیاز کم می‌کند که در این مورد هزینه‌های صرف شده برای جبران اختلال یادگیری مؤثر نبوده و به هدر می‌رود.

این متخصص تغذیه اضافه می‌کند: مطالعات دهه اخیر نشان داده که نخوردن صبحانه می‌تواند اثرات منفی بر یادگیری داشته باشد و در شرایط طبیعی ناشتایی (کوتاه‌مدت) مکانیسم هموستاتیک گلوکز خون را در سطحی ثابت نگه می‌دارد تا بر عملکرد طبیعی مغز لطمه وارد نشود و اگر مدت زمان ناشتایی طولانی‌تر باشد، نگهداری قند خون در سطحی که مغز قادر به فعالیت طبیعی خود باشد، دشوارتر شده و یادگیری و تمرکز حواس مختل می‌شود.

صفوی افزود: بررسی‌های اخیر نشان داده است که حفظ قند خون در محدوده طبیعی باعث بهبود عملکرد مغز و یادگیری کودکان مدرسه‌ای می‌شود. یکی از دلایل افزایش یادگیری، ساخته شدن “استیل کولین ” است که نقش آن در تقویت حافظه به اثبات رسیده است. کودکانی که از خوردن صبحانه امتناع می‌کنند در انجام تکالیف ریاضی کارایی کمتری دارند و قدرت خلاقیت و ابتکار آن‌ها کاهش می‌یابد.

وی می‌گوید: کودکان در سنین مدرسه علاوه بر ۳ وعده اصلی غذایی به میان وعده نیز نیاز دارند. در این سنین، کودکان باید هر ۴ تا ۶ ساعت برای نگهداشتن غلظت قند خون در حد طبیعی، غذا بخورد تا فعالیت سیستم عصبی و عملکرد مغز در حد مطلوب باقی بماند.

این متخصص تغذیه گفت: کبد که مسئول ذخیره گلوکز به صورت گلیکوژن و آزادسازی آن به خون در صورت نیاز است. در کودکان این سنین تنها برای حدود ۴ ساعت گلیکوژن ذخیره می‌کند بنابراین دانش‌آموزان در این سنین به خوردن غذا در وعده‌های بیشتر نیاز دارند و باید بین صبح تا ظهر و ظهر تا شب میان وعده مصرف کنند.

پاسخ دهید

نظر خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید