یکی از بزرگ ترین دغدغه های فکری اکثر والدینی که فرزندانشان محصل و دانش آموز می باشند انجام تکالیف مدرسه می باشد. معمولا روش های درستی توسط والدین برای کمک به فرزند در انجام تکلیف مدرسه، انتخاب نمی شود. مطمئنا فرزندان به همراهی و همکاری و کمک برای انجام تکالیف مدرسه نیاز دارند. ولی انتخاب روش صحیح حتما در آینده تحصیلی او تاثیر بسیاری دارد.

دانشمندان و محققان معتقدند که نباید برای بچه ها زمان و مکان برای انجام تکالیف مدرسه انتخاب کرد زیرا این کار باعث دلزده و خسته شدن آن ها می شود. به راحتی باید به فرزندان در هر سنی که باشند اجازه دهید که خودشان هر زمان که مشتاق به انجام تکالیف مدرسه هستند سراغ آن بروند و همچنین مکان.

بعد از مدتی آزاد بودن آن ها آن قدر مشتاق می شوند که خودشان برای انجام تکالیف مدرسه پیش قدم می شوند مثلا ممکن است فرزند شما روی تخت خواب خود یا پشت میز غذا خوری یا داخل اتاق نشیمن مشتاق به انجام تکالیف مدرسه باشد و شما نباید به هیچ عنوان مخالفت کنید. باید کاملا با او همکاری کنید تا بتواند در آرامش و اشتیاق به انجام تکالیف بپردازد.

چگونه در انجام تکالیف مدرسه به فرزندمان کمک کنیم؟
چگونه در انجام تکالیف مدرسه به فرزندمان کمک کنیم؟

قطعا میز تحریر و مطالعه مکان مناسب انجام تکالیف می باشد ولی در صورتی که فرزندتان مشتاق به انجام تکالیف در مکان های دیگر نباشد و ممکن است حتی شب را برای انجام تکالیف انتخاب کند که شما باید به نظر او احترام بگذارید و استقبال کنید و دائما متذکر نشوید که اکنون زمان مناسبی نیست.

انجام تکالیف مدرسه

زمان و مکان آزاد باعث می شود فرزندتان مشتاق و علاقه مند به انجام دادن تکالیف شود ولی سعی کنید قدم به قدم پیش روید و برای او قانون وضع کنید. مثلا بگویید ابتدا تکالیفت را انجام بده سپس تلویزیون تماشا کن.

در این روش ها شما به انجام تکالیف فرزند تان نظارت می کنید اما به طور نامحسوس. یعنی این که حضور و نظارت دارید ولی نباید فرزندتان زیاد متوجه نظارت شما شود. ظاهرا باید بی تفاوت باشید و اگر فرزندتان از شما طلب کمک کند باید هر بار زمان کم تری را برای کمک به او اختصاص دهید و از معلم او بخواهید هر روز از دانش آموزان بپرسد که چه کسانی بدون کمک پدر و مادر خود تکالیفشان را انجام داده اند؟ همین سوال باعث می شود آن ها کم تر روی کمک شما حساب کنند.

روش اول:

با معلم فرزند خود به طور منظم ارتباط داشته باشید و ضعف ها و اشکالات فرزند خود را از او بپرسید و در جریان کارهای فرزندتان باشید در این روش به راحتی می توانید با فرزندتان نیز ارتباط خوبی داشته باشید و او را تشویق کنید که بیشتر روی درس هایی که ضعف دارد کار کند.
از فرزند خود درخواست کنید آن درس را به شما توضیح دهد. همین تکرار باعث می شود اشکالات خود او نیز رفع شود و علاقه مند به انجام تکالیف آن درس شود.

روش دوم:

فرزند خود را مسئول انجام دادن تکالیف خودش کنید و به او آموزش دهید که انجام دادن تکالیف و نگه داری از آن ها به عهده ی خود اوست او باید بداند که تکالیف علاوه بر صحیح و کامل انجام داده شدن، باید تمیز باشند و مرتب. بنابراین فرزند شما باید یاد بگیرد که همه جوره مسئول تکالیفش می باشد.

روش سوم:

آرام باشید و آرامش ایجاد کنید زیرا ممکن است فرزندتان در حین انجام تکالیف خسته شود یا گریه کند و فریاد بکشد و یا بخواهد با زورگویی از انجام دادن تکالیفش امتناع کند. او در این لحظه نیاز به آغوش شما دارد. باید او را در آغوش بگیرید و به او دل گرمی بدهید و بگویید که اصلا نیازی نیست تکالیفت را انجام دهی و می توانی فردا یا روزهای دیگر انجام دهی و برای معلم او نامه بنویسید و از او بخواهید که فرزند تان را سرزنش یا تنبیه نکند.

با این کار کودک شما از انجام تکالیف دل آزرده و خسته نمی شود و ممکن است ساعتی بعد یا روز بعد حتی با اشتیاق بیشتر تکالیفش را انجام دهد. پس این کار شما کمک بزرگی به او می کند.

2 نظرات

پاسخ دهید

نظر خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید