چرا رفتار برخی بچه ها خیلی آزار دهنده است؟ اگر این سوال ذهن شما را هم به خود مشغول کرده است، بدانید که تنها نیستید. کودکان ناسازگار می توانند والدین را دچار استرس کنند.

ناهنجاری های رایج رفتاری در کودکان - قسمت ششم (مدیریت رفتار)
ناهنجاری های رایج رفتاری در کودکان – قسمت ششم (مدیریت رفتار)

ما چند ترفند را که می تواند به شما در مدیریت رفتار بد کودکان کمک کند، معرفی می کنیم :

– واکنش نشان ندهید. وقتی این کار را می کنید، رفتار بد فرزندتان را با رفتار بد دیگری پاسخ می دهید، در واقع او را تشویق می کنید.

– مثبت فکر کنید. هنگامی که تلقی شما از رفتار فرزندتان یک مشکل بزرگ باشد، نمی توانید راه های موثری برای مقابله با رفتار او  را پیدا کنید. در عوض بر تصحیح رفتار او تمرکز کنید.

– در واکنش به رفتار فرزندتان ثابت قدم باشید. مهمتر، به قوانین کلی خانه پایبند باشید. پاسخهای مشابه ای به رفتار آنها بدهید، و در نهایت، آنها آن روال را دریافت خواهند کرد.

– گفتنی است، گاهی اوقات قوانین را تغییر دهید تا عادت های قدیمی خوب را که ممکن است از دست داده باشید، بازیابید. به عنوان مثال، کاهش زمان دیدن تلویزیون، بازی ویدئویی و یا فعالیت های دیگر برای تامین مزایای کودک خوب است.

– یک الگو باشید. رفتار بد خود را تغییر دهید تا رفتار بچه هایتان تغییر کند. کودکان در تمام سنین با مشاهدات یاد می گیرند و از شما تقلید می کنند زیرا تصور می کنند که پدر و مادرشان بهترین ها را دارند.

– انضباط لازم است، اما تنها زمانی موثر است که موجه باشد. قبل از تعیین عواقب ناشی از سوء رفتار فرزندانتان باید به خوبی به آن فکر کنید.

– آسوده باشید. در مورد فریادهای معمول، استدلال ها و اعتراضات بیش از حد نگران نباشید. خارج شدن از قوانین یک بار و در یک لحظه، صدمه ای به کلیت آن نمی زند.

– از الگوها و جداول رفتار فرزند و یا الگوهای پاداش برای پیگیری الگوهای رفتار فرزندتان استفاده کنید. شما می توانید یکی از آن جداول را برای رفتار خاص یا رفتارهای مختلف فرزندتان ایجاد کنید. شما همچنین می توانید یک جدول از رفتارهای خوب داشته باشید که شامل جزئیاتی مانند “با تشکر از شما و لطفاً”، “کمک به مادر در کارهای روزمره”، “منتظر نوبت برای صحبت” و غیره باشد.

ناهنجاری های رایج رفتاری در کودکان - قسمت ششم (مدیریت رفتار)
ناهنجاری های رایج رفتاری در کودکان – قسمت ششم (مدیریت رفتار)

مدیریت رفتار کودکان مبتلا به ناهنجاریهای رفتاری

یک راه بسیار موثر برای مقابله با مشکلات رفتاری در کودکان، به خصوص کودکان نوپا، سرگرمی ها است. چندین فعالیت وجود دارد که می توانید آن را امتحان کنید و در ادامه چند مورد که فکر می کنیم برایتان بیشتر مفید خواهد بود، ذکر شده است.

– شاید ورزش و فعالیتهای جسمانی بهترین روش برای مهار آنها باشد. هنگامی که کودک شما هیجان زده یا عصبانی می شود، به بازی گرفتن آنها در خارج از خانه می تواند به کاهش انرژی آنها کمک کند. اگر انرژی کودک به درستی آزاد نشود، آنها تمایل دارند به شیوه ای که خود می شناسند و بعضاً با رفتاری مخرب، آن را آزاد کنند.

– نقش بازی کردن (شخصیتهای معروف) یک فعالیت بسیار عالی است که می تواند بچه هایتان را در کنترل خشونت آموزش دهد. یکی از عواملی که بر رفتار کودکان تاثیر می گذارد عدم کنترل خود است.

– از فرزند خود بخواهید که کتاب یا آنچه را که نوشته اید، بخواند. شما می توانید این کار را در هنگام خواب انجام دهید، زمانی که هنوز هم پر از انرژی است و نیاز به عملی برای آرامش و استراحت دارد.

– داستان گویی یکی دیگر از فعالیت هایی است که تصوراتشان را در بر می گیرد و به آنها اجازه می دهد از انرژی خود به نحوی مثبت استفاده کنند. این فعالیت همچنین به شما کمک می کند نقشی از خود را در زمینه ذهنی آنها تصویر کنید.

– بازی ها و کتاب های مناسب کودکانه را انتخاب کنید که می تواند بچه ها را درباره کارهای خوب مانند مهربانی، به اشتراک گذاری، صبر و سخنان خوب گفتن به دیگران آموزش دهد. وقتی آنها یاد می گیرند که با چیزهای خوب می توانند پاداش بگیرند، بدی نخواهند کرد.
اشتباه کردن حق طبیعی کودک است. سعی نکنید آن را با قوانین انضباطی خود مجازات کنید. اما اگر مشکلات رفتاری مداوم و شدید را در کودک خود مشاهده کنید، باید اقدامات لازم را انجام دهید و اگر فکر می کنید وضعیت از دست شما خارج شده است، به یک متخصص کودک، درمانگر یا مشاور مراجعه کنید.

به یاد داشته باشید قبل از اینکه فرزندتان را بد بدانید، سعی کنید رفتار کودک را برای تعیین علت ریشه ای درک کنید. با رویکرد مناسب و کمک حرفه ای، مسائل رفتاری مناسب در کودکان می تواند تثبیت شود. در آخر، شما می خواهید فرزندتان به یک فرد دوست داشتنی، مهربان، هوشمند و منطقی تبدیل شود، پس در راه شناخت او و درک رفتارش کوتاهی نکنید.