درباره کتاب هارولد و مداد شمعی بنفش: یک شب هارولد تصمیم می گیرد زیر نور ماه قدم بزند. ماه در آسمان نیست اما هارولد ماه لازم دارد تا زیر نورش راه برود، یک جاده ی مستقیم لازم دارد تا قدم بزند و گم نشود و هیچ کدام از این ها وجود ندارند. او مداد شمعی بنفش اش را همراه دارد. بنابرین جاده، جنگل، دریا و حتی اژدها را خودش می کشد و داستان او این گونه شکل می گیرد.

داستان هارولد و مداد شمعی بنفش یک داستان از مجموعه ی ۶ جلدی قصه های هارولد برای دبستانی هاست که یک داستان فانتزی تصویری است. شخصیت اصلی پسر کوچکی است به نام هارولد که خودش دنیای داستانش را خلق می کند. او داستان را با تصویر می کشد و می سازد. این سازندگی با تخیل آغاز می شود و با بازی استمرار پیدا می کند. داستان مانند یک نمایش است که پسری کوچک آن را با کمک تصاویری ساده و کودکانه می نویسد. روشی که نویسنده برای نوشتن داستانش انتخاب کرده خلاقانه و ابتکاری است و در خلاق کردن کودکان موثر است و به بچه ها می آموزد که با کشیدن تصویر به راحتی می توانند داستان بنویسند.

مشخصات کتاب هارولد و مداد شمعی بنفش

معرفی کتاب هارولد و مداد شمعی بنفش
معرفی کتاب هارولد و مداد شمعی بنفش

نویسنده: جانسون کراکت

مترجم: فاطمه حجوانی

گروه سنی: ۷ تا ۹ سال

ناشران: قدیانی

سال نشر: ۱۳۹۰

 

 

 

مجموعه ی هارولد، از کلاسیک های ادبیات کودک جهان است که در سال  ۱۹۵۵ نوشته شده است. از آن، فیلم، تئاتر، سریال تلویزیونی، انیمیشن و بازی رایانه ای تهیه شده و هم چنین در برنامه های درسی آموزش هنر استفاده می شود. کودکان دیروز و امروز و فردا و آدم بزرگ هایی که کودک درون شان زنده است، دنیای هارولد را دوست دارند، از آن لذت می برند، شگفت زده می شوند و تخیل شان گسترش می یابد.

کاربردها و فعالیت ها

 ساختن تابلوی قصه گویی

برای کودکان پیش دبستانی و کلاس اول دبستان

هدف: در این فعالیت گروهی، کودکان مانند هارولد با کشیدن تصویر داستان و با مشکلاتی که برایشان پیش می آیند، دست و پنجه نرم می کند.

 مرحله ی آمادگی: با دانش آموزان به یک گردش خارج از کلاس بروید. با دقت به درخت ها، گیاهان، سنگ ها و هر چیزی که در مسیرتان است، نگاه کنید. به آن ها کمک کنید به شکل هر چیز توجه کنند. برای نمونه، به خط های مستقیمی که تنه ی یک درخت را می سازند یا به شکل های دایره وار سنگ ها، شکل های سه گوش و دندانه دار (زیگ زاگ) گل ها یا برگ های روی زمین یا کوه ها اشاره کنید.

آن چه نیاز دارید:

  • یک رول کاغذ با پهنای دست کم ۵۰ سانتی متر و درازای کافی برای هر نفر تقریبا ۷۰ سانتی متر
  •  نوار چسب
  • چند مداد شمعی بنفش
  •  کاغذ را روی دیوار سراسر کلاس بچسبانید. کاغذ باید هم سطح با دید کودکان نصب شود.

به یکی از دانش آموزان یک مداد شمعی بنفش بدهید و از او بخواهید که از یک سوی دیوار نقاشی خود را آغاز کند. اجازه بدهید که مداد شمعی را در طول کاغذ به هر شکلی که دوست دارد حرکت دهد. با دانش آموزان درباره ی این که این خط ها می توانند شبیه به چه چیزی باشند، حرف بزنید (رشته کوه، رودخانه، بزرگ راه…). سپس مداد شمعی را به دانش آموزان دیگر بدهید و از هر یک از آن ها بخواهید چیزهایی به تصویر اضافه کند.

سپس، از آن ها بخواهید داستانی بر پایه ی تصویری که کشیده اند، بگویند. هم چنان که داستان گسترش پیدا می کند، آن را بنویسند و هر کجا که امکان دارد به جای واژه از تصویر استفاده کنند. به شکل گروهی کار کنید. طرح ها را با هم ترکیب، و آن ها را در آغاز، میانه و پایان تنظیم کنید. درونمایه داستان های هارولد این است که چگونه می توان مشکلات را با پایداری و خلاقیت حل کرد. دانش آموزان را به طور غیر مستقیم هدایت کنید تا در داستان هایشان درون مایه ای همانند داستان های هارولد بپرورانند.

  به دنبال کتاب مناسب برای گروه سنی متناسب کودکتان هستید؟ بخش معرفی کتاب سایت سرسره را دنبال کنید…

[irp posts=”17279″ name=”معرفی کتاب کریسمس سبز”]