والدین چه کنند؟

والدین باید در مورد تلویزیون با بچه ها صحبت کنند. اگر می خواهید فرزندانتان را از تأثیرات مخرب تلویزیون محافظت کنید، این چیزی است که می توانید انجام دهید.

۱۲ مورد از مضرات و فواید تلویزیون برای کودکان (قسمت دوم)
۱۲ مورد از مضرات و فواید تلویزیون برای کودکان (قسمت دوم)

۱- برنامه های تلویزیونی مناسب را انتخاب کنید

– محتوای نمایش باید برای سن کودک شما مناسب باشد. تحقیق درباره انتخاب آنها نیز بر عهده شماست.
– برنامه های با مدت کوتاه تر را انتخاب کنید. برنامه های بلندمدت می تواند اعتیادآور باشد.
– انرژی و سرعت برنامه را بررسی کنید، زیرا نمی خواهید بچه هایتان قبل از رفتن به رختخواب، یک نمایش پر انرژی را تماشا کنند.
– اجازه ندهید که آنها تبلیغات را تماشا کنند. کودکان و نوجوانان ساده لوح هستند و آگهی های بازرگانی می توانند مخرب باشند، زیرا هدف اصلی آنها فروش محصولات با متقاعد کردن مخاطبان و جلب اعتماد آنها به چیزی است که درست نیست.
– آنها را تشویق کنید تا برنامه های آموزشی را تماشا کنند.

۲- محدود کردن زمان تلویزیون برای کودکان

میانگین تماشای تلویزیون برای اطفال بین دو تا پنج سال به طور متوسط ۳۲ ساعت در هر هفته و افراد بین شش تا ۱۱ سال ۲۸ ساعت در هفته است. اعداد در حال افزایش است. مطمئناً می توانید آنها را در خانه محدود کنید. اما چطور؟

– اجازه ندهید بچه هایتان تلویزیون را در حالی که در حال خوردن هستند تماشا کنند.

– تلویزیون را از اتاق خواب بردارید: تلویزیون در اتاق خواب یک ایده بد است، مخصوصا برای بچه ها، چون قرار گرفتن در معرض نمایش طولانی مدت می تواند عادت های خواب را تحت تاثیر قرار دهد.

– تلویزیون نگهدار یک بچه نیست، والدین بعضی مواقع از تلویزیون به عنوان یک مهد کودک، زمانی که می خواهند کاری را بدون مزاحمت بچه ها انجام دهند،استفاده می کنند. وقتی مشغول هستید، ممکن است قادر به نظارت بر آنچه بچه ها در حال تماشای آن هستند نباشید و خطر محتوای نامناسب را متوجه نشوید.

– تلویزیون را در پس زمینه کارهایتان روشن نکنید، معمولاً هنگامی که شما در آشپزخانه مشغولید یا کار خانه را انجام می دهید، تلویزیون روشن است. این فقط توجه فرزند را به یک جعبه بی خاصیت معطوف می کند. تلویزیون را روشن نکنید، مگر اینکه بخواهید چیزی را تماشا کنید.
– قوانین تلویزیون را برای روزهای مدرسه تنظیم کنید: زمانهای خاص تلویزیونی برای بچه ها برای روزهای هفته و تعطیلات تعیین کنید و به آنها پایبند باشید. این امر مانع از تماشای بیش از حد تلویزیون در هر روز خاص خواهد شد.

۳- دیدن تلویزیون را یک فعالیت خانوادگی تلقی کنید

به جای یک وسیله برای گذراندن وقت، تماشای تلویزیون را به عنوان یک فعالیت سرگرم کننده خانوادگی در نظر بگیرید. این باعث می شود که کودکان شما هنگامی که حوصله ندارند و یا تنها در خانه هستند، از دیدن آن اجتناب کنند.

۱۲ مورد از مضرات و فواید تلویزیون برای کودکان (قسمت دوم)
۱۲ مورد از مضرات و فواید تلویزیون برای کودکان (قسمت دوم)

سوالات متداول

۱) چگونه تلویزیون بر رشد کودک تاثیر می گذارد؟

همانطور که قبلا ذکر شد، تلویزیون بر رشد مغز کودک و بر رفتار آنها تأثیر می گذارد و می تواند فعالیت بدنی، تعامل اجتماعی و همچنین توسعه شناختی در برخی موارد را محدود کند.

۲) آیا بچه ها و کودکان نوپا می توانند تلویزیون تماشا کنند؟

کارشناسان توصیه می کنند که کودکان زیر دو سال نباید در معرض تلویزیون قرار بگیرند، زیرا این امر می تواند به رشد شناختی، اجتماعی و جسمی آنها آسیب برساند. صرفاً به این دلیل که این نمایش برای نوزادان و کودکان طراحی شده است، لزوماً به این معنا نیست که برای آنها مناسب هم هست.

۳) خشونت رسانه چیست؟۱۶

خشونت های رسانه ای، تصویری از رفتار خشونت آمیز و تهاجمی در روی صفحه نمایش برای هدف سرگرمی است که معمولاً توسط یک شخص هدایت می شود.
تلویزیون می تواند برای کودکان شما هم مفید باشد و هم بد. به خاطر داشته باشید که تلویزیون به خودی خود مضر نیست اما هنگامی که کودکان را در معرض آن قرار می دهید، می تواند اینگونه نیز باشد.

پاسخ دهید

نظر خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید