بسته به روزی که سپری کردید، سر و کله ای که با بچه ها زدید و فعالیت های روزانه ای که داشته اید، زمان خواب ممکن است عصبی و یا آرام باشید. در خانه، خواباندن بچه ها و سپس خوابیدن کار آسانی نیست، بنابراین ما همیشه به دنبال روش هایی هستیم که بتوانیم خواب راحت تری داشته باشیم.

در شب هایی که زمان زیادی را در خانه بوده ایم و فعالیت های آرامی را پشت سر گذاشته ایم، خواب خیلی راحت تر و دلچسب تر می شود. ولی در مورد هر کودکان باید دانست آنچه که برای آرام کردنشان کار می کند، متفاوت است.

فعالیت های آرام بخش برای خواب کودکان
فعالیت های آرام بخش برای خواب کودکان

در اینجا به ۱۰ فعالیت آرام بخش برای خواب کودکان می پردازیم:

۱- خواندن مشارکتی کتاب های مورد علاقه

کتابها ابزاری قدرتمند برای ارتباط و آرامش هستند. تصاویر شگفت انگیز و حیوانات زیادی در کتاب وجود دارد، بنابراین کودک نوپا وقتی در حال خواندن است، احساسی فوق العاده دارد.

۲- پازل

پازل درست کردن هر چند که به نظر می رسد ذهن را مشغول و درگیر می کند، اما در واقع یک نوع استراحت ذهنی است. پازل می تواند صبر در خلق و خوی شما را افزایش دهد، ضربان قلب و فشار خون شما را کاهش و به ما اجازه می دهد تا آزاد از استرس به استراحت ذهنی بپردازیم!

۳- ساخت بلوک

کودکان عاشق ساختن بلوک های چوبی و کارتنی قبل از خوابند. همکاری با هم، در حال صحبت کردن در مورد روز و به اشتراک گذاری ایده ها سرگرمی بسیار لذت بخشی برای آنهاست .

۴- صحبت کردن روی بالش

بچه ها دوست دارند در حالیکه سر به بالش می گذارند، در مورد روز خود صحبت کنند. داشتن یک زمان مشخص برای انجام این کار هر روز می تواند هر گونه اضطراب در زمان خواب را کاهش دهد.

۵- رنگ آمیزی

فعالیت های ساده ای از قبیل علامت گذاری روی کاغذ و رنگ آمیزی می تواند باعث کاهش فعالیت مغز فرزند شما در طول روز شود.

۶- بازی با خمیر، اسلایم و …

فعالیت های لمسی و حسی مانند بازی با خمیر هم در هنگام خواب، به لحاظ آرامش ذهنی عالی هستند!

۷- بازیهای حسی

دیگر فعالیت های حسی دارای نوسان یا چرخش هم می توانند آرامش بخش باشند، مانند صندلی چرخان یا صندلی تابی. همچنین یک بالن پر از توپ و یا دیگر اشیاء و یا حتی شن و ماسه و برنج و حبوبات می تواند برای برخی از کودکان مفید باشد!

۸-حمام آب گرم

آب بازی دارای یک اثر آرام بخش برای بچه هاست. بچه ها هر زمانی را که در حمام آب گرم و با بازی کردن با اسباب بازی هایشان بگذرانند، شادتر هستند.

۹- تمرین و ورزش

وجود برخی فعالیتهای فیزیکی و متعاقباً خستگی ناشی از آن، به آرام خوابیدن بسیاری از بچه ها کمک می کند. اما بعضی از بچه ها نیز با تمرین و ورزش پر انرژی تر می شوند، بنابراین شما باید بچه های خود را در این زمینه خوب بشناسید و بدانید که برای آنها باید چه کار کنید.

۱۰- گوش دادن به موسیقی

موسیقی های آرام بخش و بی کلام و مناسب حال فرزندان یکی دیگر از راههای تقویت آرامش تا مرز رسیدن به خواب است و به غیر از این کارکرد، اثرات آموزشی پربار دیگری هم دارد.