کودکان نوپا و پیش از دبستان به ۱۱ تا ۱۴ ساعت خواب در هر ۲۴ ساعت نیاز دارند، شامل خواب شبانه و خواب نیمروز.
نخوابیدن کودک ممکن است علل و عوامل متفاوتی داشته باشد که در این مقاله به تعدادی از علل شایع بی خوابی کودک می پردازیم:

علل شایع بی خوابی کودک
علل شایع بی خوابی کودک

معرفی تعدادی از علل شایع بی خوابی کودک

او بسیار کوچک است!

تعداد کمی از کودکان کل شب میخوابند. در واقع کودکان در دو ماه اول به طور متناوب در زمانهای تصادفی به مدت ۱۲ تا ۱۸ ساعت در ۲۴ ساعت میخوابند؛ به طور متناوب بدین معنا است که کودک بارها از خواب بیدار شده و مجدد میخوابد. بیشتر کودکان زمانیکه به ۹ ماهگی میرسند کل شب را میخوابند. حتی بعد از این «شب» برای آنها به معنای تنها ۵ تا ۶ ساعت میباشد.

کمک پدر و مادر

زمانیکه کودک خواب آلود است او را در تختخواب گذاشته اما صدایی برای خوابیدنش در نیاورید. رفته رفته او خود تبدیل به یک لالایی خوان مستقل میشود بدین معنا که بدون نیاز به کمک شما خواهد خوابید، حتی اگر در اواسط شب بیدار شود.

کودک بیش از حد خسته است

کودکان نوپا و پیش از دبستان به ۱۱ تا ۱۴ ساعت خواب در هر ۲۴ ساعت نیاز دارند، شامل خواب شبانه و خواب نیمروز. برنامه بسیار حائز اهمیت و کلیدی است، بنابراین زمانهای منظمی برای وقت خواب، بیدار شدن، خواب نیمروز، وعده های غذایی، و بازی تنظیم کنید.

وحشت جدایی

با آهسته صحبت کردن و یا ماساژ دادن کودک او را آرام کنید اما با خوراکی دادن یا بغل کردن کودک شکل جایزه یا پاداش به عملکردتان ندهید. یک چراغ خواب میتواند در آسودگی کودکی که از تاریکی میترسد کمک کننده باشد.

نداشتن برنامه خواب

انجام کارهای مشابه و مشخصی قبل از زمان خواب به کودک کمک میکند تا متوجه زمان خواب شود. یک برنامه خواب تعیین نمایید. بهعنوان مثال هر شب کودک دوش میگیرد، به داستانی که پدر یا مادر برایش میخواند گوش میدهد، یک میان وعده کوچک قبل از خواب میخورد، و بعد وقت خاموشی است. یک برنامه مشابه را هر شب تکرار کنید و همواره برنامه را در اتاق کودک به اتمام برسانید. بهتر است که برنامه زودهنگام، و از ۴ ماهگی شروع شود.

وقت کـُشی زمان خواب از سوی کودک

برخی کودکان وقت خواب را به تاخیر میاندازند. آنها دلایلی برای بیدار ماندن درست میکنند و یا تقاضای داستان بیشتر، یک لیوان آب، و یا درخواست رفتن به دستشویی میکنند. برای پاسخ به اتاق کودک بروید، مهربان و راسخ باشید. هر بار مراجعات خود را کوتاهتر کنید. کودک را متوجه کنید که به واقع وقت خواب است.

نداشتن خواب نیمروز به میزان کافی

چنانچه کودک خوابآلود یا بدخواب است، اجازه خواب نیمروز را به او بدهید، البته تا زمانیکه خیلی به خواب شب نزدیک نباشد.

آپنه انسدادی

از هر ۱۰۰ کودک یک نفر مبتلا به آپنه انسدادی است و بین سنین ۳ تا ۷ سالگی، زمانی که لوزهها در بزرگترین حالت خود هستند، معمولتر میباشد. درمان این حالت شامل عمل جراحی و یا پوشیدن ماسک بینی در هنگام خواب کودک است.

خروپف کردن

اگر خواب آنها مناسب باشد، متخصص اطفال شما احتمالا خروپف را درمان نمیکند. اما اگر کودک شما خوب نمیخوابد، به علت مشکلات خروپف کردن و تنفسی به متخصص اطفال مراجعه کنید.

خوابهای بد

کودک خود را بعد از خوابهای بد آرام کنید. مطمئن شوید که او به اندازه کافی خوابیده است و آرامش معمولی در زمان خواب دارد. اگر خوابهای بد کودکان متوقف نشدند، با متخصص اطفال آنها مشاوره کنید.

راه رفتن هنگام خواب

کودکی که در هنگام خواب راه میرود را بیدار نکنید. شما ممکن است او را بترسانید، به آرامی او را به سمت تخت راهنمایی کنید. محلهایی که او ممکن است در خانه راه برود را امن کنید: درها را قفل کنید و یکسری موانع بیخطر در نزدیکی راه پله ها قرار دهید.

علل شایع بی خوابی کودک
علل شایع بی خوابی کودک

برخی مشکلات سلامتی

برخی از مشکلهای سلامتی میتوانند از علل شایع بی خوابی کودک شوند. گرفتگی بینی ناشی از آلرژیها، سرماخوردگی و آسم میتوانند نفس کشیدن را برای کودکان سخت کنند. در کودکان، کولیک، رفلاکس (بازگشت اسید معده)، گوش درد و درد ناشی از رویش دندانها نیز میتواند مانع یک خواب مناسب شود. متخصص اطفال کودک شما میتواند در این مورد به شما کمک نماید.

داروها

با متخصص اطفال صحبت کنید تا در مورد تغییر دارو، تغییر مقدار مصرفی آن و یا زمان مصرف دارو به شما کمک کند. هرگز این تغییرات را بدون مشورت با پزشک انجام ندهید.

اتاق نامناسب برای خواب

یکی از علل شایع بی خوابی کودک اتاق نامناسب است. اتاق خواب باید آرام و ساکت باشد. اگر کودک شما صدای تلویزیون یا افراد دیگری که در اتاقهای دیگر صحبت میکنند می شنود، درب اتاق را ببندید.

نادیده گرفتن نشانه های خستگی

مطمئن شوید که کودکتان خواب کافی داشته باشد. کودکان ۵ تا ۱۰ ساله به حداقل ۱۰ساعت خواب در شب نیاز دارند.

وجود صفحه نمایش در اتاق خواب

تلفن، کامپیوتر، بازی های ویدئویی و تلویزیون را از اتاق خواب کودک خارج کنید. آنها را قبل از زمان خواب خاموش کنید. حتی بچه های بزرگتر نیز به یک آرامش برای به خواب رفتن نیاز دارند.

استرس

استرس میتواند یکی از علل شایع بی خوابی کودک باشد . به آرامش آنها با نفس عمیق کشیدن، یک دوش آب گرم و یک محیط آرام در هنگام خواب کمک کنید.

ساعت بیولوژیک نوجوان

به نوجوان خود اجازه دهید اگر میتواند تکلیف های خود را شبها انجام داده و دیرتر بخوابد. نوجوانان به حداقل ۸ ساعت و نیم خواب در طول شبانه روز نیاز دارند.

نبود خرس عروسکی

گاهی اوقات حضور وسایل خاصی میتواند به خواب کودکان کوچک کمک کند. عروسکها به ویژه خرس عروسکی که در بین کودکان طرفداران زیادی هم دارد، موثرترین وسایل ذکر شده هستند.