آروغ گرفتن نوزاد از جمله موضوعاتی است که برای والدین جوان هم جالب است و هم در برخی موارد نگران کننده. در اینجا به برخی سوالات شما در زمینه طریقه باد گلو گرفتن نوزاد پاسخ داده ایم. شیرخواران، هنگام مکیدن شیر، هوای زیادی میبلعند و با دست زدن به پشت آن ها به خالی شدن این هوا از درون معده کمک میکند. درواقع سیستم گوارش آنها هنوز کامل نشده و برای تخلیه هوا از معده به کمک والدین نیاز دارند. اگر فرزند شما زیاد بادگلو دارد شاید به این دلیل باشد که تند و با ولع شیر میخورد و در نتیجه هوای زیادی را همراه با شیر می بلعد.

طریقه باد گلو گرفتن نوزاد چرا خواباندن شیرخواری که آروغ نزده اشتباه است؟ شیرخواری که آروغن زده خوابی پریشان و ناآرام دارد و مدام بیدار میشود. برای اینکه فرزندتان راحت بخوابد کافی است چند دقیقه بعد از اتمام شیردهی او را در آغوش نگه دارید و آرام با او صحبت کنید یا صورتش را نوازش کنید یا تکان اش دهید تا در نهایت بادگلو بزند و آرام بخوابد.

چه مدت باید صبر کنیم تا شیرخوار آروغ بزند؟

حداکثر ۲۰ دقیقه بعد از پایان شیردهی. بهتر است قبل از این مدت شیرخوار را نخوابانید. بهتر است او را سردوش بگذارید یا اگر واقعا سرتان شلوغ است برای چند دقیقه ای او را به شکم بخوابانید. البته در این حالت باید مراقب او باشید. آیا آروغ نزدن مشکلی پیش می آورد؟ خیر. اگر شیرخوار شما بعد از شیرخوردن آروغ نزد به این معنی است که هوای زیادی در معده اش جمع نشده است. البته بهتر است قبل از خواباندن او بعد از شیرخوردن کمی او را سردوش خود نگه دارید.

طریقه باد گلو گرفتن نوزاد
طریقه باد گلو گرفتن نوزاد

چگونه متوجه شویم که شیرخوار به دلیل آروغ نزدن ناراحت است؟

مرتبا تکان خوردن، این طرف و آن طرف بردن سر و ناراحت بودن، نگرفتن دوباره سینه یا شیشه می تواند نشانه داشتن بادگلو باشد. در این شرایط او را بنشانید و با دست گردن او را نگه دارید و چند دقیقه ای صبر کنید. چه زمانی شیرخواران آروغ می زنند؟ این موضوع کاملا به فرزند شما بستگی دارد.اکثر شیرخواران بعد از خوردن کامل شیر بادگلو میزنند.برخی نیز وقتی دارند شیر میخورند بادگلو میزنند.البته مادر به راحتی میتواند متوجه این موضوع شود.

این کودکان سینه یا سر پستانک را با زبان پس میزنند و سرشان را به نشانه نخواستن شیر کج میکنند، شاید کمی نق بزنند و گریه کنند. در این حالت کمی صبر کنید، به آرامی فرزندتان را به حالت نشسته بگذارید و سرش را با گذاشتن دست زیر چانه اش بالا بیاورید تا راه تنفسی اش باز شود. میتوانید چند ضربه آرام نیز به کمر او بزنید.

چگونه به کودکانمان کمک کنیم آروغ بزنند؟

کافی است شیرخوار را روی دوش خود گذاشته و راه تنفسی اش را باز گذارید.برای اینکه شیرخوار راحت آروغ بزند باید کمر او کاملا صاف باشد و گردنش تکیه گاه داشته باشد. پیشنهاد میکنیم پارچه ای روی دوش خود بیندازید زیرا معمولا آروغ زدن با بالا آوردن کمی شیر همراه است. آیا شیرخواری که از سینه شیر میخورد هم آروغ می زند؟ شیرخوارانی که از سینه شیر میخورند در مقایسه با آن دسته که از شیشه شیر می خورند، کمتر باد گلو دارند.

در واقع وقتی شیرخواری درست مقابل سینه مادر قرار میگیرد و تمامی یا میزان زیادی از هاله قهوه ای سینه را به داخل دهان می کشد، هوای زیادی وارد معده او نمی شود. در حال حاضر بسیاری از تولیدکنندگان شیشه های شیر نیز تلاش میکنند سرشیشه هایی شبیه به سینه مادر بسازند، اما با این حال باز هم شیشه در مقایسه با سینه مادر سبب می شود هوای بیشتری به داخل معده شیرخوار وارد شود.

آیا شیرخواران یک آروغ میزنند یا چند تا؟

گاهی پیش میآید که بعد از شیرخوردن شیرخوار ۲ تا ۳ آروغ بزند. این موضوع به سرعت شیرخوردن، وضعیتی که در آن شیر خورده، میزان تکامل دستگاه گوارش و…بستگی دارد.