سرلاک چیست ؟ سرلاک غذای کمکی سالم و مناسبی برای کودکان است. سرلاک غذای کمکی است که متخصصان کودک استفاده از آن را با رعایت محدودیت ها و قوانین آن، برای رشد کودک موثر دانسته اند. در این مقاله ابتدا بررسی می کنیم انواع سرلاک نوزاد از چه موادی تشکیل شده است. سرلاک فقط محتوی برنج نیست.

سرلاک چیست و از چه چیزی تهیه میشود؟

برای اینکه بدانیم سرلاک چیست بهتر است در ابتدا بفهمیم مواد تشکیل دهنده آن چیست. از آنجا که سرلاک معمولا از برنج سفید تهیه می شود، مواد مغذی آنچنانی ندارد، در نتیجه آن را با افزودن ویتامین های مصنوعی مانند فروس سولفات (آهن)، فولیک اسید (ویتامین B9) و آسکوربیک اسید (ویتامین C) غنی می کنند. بعضی از تولیدکنندگان، سرلاک برنج ارگانیک عرضه می کنند که بهتر از سرلاک معمولی نیست.

سرلاک چیست ؛ غذای کمکی سالم و مناسب برای کودکان
سرلاک چیست ؛ غذای کمکی سالم و مناسب برای کودکان

ممکن است سرلاک کودک از برنج قهوه ای تهیه شود که طی مراحلی به صورت دانه دانه درآمده و در نتیجه سریع آماده می شود (و باعث افزایش قند خون می گردد) و برای کام نوزاد نرم است.

سرلاک را از چند ماهگی باید به کودک داد؟

اکثر متخصصان کودک توصیه می کنند سرلاک برنج را از حدود ۴ الی ۶ ماهگی به عنوان غذای اولیه شروع کنید. حتی بعضی از پزشکان استفاده از آن را زودتر توصیه می کنند چون به خواب کودک کمک می کند، البته در این مورد حتما باید با پزشک فرزندتان مشورت کنید.

مادران مقداری سرلاک برنج و شیر بچه را به شیشه شیر کودک اضافه می کنند تا کودک سیر شود و در طول شب راحت تر بخوابد. هر چند این مورد چندین مشکل دارد، حتی گربر (Gerber) که یکی از تولیدکنندگان معروف غذای کودک است با افزودن سرلاک برنج به شیر کودک مخالف است.