سکسکه نوزادان بامزه است اما گاهی اوقات با بالا و پایین پریدن آزار دهنده شکم همراه است و با صدای شیرین و کوتاه «هیک» از دهان نوزاد بیرون می آید.

در ادامه پیرامون این موضوعات مطالعه خواهید کرد: سکسکه چیست؟، چرا کودک دچار سکسکه می شود؟

سکسکه انقباض عضلانی یا ارتعاش غیر ارادی دیافراگم است. در واقع سکسکه عکس العملی غیر ارادی است که احتمالا با ریفلاکس نوزاد شیرخوار در ارتباط می باشد؛ بنابراین در رابطه با سکسکه ی نوزاد هیچ چیز غیرطبیعی یا مضری وجود ندارد.

دلایل سکسکه نوزادان چیست؟
دلایل سکسکه نوزادان چیست؟

همه کودکان دچار سکسکه نمی شوند، اما برای اکثر آن ها موضوع گاهی رخ می دهد. همه ما اکثرا مستعد این پدیده غیر عادی فیزیکی هستیم.

اگر کودک تان مستعد سکسکه است چند لحظه در مورد دانش ماورای آن فکر کنید و اینکه چه اقداماتی را باید انجام دهید و اگر در ارتباط با آن خطری وجود دارد از آن اطلاع پیدا کنید.

چرا کودک دچار سکسکه می شود؟

ابتدا باید آناتومی سکسکه را بشناسید، دیافراگم در سکسکه نقش اول را بازی می کند. دیافراگم عضله ای است که بین قفسه سینه و شکم و درست در بالای معده قرار دارد.

وقتی دیافراگم بالا می پرد یا سکسکه می کنید، تارهای صوتی به طور موقت بسته می شوند و صدای سکسکه شنیده می شود.

سکسکه ممکن است یک بار و یا به صورت ریتمیک و به مدت چند دقیقه اتفاق بیافتد، به ندرت پیش می آید که بیشتر از این ادامه پیدا کند و معمولا در بزرگسالان که مشکلات مرتبط با برخی بیماری ها دارند، ادامه دار است.

دلایل سکسکه نوزادان

سکسکه در نوزادان به دلایل مختلفی اتفاق می افتد، از جمله:

  • بعد از خوردن وعده غذایی زیاد
  • هیجان زدگی ناگهانی
  • بلعیدن مقدار زیادی هوا
  • تغییر ناگهانی دما
  • احساس خستگی
  • به ندرت، سکسکه ممکن است علامت سوء تغذیه باشد.

اگر کودک شما تحت عمل جراحی قرار بگیرد، سکسکه یکی از عوارض جزئی بیهوشی عمومی یا عمل جراحی اعضای شکم خواهد بود.