دلایل کودک برای دروغ گفتن اغلب به سن او مربوط میشود. CNN Health به نقل از دکتر الیزابت برگر میگوید:”کودک ۹ ساله اغلب به دلیل پیامدهای ناخوشایند و منفی از راست گفتن فرار می کند.”

همچنین یک نوجوان ممکن است دروغ بگوید تا از دیگران محافظت کند و از عواقب گفتن حقیقت فرار کند. متوقف کردن دروغ گویی کودکان زمان بر است اما ممکن است.

پله اول

الگوی خوبی برای فرزندتان باشید. وقتی او ۹ ساله است، باید بداند که دروغ گفتن اشتباه است.
اما شما ممکن است به طور غریزی به او یاد بدهید که دروغ گفتن در برخی شرایط خوب است. اجازه ندهید او دروغ های سفید را بشنود، مثل وقتی که به دوستتان میگویید مدل مویش را دوست دارید.

پله دوم

گفتن حقیقت را برای فرزندتان راحت کنید. اگر او دروغ میگوید، برای لحظه ای سکوت کنید تا او فکر کند و حقیقت را بگوید. به خاطر داشته باشید که او دروغ میگوید تا از عواقب حقیقت دور باشد، پس سعی کنید حقیقت را به جایی نزدیک کنید که او دیگر نگران نباشد. به طور مثال به جای اینکه بپرسید که تکالیفش را انجام داده یا نه، پیشنهاد بدهید که اگر انجام نداده کمکش کنید.

پله سوم

وقتی که حقیقت را میگوید به او پاداش بدهید. بگذارید بفهمد نتیجه صادق بودن خیلی لذت بخش تر از فرار کردن است. به او بگویید از صداقت او قدردانی میکنید و دلیلی برای عصبانی شدن و تنبیه کردن وجود ندارد. اگر پنجره همسایه را با چوب بیسبال شکست و اعتراف کرد، به او اطمینان بدهید که در مواجهه با عواقبش همراهش هستید. او را تهدید نکنید که پول توجیبی اش را قطع میکنید تا خسارت همسایه را بپردازید.

پله چهارم

از برچسب دروغگو زدن به فرزندتان جلوگیری کنید. دروغ گو خطاب کردن فرزندتان او را از بین میبرد. و این خطر را ایجاد میکند که فرزندتان با همین صفت باقی بماند.

پله پنجم

دائما به خودتان مراجعه کنید و رفتارتان را بررسی کنید. وقتی با دروغ های کودک ۹ ساله تان مواجه میشوید از خودتان بپرسید که آیا رفتار شما تاثیری در این رفتار او داشته است؟

پاسخ دهید

نظر خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید